Messing pen gedraaid op een 130 jaar oude trap draaibank.

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
716
1.143
Zuid West Drenthe
Naast houten projecten maak ik regelmatig iets van metaal.
In dit geval een messing / rvs pen.
IMG_9444.jpeg
Alle bewerkingen zijn uitgevoerd op antieke machine’s die met de voet worden aangedreven.
Draai en freeswerk op de draaibank en 1 gat is geboord op een antieke kolomboor.
Het is zo rustgevend om bezig te kunnen zijn met machine’s zonder al dat geraas om je heen! Ik krijg vaak de vraag of het niet vermoeiend is om met je voeten aan te drijven en tegelijkertijd met je handen te bedienen. Eigenlijk. Is het net als fietsen, naast trappen bedien je met je handen het stuur, remmen, versnellingen plus dat je ook nog het verkeer in de gaten houd. Het valt dus reuze mee.
IMG_9442.jpeg
Dit was voor mij de eerste keer dat ik een pen draaide. Er ging dus wel wat mis en sommige onderdelen heb ik 2x moeten maken🫣
IMG_9446.jpeg
Erg leerzaam project wat vast nog wel een vervolg krijgt.
 

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.741
1.108
‘s-Hertogenbosch
Mooi gemaakt man 👍🏼👍🏼👍🏼zeker omdat je alles zelf gedraaid hebt. Je hebt zo te zien geen pen-kit gebruikt…
Verder een trapdraaibank….. lijkt me lastig om je bovenlijf stabiel te houden terwijl je been de trapbeweging maakt.
Kun je van je bank ook een foto plaatsen, ben wel nieuwsgierig.
Verder zogezegd,
PETJE AF

Groetjes John
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser en Hed

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
716
1.143
Zuid West Drenthe
Mooi gemaakt man 👍🏼👍🏼👍🏼zeker omdat je alles zelf gedraaid hebt. Je hebt zo te zien geen pen-kit gebruikt…
Verder een trapdraaibank….. lijkt me lastig om je bovenlijf stabiel te houden terwijl je been de trapbeweging maakt.
Kun je van je bank ook een foto plaatsen, ben wel nieuwsgierig.
Verder zogezegd,
PETJE AF

Groetjes John
IMG_6720.jpeg
Deze gebruik ik.
Het is een Pittler B2 uit ongeveer 1895 en nog in originele staat.
 
  • Leuk
Waarderingen: XL500SZ, Roel22 en Hed

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.560
1.374
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Eigenlijk. Is het net als fietsen, naast trappen bedien je met je handen het stuur,
Hah. Een denkfout fie bijna alle Nederlanders (en de meeste fietsers in andere landen ook) maken: op een fiets stuur je niet met je handen maar door je gewicht te verplaatsen - omdat wij fietsen al heel jong leren sta je er niet bij stil hoe het werkt. Maar stap maar eens op een (lage) ligfiets. En probeer bij lage en hoge snelheid een bocht te maken; ga je aan je stuur trekken dan ga je geheid op je plaat; je bovenlichaam ligt gefixeerd in het zitje dus daarmee kun je niet sturen; pas als je erachter komt dat he in dit geval je heup in de bocht moet drukken krijg je het voor elkaar om een moeiteloze bocht te maken. NB, als je, op een normale fiets een bocht naar rechts maakt, door je gewicht te verplaatsen, dan draait he stuur, als vanzelf, eerst even naar links, en vice versa. Ook hier weer, omdat je daar nooit bewust mee bezig bent heeft vrijwel niemand dat in de gaten.

Voor wie het niet gelooft, er is ruimschoots literatuur over de fysica van de stabiliteit van tweewielers. Ook interessant is dat (goed geconstrueerde) fietsen vanaf een snelheid van zon 11 km per uur zelf-stabiliserend zijn vanaf die snelheid kun je een fiets dus zonder bestuurder van een helling af laten rollen…
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.