Met de deur in huis

TristanU

Nieuw lid
23 aug 2022
2
1
Uithoorn
Mij is altijd verteld: "ga bij een bank werken of wordt accountant want daar verdien je geld mee". Hierdoor heb ik mezelf aangepraat dat ik twee linkerhanden heb en nooit iets geklust. Een half jaar geleden moest ik mijn timmerman betalen voor de verbouwing en mijn accountant tarieven zijn hier niks bij. Voor de grap ben ik dan ook begonnen met hout en kwam al snel tot de conclusie dat ik dit 20 jaar geleden moeten doen, wat een ontspanning.

Ik ben hobbymatig pallets uit elkaar aan het halen en probeer er iets moois van maken, een leuke manier om mijn resterende tijd mee te vullen. Alleen nu is het tijd om mijn Parkside cirkelzaag en handschaaf opzij te leggen en wat groter(sneller) te gaan werken. Maar daar heb ik wat hulp bij nodig zodat ik niet begin met allemaal stomme fouten.

Ik heb inmiddels een flinke “garagebox” in Uithoorn en wil daar een werkplaats van maken (totdat iemand het wil huren). Het is een mooie box met als enige beperking 16A stroom aansluiting en mag hier geen aanpassingen in aanbrengen, geen krachtstroom helaas (begreep dat dit wel eens handig kan zijn).

Mijn eerste doel is om met pallethout een tafelblad te maken en daarna wellicht wat meubels zoals bijzettafel, krukjes, kastjes. Ook wat kinderspeelgoed zoals (modder)keuken, zandbak, huisjes die ik aan vrienden, buren of familie kan geven. Wat ik denk hiervoor nodig te hebben, maar waar jullie mij wellicht wat in kunnen sturen:

  • Vandiktebank om alle planken te ontdoen van viezigheid (oude pallets) en ze even dik te krijgen zodat ik ze kan lijmen en timmeren
  • Tafelzaag om snel alles op de juiste maat te krijgen
  • Afzuiginstallatie (of stofzuiger?)
  • En?
Mijn oog is gevallen op de DeWalt D27300-QS vlak- en vandiktebank - 2100W - D27300-QS. Voor een tafelzaag heb ik nog geen idee en hoop dat jullie mij daar een zetje kunnen geven. Idem voor afzuiging. Naast de vandiktebank wil ik voor de zaag en zuiging max 3.000 uitgeven.

Mijn concrete vraag: “ben ik goed van start met bovenstaande wensenlijst, of mis ik iets of kan ik beter anders beginnen?”

Alle tips zijn welkom, ook de tips die zeggen dat ik niet goed ben en beter x en y kan aanschaffen ipv mijn wensenlijst hierboven.

Vriendelijke groet,

Tristan
 
  • Leuk
Waarderingen: Friesland

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.249
661
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Bij een vlakvandiktebank van 2100W blijft er op je enkele 16A aansluiting, naar mijn mening, niet voldoende over voor een fatsoenlijke afzuiging. 16A is 3600W. Is het een stop waar je zelf bij kan? Je zult dan vlakvandiktebank en afzuiger niet tegelijk aan moeten zetten, voorzichtig moeten gebruiken en zuinige verlichting helpt mogelijk ook.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.627
1.834
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Aangaande je VanDiktebank en Zaagtafel: Check. Maar hou er rekening mee dat de primaire taak van de VDB is om de dikte gelijk te trekken, niet perse om troep te verwijderen. Als je spijkers tegenkomt gaan je messen er uiteraard aan, maar ook zand en andere verontreiniging doen je messen voortijdig slijten. Als je dat weet en het je niet overvalt, prima. Ik zondig ook wel eens en haal er bijvoorbeeld laklagen mee van gebruikt eikenhout. Gaat prima, maar het afval is dan niet meer organisch en moet bij het grijsafval vanwege verontreiniging (normaal zou ik het in de tuin gebruiken). Wat dat aangaat zou ik dus adviseren om, als je aan een VDB of VVD begint, ook te investeren in een metaaldetector, die dingen hoeven echt niet meer dan een paar tientjes te kosten.

Aangaande je "En?": Och man, die lijst is nooit af. Ik begon ook met een VVD (vlak/vandiktebank combinatie) maar daar kwam een zaagtafel bij, een draaibank, twee lintzagen (eentje medium en eentje formaat en gewicht olifant), een hele reeks met 'power tools', schaven, een deuvelmachine, beitels, japanse zagen, lijmklemmen.... ik kan doorgaan maar zoals ik zei, de lijst eindigt nooit. Het is een verslavende en dure hobby.

Dat gezegd hebbende, als je de zelfbeheersing bezit kun je met een beitel, een (hand)boor, een schaaf en een japanse zaag zo'n beetje alles bouwen. De rest is puur luxe.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en ornament

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.627
1.834
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Bij een vlakvandiktebank van 2100W blijft er op je enkele 16A aansluiting, naar mijn mening, niet voldoende over voor een fatsoenlijke afzuiging. 16A is 3600W. Is het een stop waar je zelf bij kan? Je zult dan vlakvandiktebank en afzuiger niet tegelijk aan moeten zetten, voorzichtig moeten gebruiken en zuinige verlichting helpt mogelijk ook.
Zo'n tonnetje van HBM doet 1100w en als je spaarzaam afneemt houd die het wel vol hoor, je moet hem alleen elke tien minuten legen :D. Ze kosten ook geen kont (99 euro geloof ik).
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.140
529
Moordrecht
Voor 3000 heb je een mooi vandiktebank, een Laguna fusion 1/Harvey tafelzaag en een HBM 300 afzuiger. Ik zou het wel weten.

Edit: ik lees net dat je maar 16A tot je beschikking hebt, dat is wel een flinke beperking, zeker icm met afzuiging. Alle apparaten afzonderlijk zijn meer dan prima. dan is de Harvey wellicht wat beter met z'n 1650w
 

TristanU

Nieuw lid
23 aug 2022
2
1
Uithoorn
Bij een vlakvandiktebank van 2100W blijft er op je enkele 16A aansluiting, naar mijn mening, niet voldoende over voor een fatsoenlijke afzuiging. 16A is 3600W. Is het een stop waar je zelf bij kan? Je zult dan vlakvandiktebank en afzuiger niet tegelijk aan moeten zetten, voorzichtig moeten gebruiken en zuinige verlichting helpt mogelijk ook.
Owh, dan zal ik mij daar ook maar eens in gaan verdiepen 16A stond in het koopcontract, maar dacht dat daar wel mee weg te komen. Anders leg ik wel een verlengsnoer naar de buren:ROFLMAO:. Het pand is onderdeel van een VVE, neem aan dat er wel een toegankelijke stoppenkast is. Wellicht dat ik na overleg wel een extra stop mag aanleggen. De voornaamste reden is om "vervaardiging van (synthetische) middelen die onder de opium wet vallen tegen te gaan"

Aangaande je VanDiktebank en Zaagtafel: Check. Maar hou er rekening mee dat de primaire taak van de VDB is om de dikte gelijk te trekken, niet perse om troep te verwijderen. Als je spijkers tegenkomt gaan je messen er uiteraard aan, maar ook zand en andere verontreiniging doen je messen voortijdig slijten. Als je dat weet en het je niet overvalt, prima. Ik zondig ook wel eens en haal er bijvoorbeeld laklagen mee van gebruikt eikenhout. Gaat prima, maar het afval is dan niet meer organisch en moet bij het grijsafval vanwege verontreiniging (normaal zou ik het in de tuin gebruiken). Wat dat aangaat zou ik dus adviseren om, als je aan een VDB of VVD begint, ook te investeren in een metaaldetector, die dingen hoeven echt niet meer dan een paar tientjes te kosten.

Aangaande je "En?": Och man, die lijst is nooit af. Ik begon ook met een VVD (vlak/vandiktebank combinatie) maar daar kwam een zaagtafel bij, een draaibank, twee lintzagen (eentje medium en eentje formaat en gewicht olifant), een hele reeks met 'power tools', schaven, een deuvelmachine, beitels, japanse zagen, lijmklemmen.... ik kan doorgaan maar zoals ik zei, de lijst eindigt nooit. Het is een verslavende en dure hobby.
Spijkers wist ik wel, zand/aarde/stof niet. Mijn handschaaf liep daar ook steeds op vast, dus had het kunnen weten. Daar nog trucjes voor?

Daar was ik ook al bang voor,. Gelukkig heb ik het thuisfront wel mee.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.627
1.834
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Truuc? Schoonmaken. Als het zand en dergelijke betreft, een staalborstel van een paar euro doet al heel veel. Als het hard/snel moet, een staalborstel op een boormachine of slijptol. Sowieso proberen schone pallets te krijgen, en niet buiten laten liggen.

Pallethout is een vervelende bron van hout, in de zin dat je kritisch moet zijn en je er soms relatief veel werk aan hebt om het te prepareren, maar de upside is dat het je in principe niks kost verder en het beland niet ergens in de kachel, dus de natuur vaart er ook beter bij. Je kunt echt hele toffe dingen maken met pallethout, en je voelt je minder rot als je een fout maakt, je pakt gewoon een nieuwe plank.
 
  • Leuk
Waarderingen: TristanU

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.235
2.646
Als je genoeg afneemt, heb je eigenlijk geen last van wat er op de oppervlakte zit. Het mes snijdt vanaf het schone hout omhoog en in mijn ervaring gaat de verf , lijm, cement al met de houtsnippers mee, die afbreken voor het mes snijdt.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
946
323
Prov. Groningen
Denk er om dat veel pallets giftige stoffen bevatten zoals b.v. Methylbromide. Dit doet de fabrikant om beestjes te weren die pallets lusten. Voor zover mij bekend zijn euro-pallets schoon en pallets met een IPPC stempel ook. Pallets waar MB op staat mijden, (Methylbromide) Maar er zijn ook heel veel pallets waar niets op staat en waarvan je dus niet weet of er al of niet giftige stoffen in zitten. In geval van twijfel, niet gebruiken. Niet in de tuin, niet om mee te werken èn niet in de kachel.
 
  • Leuk
Waarderingen: TristanU

LFlab

Post veel
7 mei 2018
970
310
Rosmalen
Ik denk dat je van een paar balken van mooi hout van de fijnhouthandel blijer wordt dan pallethout eerlijk gezegd. Toevallig hebben we 1 toeleverancier die echt hele mooie pallets gebruikt, dus daar heb ik er pas een paar van kortgezaagd en meegenomen (ben er nu een kastje van aan het maken), maar het meeste is niet de moeite waard.
Andere optie is oud meubilair bij kringloopwinkels, maar ook dan is het opletten (niet alles wat massief oogt, is ook uit massief hout :) ).
 
  • Leuk
Waarderingen: TristanU

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
149
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Qua machines heb ik geen op- of aanmerkingen. Ik zou wel gaan denken aan ander hout dan pallets. Vaak kun je via marktplaats en in je omgeving genoeg sloophout vinden, dat van veel betere kwaliteit is en nog steeds goedkoop (meestal niet gratis). Dat scheelt heel veel slijtage aan je apparaten, werk en is beter voor je gezondheid. Ik heb vorig jaar nog een aanhanger vol grenen balken bij een verbouwing opgehaald voor 40 euro.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
946
323
Prov. Groningen
Qua machines heb ik geen op- of aanmerkingen. Ik zou wel gaan denken aan ander hout dan pallets. Vaak kun je via marktplaats en in je omgeving genoeg sloophout vinden, dat van veel betere kwaliteit is en nog steeds goedkoop (meestal niet gratis). Dat scheelt heel veel slijtage aan je apparaten, werk en is beter voor je gezondheid. Ik heb vorig jaar nog een aanhanger vol grenen balken bij een verbouwing opgehaald voor 40 euro.
Dat ga je nu niet meer halen voor die prijs.... :)
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Mijn meest recente bron van hout is eiken- en notenhouten meubels, gratis via marktplaats. Er zijn regelmatig ‘grootmoeders tijd’ donkerbruine houten meubels gratis af te halen. Meestal eiken hout, dikke tafelbladen, vaak ook balk achtige onderstellen, veel hout met relatief weinig werk, en eiken!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.766
2.604
Gaanderen
Die haalde ik ook bij de kringloopwinkels. Die weten inmiddels ook van prijzen. En ik moet daar de volle mep betalen en krijg gelukkig geen voorkeursbehandeling.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.