Mijn 9m2 -> 13,5m2 werkplaats

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.456
2.965
Gaanderen
Ik zou goed navragen wat de dekking precies inhoud. Bij mij valt het niet onder de dekking. Het is geen "normale" hoeveelheid. Ze beginnen nu ook over een borg certificaat. Helemaal te gek voor 15 tot 20 jaar oud gereedschap.
Ook de bbq in de tuin valt niet onder de dekking. Het tuinmeubilair dam weer wel.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
858
211
Je vraagt welke blusser, mijn voorkeur zou zijn sproeischuim. Vaak zie je poederblussers maar wanneer je die gebruikt krijg je meestal nog vervolgschade door invreten van het poeder op alle elektra/elektronica.
Wanneer je een wateraansluiting hebt in je garage is dat ook te gebruiken natuurlijk, oneindige hoeveelheid en hoef je nooit te vervangen.

Qua dekking zou ik even contact opnemen met je verzekeringsadviseur of je inboedel en/of opstalverzekering voldoende is. Een tip die ik kreeg is foto’s maken van je spullen.

En je garagedeur kun je eenvoudig beveiligen door in de rail waar de geleidewielen lopen een gat te boren met daarin een bout of hangslot

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
858
211
En qua rookmelder, deze kunnen vervuilen door stof en dan vals alarm geven.
In een stoffige omgeving is een thermische melder vaak een goede oplossing, Baptist heeft deze ook bijv.

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
348
172
Boxtel, Noord-Brabant
Na weer een kleinere versie van mijn vorige burn-out te hebben beleefd en in de tussentijd een huis te hebben gekocht en verhuisd te zijn (contract was al getekend voordat ik weer wegviel) ben ik aangekomen bij de herinrichting van mijn werkplaats.
Mijn vorige werkplaats besloeg een 4,5x3m garage, enkelsteens, koud en vochtig.

In mijn nieuwe (koop)huis is de garage ooit bij het huis getrokken, geïsoleerd en tot bijkeuken bestemd. Er liggen van die kleine vierkante tegeltjes op de grond en er zit een klein keukenblokje in. Afmeting van deze ruimte is zo'n 2.9x4.6m. Het plan is om hier de werkplaats van te maken.
Eraan grenzend is een kamer welke ook door mij geclaimd is :D
Deze kamer wordt gebruikt voor thuiswerken en voor opslag van (relatief) schone materialen voor de werkplaats zoals handzame gereedschappen/koffers e.d.
Plattegrond werkplaats.jpg

Nu kan ik hier wel wat input bij gebruiken.
De muur links grenst aan die van de buren (geschakelde 2-onder-1-kap).
Ik wil voorkomen dat ze elkaar amper nog kunnen verstaan als ik lekker aan het hobbyen ben, dus probeer geluidsdempende keuzes te maken.

Allereerst de vloer: de tegeltjes zoals deze er nu in liggen zien er nog erg goed uit, maar zijn niet bepaald geluidsdempend en daarnaast ben ik bang dat een vallende hamer voor schade kan zorgen.
Ik heb voldoende hout liggen om hier een eiken vloertje in te leggen, maar ben bang dat het geluid dan nog steeds doordreund. Alternatief idee is om hier rubber tegels in te leggen, zoals bijv deze: ≥ 67 Zwarte rubber tegels 50x50x2,5 — Tegels en Klinkers — Marktplaats
Doel hiervan is dat vibraties van machines en getimmer gedempt worden en er ook enige dempende werking ontstaat op andere geluiden. Tegelijkertijd moeten kastjes/werkbank op wielen er nog wel enigszins fatsoenlijk over kunnen rollen.
Iemand die hier ervaring mee heeft in een werkplaats?

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
858
211
De muur links grenst aan die van de buren (geschakelde 2-onder-1-kap).
Allereerst wens ik je dat je je burnout weer helemaal te boven komt. Heb dat zelf ook meegemaakt en weet dat het een vervelende periode is.

M.b.t. geluid, de muur naar je buren is dat een spouwmuur of een enkele muur. Wanneer die garage oorspronkelijk niet geisoleerd was, wijst dat naar een enkele muur, wat zit er aan de andere kant bij je buren, ook een garage ?Er zijn wandsystemen die geluid isoleren/dempen, en voor vloeren bijv. Fermacel vloerplaten. Dit voor het luchtgeluid, daar kun je een heel eind komen maar met name contactgeluiden krjjg je nooit helemaal weg.
Zorg dat contactgeluid niet meteen op je muren komt, zet bijv. Je werkbank niet vast aan de muur maar los en onder de poten nog extra demping.
Maar vooral natuurlijk een goed overleg met je buren.

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
149
34
65
Groningen, stad
De tegel die je laat zien, is volgens mij gemaakt van stukjes rubber, samengeperst / gelijmd tot een tegel. De tegel is zeer zacht en heeft een open structuur. Je kunt hem wel gebruiken , maar dan moet je er een harde vloer overheen leggen. Ikzelf gebruik op een harde vloer de pvc tegels met antislip nopjes erop, dat kun je goed aanvegen, schoonhouden

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
348
172
Boxtel, Noord-Brabant
Allereerst wens ik je dat je je burnout weer helemaal te boven komt. Heb dat zelf ook meegemaakt en weet dat het een vervelende periode is.

M.b.t. geluid, de muur naar je buren is dat een spouwmuur of een enkele muur. Wanneer die garage oorspronkelijk niet geisoleerd was, wijst dat naar een enkele muur, wat zit er aan de andere kant bij je buren, ook een garage ?Er zijn wandsystemen die geluid isoleren/dempen, en voor vloeren bijv. Fermacel vloerplaten. Dit voor het luchtgeluid, daar kun je een heel eind komen maar met name contactgeluiden krjjg je nooit helemaal weg.
Zorg dat contactgeluid niet meteen op je muren komt, zet bijv. Je werkbank niet vast aan de muur maar los en onder de poten nog extra demping.
Maar vooral natuurlijk een goed overleg met je buren.
Bedankt!

Wat de isolatie richting de buren inhoud ben ik nog aan het uitzoeken. Het zijn mensen met een hogere leeftijd en ik wil ze met mijn vragen niet onrustig maken.
Ik kom maar zeer beperkt toe aan mijn houthobby, maar ben er nog niet aan toe om er afscheid van te nemen, vind het te leuk :)
De enige apparaten die echt stevige herrie maken zijn de tafelzaag en de vlak-vandiktebank met afzuiger.
Andere apparaten zoals de draaibank enz vallen allemaal wel mee qua herrie.

Het is de bedoeling dat alles in de werkplaats verrijdbaar zal zijn. Dit geeft de meeste flexibiliteit in de werkplaats. Hierdoor zal er sowieso niks aan de muren vast zitten.

Ik ben van plan om de slaapkamer boven te gaan voorzien van zelfgemaakte akoestische panelen met van die latten op een zwarte ondergrond. Ik ga eerst enkele testpanelen maken welke dan in de werkplaats komen. Het oog wil ook wat :)
Twijfel alleen nog over de ondergrond van deze panelen. Zou zachtboard een optie kunnen zijn?

De tegel die je laat zien, is volgens mij gemaakt van stukjes rubber, samengeperst / gelijmd tot een tegel. De tegel is zeer zacht en heeft een open structuur. Je kunt hem wel gebruiken , maar dan moet je er een harde vloer overheen leggen. Ikzelf gebruik op een harde vloer de pvc tegels met antislip nopjes erop, dat kun je goed aanvegen, schoonhouden
Ah ja ik zie het nu ook. Dat zal niet lang heel blijven als er regelmatig wieltjes overheen rollen met 100-300kg erop. Ik ga nog eens verder zoeken, bedankt voor jouw input!

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.456
2.965
Gaanderen
Als je overdag ermee werkt en geen uren achter elkaar hebben vele er geen moeite mee. Overleg het en ga zelf eens op bezoek om het geluid te horen. Heb ik ook gedaan. Alles stond aan en de buren hoorde in huis niets. Wel in hun schuur.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
858
211
Ik ben van plan om de slaapkamer boven te gaan voorzien van zelfgemaakte akoestische panelen met van die latten op een zwarte ondergrond. Ik ga eerst enkele testpanelen maken welke dan in de werkplaats komen. Het oog wil ook wat :)
Twijfel alleen nog over de ondergrond van deze panelen. Zou zachtboard een optie kunnen zijn?
Bedoel je hiermee wandpanelen zoals bijv. Akupanel, ik zie die meer decoratief als geluidisoleren. Verwacht daar niet te veel van.

Kijk eens bij Akoustiekwinkel. Onderdeel van Merford, heb er geen belang in maar in her verleden wel vanuit mijn werk zaken mee gedaan.,
En het filmpje uit mijn vorige post, je moet hier niet zelf het wiel gaan uitvinden er zijn goede systemen op de markt.

Overleg het en ga zelf eens op bezoek om het geluid te horen.
Dit zou ik ook doen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.