Een echte werkbank stond al heel lang op het verlanglijstje. Meer en meer kwam ik tot de overtuiging dat voor het goed werken met handgereedschap een stabiele werkbank met een dik en vlak werkblad echt noodzakelijk is. Tot nu toe deed ik het met een 5cm dik stuk mulitplex op een onderstel van cls en zwekwielen, later stabiel gemaakt met een paar balken tuinhout
. De verhuizing en een nieuwe werkplaats zou een mooie gelegenheid zijn. Enkele weken voor vertrek bij Haijo in Akkrum van hard maple latten geschaafd van 11x3x210 cm en verlijmd tot een werkblad van 40 cm breed en een balk van 15 cm. Voor het onderstel eiken poten verlijmd van 11x11 en wat balken om het geheel te verbinden. Voor de langsverbinding heb ik bij het verlijmen een opening gelaten in de middelste van de 3 stukken eiken, voor de pen-gat verbinding met doorlopende pen.
Nadat we vorige week alles uitgepakt hebben en het huis er weer bewoonbaar uit ziet, met de werkbank begonnen. Pennen zagenen de bijbehorende gaten frezen, heb ik buiten gedaan. Het is wel warm (gevoelstemp 38 graden), maar dat went al. Alleen door het zweten roesten mijn schaven erg snel. Vanmorgen de beide pootstellen verbonden met de lange rail met doorlopende pen. Aan het eind 2 wigjes er in en al vast het blad er op getild. Het ziet er geweldig uit.
De werkbank is min of meer een kopie uit het boek van David Charlesworth. Mijn houtsoorten zijn iets anders en mijn onderstel is vast verlijmd, bij die van Charlesworth is het demontabel. Ik heb lang rondgekeken, welk model het moest worden, maar deze lijkt mij de meest praktische. Misschien dat ik er nog een keer een bankschroef op de kopse kant op maak, maar eerst maar eens zo aan de slag.
Links komt er nog een bankschroef op, dezelfde als op mijn oude werkbank, ooit gekocht bij Baptist.
Vanmiddag maar even naar de Home Pro (de lokale praxis/gamma) voor wat dikke schroeven om het blad te bevestigen.
jaap
buiten frezen
het onderstel verlijmd, het blad nog los voor de looks
[/attachment]
Thomas Lie Nielsen op bezoek, om de boel te controleren
Attached files
.jpg)
Nadat we vorige week alles uitgepakt hebben en het huis er weer bewoonbaar uit ziet, met de werkbank begonnen. Pennen zagenen de bijbehorende gaten frezen, heb ik buiten gedaan. Het is wel warm (gevoelstemp 38 graden), maar dat went al. Alleen door het zweten roesten mijn schaven erg snel. Vanmorgen de beide pootstellen verbonden met de lange rail met doorlopende pen. Aan het eind 2 wigjes er in en al vast het blad er op getild. Het ziet er geweldig uit.
De werkbank is min of meer een kopie uit het boek van David Charlesworth. Mijn houtsoorten zijn iets anders en mijn onderstel is vast verlijmd, bij die van Charlesworth is het demontabel. Ik heb lang rondgekeken, welk model het moest worden, maar deze lijkt mij de meest praktische. Misschien dat ik er nog een keer een bankschroef op de kopse kant op maak, maar eerst maar eens zo aan de slag.
Links komt er nog een bankschroef op, dezelfde als op mijn oude werkbank, ooit gekocht bij Baptist.
Vanmiddag maar even naar de Home Pro (de lokale praxis/gamma) voor wat dikke schroeven om het blad te bevestigen.
jaap
buiten frezen
het onderstel verlijmd, het blad nog los voor de looks
[/attachment]
Thomas Lie Nielsen op bezoek, om de boel te controleren
Attached files

.jpg)