Mijn eerste meubelstuk (ook een kloostertafel)

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ummm... Ik denk dat het lastig wordt om met lijmen alles exact uitgelijnd te houden. Je houdt wel iets meer dan laatste oneffenheden over en ik vrees dat je met schuren nooit een netjes rechte en haakse kant zult krijgen. Met een cirkelzaag krijg je vast een beter resultaat. Zelf zou ik het met een handzaag en een schaaf oplossen.

Oversteek: met een bladdikte van 45 en poten van 90 is een oversteek van 90 mooi. Inderdaad, twee keer de bladdikte en gelijk aan de pootdikte.
 

Lascaris

Nieuw lid
25 jul 2013
11
0
Utrecht
Ummm... Ik denk dat het lastig wordt om met lijmen alles exact uitgelijnd te houden. Je houdt wel iets meer dan laatste oneffenheden over en ik vrees dat je met schuren nooit een netjes rechte en haakse kant zult krijgen. Met een cirkelzaag krijg je vast een beter resultaat. Zelf zou ik het met een handzaag en een schaaf oplossen.

Oversteek: met een bladdikte van 45 en poten van 90 is een oversteek van 90 mooi. Inderdaad, twee keer de bladdikte en gelijk aan de pootdikte.
Hmmm ok. Ik zaag de planken dan zodanig doormidden dat ik de meeste marge houdt aan beide kanten. De planken voor het blad zaag ik dan op 174 af, met 4 cm marge dat eraf kan met de cirkelzaag (2cm aan beide kanten). Dan houd ik automatisch poten over van 75 en kan ik daar dus ook nog voldoende vanaf halen :)

Ja die verhoudingen leken me juist ook mooi. :) Ik weet alleen niet of de onderlijst die verhoudingen een beetje teniet doet, daarom is een flinke overhang niet erg, dan is de lijst niet heel erg dominant.

Ik ga zagen, wish me luck!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.