Hoi Leo,
Ik kon het niet laten om te kijken hoe het "red oak" zich laat draaien.
Nu heb ik dit voorgedraaiede kommetje niet gekookt maar ingesmeerd met houtlijm.
Alles behalve het midden in de binnenkant. zie foto's
Bekijk bijlage 28079
Zoals je kunt zien zit de buitenkant vol met zwarte punten/vlekken.
De binnenkant heeft dit veel minder zeker waar ik geen houtlijm heb gesmeerd.
Zou het kunnnen zijn dat die zwarte punten/vlekken ook worden veroorzaakt door de houtlijm net zoals bij alle kopse kanten welke ik met houtlijm heb ingesmeerd??????
Leuk, zo'n overzicht vanaf het verzagen van de stam. Ik ben benieuwd hoe die zwarte vlekjes er uiteindelijk uit gaan zien.
Die zwarte punten is geen schimmelDat is looizuur dat uit het hout trekt
Een tip, zaag je blokje altijd 8 hoekig, zo draait ie soepeler en heb je minder kans op happers (als reactie op de foto met het vierkante blok in de bank)
Een opmerking op hoe/waar je het blok door gezaagd hebt, met het hard uit het midden zal deze erg een kant op krimpen met het drogen, als het mogelijk is, en je het blok zo door zaagt dat het hart in het midden zit, krijg je een beter werkstuk dat niet scheef is getrokken en een betere balans heeft nadat het gedroogd is, misschien beter een voorbeeld tonen van wat Ik bedoel.
Hier is een blok waar het hart uit het midden zit, je kan het in twee helften zagen, en je zou een erg schuin trekkend werkstuk er van krijgen.
Of je kan het in drie stukken zagen, die alle drie even gelijk drogen zonder het schuin of scheef te trekken, je kan er natuurlijk ook twee stukken van maken in plaats van drie, en dan een heel diepe schaal of zelfs een vaas er van draaien
Bekijk bijlage 27904