Mijn eerste lintzaag

Birdman

Nieuw lid
16 dec 2021
3
0
Breda
Beste Houtdraaiers.

Sinds enige tijd ben met houtdraaien bezig en het wordt tijd dat ik in een lintzaag (230v) ga investeren. na wat onderzoek heb ik de BS350S van Record Power op het oog.
De Record Power Coronet Envoy draaibank die ik onlangs heb aangeschaft ben ik erg over te spreken. zeer mooi afgewerkte en degelijke machine.

link lintzaag---> Baptist

Deze is prijstechnisch voor mij de beste optie, mits deze krachtig genoeg is waar ik m voor wil gebruiken. Met name grote blokken (groen)hout (eik/beuk enz) tot bowl blanks te zagen. Nu vraag ik me af of deze machine met een afgegeven vermogen van 1120 watt en een maximale zaaghoogte van 230 mm ook daadwerkelijk blokken hout van zeg 225 mm (groen)hout rond kan zagen.

Misschien zijn er andere merken rond dezelfde prijsklasse die ik eens moet bekijken.

Ook ben ik opzoek naar een bijpassende stofafzuiginstallatie voor zowel de lintzaag als om bij het schuren op de draaibank te gebruiken. Prijsklasse rond de 500 euro en liefst 1 die niet zoveel lawaai maakt dat ik de buren aan de deur krijg haha.

Ik hoor graag jullie mening.

Met vriendelijke groet,

Erik
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
540
Steenbergen, Noord Brabant
Welkom op het forum Erik. Blokken zagen van 225 mm hoog op een lintzaag met een max capaciteit van. 230 mm, moet je met beleid doen want je zit wel tegen de limit aan. Als je dit regelmatiger van plan bent, kun je beter op zoek gaan naar een lintzaag met wat meer zaaghoogte ( bijv. de Sabre 350), maar ja, die is ook duurder. Gebruik van een juist zaaglint doet ook veel: 3of 4tpi. Houd er wel rekening mee dat je met het rondzagen van nat hout redelijk snel linten gaat verbruiken ( je lint gaat zich naar dat rond zagen zetten). Beter voor je linten is om rechte(re) zaagsnedes te maken, naar bijv. Een 8-kant.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Houd er wel rekening mee dat je met het rondzagen van nat hout redelijk snel linten gaat verbruiken ( je lint gaat zich naar dat rond zagen zetten). Beter voor je linten is om rechte(re) zaagsnedes te maken, naar bijv. Een 8-kant.
Potverdorie, goed dat ik even kwam spieken. Wist ik niet!
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Ik zou dan om-en-om rond zagen aan de linker- en rechterkant van het zaagblad. Dan moet het geen probleem zijn om rond te zagen, daar hebben we uiteindelijk een lintzaagmachine voor;)
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik zou dan om-en-om rond zagen aan de linker- en rechterkant van het zaagblad. Dan moet het geen probleem zijn om rond te zagen, daar hebben we uiteindelijk een lintzaagmachine voor;)
Moet de uitlading dat wel toelaten, veel machines zijn niet diep genoeg waardoor je grotere cirkels altijd rechts moet zagen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Omdat mijn pakhuis een pijpenlaatje is, moet ik me wel beperken. Alle machines moeten compact zijn, anders kan ik er niet meer doorheen lopen. Maar dan toch balken zagen waarvoor je de zaagmachine moet verplaatsen omdat ze anders tegen de achterwand komen. Ik denk dat iedereen dat wel herkend.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nova en Robert_T

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Maar trigger stuurt zijn grote machines uit logeren. Dan heb je ineens weer meer ruimte.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Die BS350S heeft ook mijn interesse alhoewel zijn kleinere zusje wel iets compacter is.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb sinds kort een electrische kettingzaag. Dat werkt veel beter dan de lintzaag om groen hout op maat te brengen voor de draaibank. Problemen met grote stukken vers hout zijn gewicht. Onregelmatige onderkant waardoor het stuk wiebelt (met alle gevolgen van dien). Zaagsel wordt slecht afgevoerd (je trekt draden) waardoor lint vastloopt. Vastlopen kan vermeden worden door weinig tanden, maar het lint gaat heftiger inzetten. Als je werkstuk dan niet vlak en stabiel op de tafel ligt, krijg je een klapper.
Bovendien kan je met een electrische kettingzaag nog uitsteeksel wegzagen als het werkstuk opgespannen is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Birdman

Birdman

Nieuw lid
16 dec 2021
3
0
Breda
iedereen bedankt voor de reacties! het bericht van edP en Matthieu heeft me aan het denken gezet. de blokken hout worden ruw gezaagd met de kettingzaag om ze dan vervolgens met de lintzaag rond te zagen. maar dan heb je dus wel een vlakke onderkant nodig, wat overigens wel haalbaar is met een beetje oefening.
Snel linten verbruiken doordat het zaaglint zich naar het rondzagen gaat zetten is ook niet ideaal aangezien die krengen ook niet goedkoop zijn.
Wellicht zijn er andere manieren om bowl blanks te maken? Aangezien het aanschaffen van een lintzaag nogal een investering is voor mij ben ik alles een beetje aan t afwegen voordat ik een foute keuze maak.

Wat voor Electrische kettingzaag heb je aangeschaft Matthieu als ik vragen mag? lijkt me sowieso fijner werken dan de luidruchtige husqvarna die ik heb.
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Ik heb ook lang getwijfeld om hiervoor een lintzaag te kopen, maar doe het nu zoals mathieu zegt met de kettingzaag. Eerst met een zwaardere benzinemotor met schulpketting het hout halveren, dan met een passer een cirkel uitzetten en met een lichte elektrische kettingzaag rond maken. Werkt perfect!
Halveren lukt ook wel met de elektrische, maar grote stukken of een hele reeks gaat dan wel traag.

Ik heb zelf een Makita DUC353 op accu omdat ik ze achterin de tuin zaag. Met 2x 5Ah batterijen kan ik met een scherpe ketting ongeveer een 10 tal blanks maken, ondertussen laadt de tweede set op.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Dat snel slijten van de zaaglinten is zeer relatief. Gebruik altijd hetzelfde lint. Het hindert niet dat het een beetje scheef zaagt. Je moet toch voortdurend compenseren. Als de zetting te slecht is geworden, klop je de tanden plat en breng je met een zettang de tanden terug in het gareel. Is het lint bot, dan even met de vijl er langs. Een zaaglint gaat dan heel erg lang mee. Lukt wel niet met geharde linten.Dus gewoon koolstofstaal zoals Udemholm.
Ik heb een Husqvarna 445 en een electrische Makita (weet niet zo dadelijk het type) die ik onlangs overgenomen heb van een forumlid. Van die Makita ben ik niet zo blij want de ketting blokkeert nogal snel. Dus met veel beleid zagen. De zaag heeft heeft een zwaard van 40 cm, wat voordelen heeft, maar niet zo nauwkeurig zaagt.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Blokken vers hout voor op de draaibank heb ik een aantal keren met de lintzaag gedaan, maar die wist het niet te waarderen.
Ik doe het nu met een Dolmar benzinekettingzaag of met een Stihl elektrische zaag.
Beide doen het werk goed en vlot.
Uiteraard zijn beide goed scherp en graag.(dieptestellers goed)
Ik leg een pallet op de grond waar ik 2 balkjes op geschroefd heb, dan liggen de blokken stevig en de kans dat ik in de vloer of in het zand zaag is niet aanwezig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Birdman en jaap

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Omdat mijn pakhuis een pijpenlaatje is, moet ik me wel beperken. Alle machines moeten compact zijn, anders kan ik er niet meer doorheen lopen. Maar dan toch balken zagen waarvoor je de zaagmachine moet verplaatsen omdat ze anders tegen de achterwand komen. Ik denk dat iedereen dat wel herkend.
Onze werkplaats is geen pijpenla, maar nog steeds een doolhof/cakewalk ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: DaandeW

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.