Zo, tijdje geleden maar er moest wat onderhoud worden gepleegd.
Onderkant van het blad weer helemaal vlak geschaafd. Tussen de zijliggers en het blad twee houten klossen geplaatst om te voorkomen dat het blad weer inzakt, dat was eerder het probleem, had die gleuven gemaakt maar het blad onvoldoende ondersteund. Bovenkant moet nog.
Bankschroef sluit weer als gegoten, was eerder aan de bovenkant een kier van 5mm dus dat was niet werkbaar. Tevens een paar spijkers in de bladligger aan de voorkant geslagen en afgeknepen voor ik het blad terug gemonteerd had. Zo zal het blad aan de voorkant gelijk blijven met de bladligger, als het aan de achterkant wat verschuift met de seizoenen is dat niet erg.
Vond 'm ook te laag dus een paar simpele klossen gemaakt voor de poten. Even uitproberen, wellicht wil ik 'm nog wat hoger hebben.
Als je goed kijkt kun je zien dat ik met een priem heb gemarkeerd waar de gaten moeten komen. Vond de mogelijkheden tot klemmen niet voldoende dus heb ik een holdfast besteld, ook een setje plastic bench doggs en een 19mm slangenboor om de gaten te boren.
Tevens een nieuw handvat gemaakt voor de Japanse zaag uit vuren, dat tijdelijke handvat bleef tegen mijn verwachting in perfect zitten dus toen vond ik het wel de moeite om weer een mooi handvat ervoor te maken. Inkepingen gemaakt met een spookschaaf, gaat steeds makkelijker, hoefde maar licht bij te schuren.
Ook handvatten gemaakt voor mijn setje beitels uit essen. Vind het maar moeilijk hout, het resultaat is wel naar wens. Hier en daar een stukje uitbraak, als je eenmaal een stukje de verkeerde kant op bent gegaan trek je gelijk de hele nerf los, dan is het niet meer te herstellen. Die met het lange handvat was de eerste keer kapot gegaan met het bevestigen van de arend, volledig doorgescheurd. Tweede keer flink ruimer geboord, bij de laatste slag weer lichtjes gescheurd maar niet erg genoeg om 'm opnieuw te hoeven maken dus dat laat ik zo. Het ruwe schaven heb ik gedaan met een no. 5, vervolgens verder rond geschaafd met een 3/4 holschaaf.
Met deze verbeteringen heb ik er wel vertrouwen in dat het blad goed zal blijven, bovenkant nog even opnieuw vlakken en ik kan er weer even tegenaan. Dat zeil blijkt toch niet zo goed te werken, is nu al op meerdere plekken niet meer waterdicht. Dus die oplossing die werd aangedragen om een houten frame te maken met een golfplaat erop lijkt mij top, nou nog even verzinnen hoe ik die hier ga krijgen.