Mijn eerste keer.....een vaasje uit taxus

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
een primeur dus: de eerste keer iets uit taxus gedraaid......een vaasje :)
DSC_0133.jpg
Hoogte 19 cm, grootste diameter 13 cm. Uitgehold tot een wanddikte van 7-8 mm, de bodem is ca. 1,5cm dik. Afgewerkt met Chestnut 'Cut'n Polish' en daarna 2 lagen Hampshire Sheen High Gloss was.
DSC_0134.jpg
En dan blijkt weer hoe onverbiddelijk die high gloss was is. Er komen dan toch wat schuursporen naar boven, die net na het schuren niet zichtbaar waren.
Toch maar weer eens een bezoekje aan de opticien brengen:unsure:....wellicht tijd voor een andere bril.
Hoe dan ook: best een mooi vaasje geworden zo.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mooi werkstuk Ed, ik gebruik wel ethanol om te kijken of er nog schuursporen zijn.
Gewoon nat maken met ethanol en worden schuursporen dan zichtbaar?
Bij mij komen ook telkens weer schuursporen tevoorschijn na het oliën.
De Yorkshire schuurpasta geeft wat dat betreft wel betere resultaten.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Vaasje is toch prima gelukt?
En ja, die paar bijna onzichtbare schuursporen moet je gewoon vergeten, kun je ten minste zien dat het echt handwerk is :cool:
Naar de opticien ga ik ook regelmatig, maar dit helpt niet, dus spaar je de moeite😉
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Gewoon nat maken met ethanol en worden schuursporen dan zichtbaar?
Bij mij komen ook telkens weer schuursporen tevoorschijn na het oliën.
De Yorkshire schuurpasta geeft wat dat betreft wel betere resultaten.
Je ziet idd de sporen aftekenen omdat die iets donkerder zijn dan omringend hout. M.n. op kopshout tekent zich dat af. Berucht zijn natuurlijk de holle overgangen (onderstoken rand). Ik schuur met zo'n draaiende schuurkop op haakse boormachine. Kan trouwens ook met minerale olie als je weet dat je olieafwerking gaat gebruiken, maar dan loopt je schuurpapiertje een beetje vol.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.