Messing hamertje voor het afstellen van de schaafbeitel

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
641
216
Middelburg
De laatste hand gelegd aan mijn schaafhamertje, steel in de Danish Oil gezet, en klaar is Kees. Ik heb er lang over gedaan om de steel exact passend te maken zodat ik geen spie hoeft te gebruiken. Ik heb de kop er echt in moeten rammen met behulp van een stuk hardhout en een moker. Volgens mij zit ie muurvast en aangezien je er alleen maar een tikkie mee moet uitdelen blijft die kop denkelijk wel zitten. Mocht dat niet zo zijn, dan maak ik een messing spie. Ik heb bovenkant van de steel met de beitel in de vorm van de kop rond geschaafd. Het stuk hout is afkomstig van een trap die ik had weggevist uit een container, wat voor hout zou het kunnen zijn? Bij deze wat foto’s van het eindresultaat

Bijlagen

• IMG_2024.jpeg
    IMG_2024.jpeg
    44,3 KB · Weergaven: 38
  • IMG_2023.jpeg
    IMG_2023.jpeg
    208,6 KB · Weergaven: 31
  • IMG_2028.jpeg
    IMG_2028.jpeg
    38,4 KB · Weergaven: 27
  • IMG_2020.jpeg
    IMG_2020.jpeg
    390,2 KB · Weergaven: 29
  • IMG_2022.jpeg
    IMG_2022.jpeg
    154,3 KB · Weergaven: 34
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne en Marijn

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.627
971
70
Veldhoven
Jan ik draai de keerbeitel altijd zo vast mogelijk aan, zodat er geen vibratie kan ontstaan,, ik gebruik een schroevendraaier die exact past, geen speling. Een tang kan uiteraard ook maar ik ben bang dat ik de schroef naar zijn gallemiezen draai.
Dankjewel.
Ik stop altijd vlak voor ik de draad kapot maak. 😆

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
64
91
Vlijmen
De laatste hand gelegd aan mijn schaafhamertje, steel in de Danish Oil gezet, en klaar is Kees. Ik heb er lang over gedaan om de steel exact passend te maken zodat ik geen spie hoeft te gebruiken. Ik heb de kop er echt in moeten rammen met behulp van een stuk hardhout en een moker. Volgens mij zit ie muurvast en aangezien je er alleen maar een tikkie mee moet uitdelen blijft die kop denkelijk wel zitten. Mocht dat niet zo zijn, dan maak ik een messing spie. Ik heb bovenkant van de steel met de beitel in de vorm van de kop rond geschaafd. Het stuk hout is afkomstig van een trap die ik had weggevist uit een container, wat voor hout zou het kunnen zijn? Bij deze wat foto’s van het eindresultaat
Netjes geworden hoor! mooi hoe je hem zo precies passend hebt gekregen. Het hout is misschien Merbau of mahonie? Ik ben nog wel benieuw naar de vorm van het handvat, vanwaar de vorm? al mijn stelen zijn veelal recht, ligt dit lekkerder in de hand?

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
641
216
Middelburg
Netjes geworden hoor! mooi hoe je hem zo precies passend hebt gekregen. Het hout is misschien Merbau of mahonie? Ik ben nog wel benieuw naar de vorm van het handvat, vanwaar de vorm? al mijn stelen zijn veelal recht, ligt dit lekkerder in de hand?
Goede morgen Misha, ik heb voor deze vorm gekozen, omdat ik kleine delicate precise klapjes wil uitdelen, en door mijn duim op het vlakke kant te leggen, kun je nu gemakkelijker uitlijnen, hij zit als ware letterlijk gefixeerd in mijn handpalm. Rond ziet er dan wel mooi uit, maar draait ook ongezien makkelijker in de handpalm, en zeker als je de schaaf op zijn kop vasthoud, uiteindelijk wil ik de schaafbeitel raken en niet per ongeluk een ander onderdeel van de schaaf. Wellicht iets te ver gezocht maar dit is mijn "filosofie" (y)(n) gebaseerd op aannames ontstaan in mijn droom:LOL:.

Ja ik denk ook dat deze twee houtsoorten het meest in aanmerking komen. Ik was een beetje ongerust dat het hout zou scheuren want ik moest de kop er echt in rammen. Na de ram en beuk sessie snel het handvat gemodelleerd en in de Danish Oil gezet het was inmiddels etenstijd geworden. Echter ik zie nog te veel krassen in het hout en de randen zijn zijn nog niet naar mijn zin dus dat ga ik alsnog verbeteren. Uiteraard esthetisch geneuzel maar ik wil de houtafwerking in zijn perfectie hebben. Ik wil het hout spiegelglad krijgen tot welke grit aan schuurpapier moet ik gaan,....600?

Bijlagen

• IMG_2033.jpeg
    IMG_2033.jpeg
    87,9 KB · Weergaven: 38
  • Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
641
216
Middelburg
Toch nog 2 uur mezelf suf geschuurd tot 400 grit ( 600 en 800 had ik kennelijk niet meer op voorraad :cry:) en alle oneffenheden zijn eruit, het handvat voelt nu echt silky smooth aan

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    149,2 KB · Weergaven: 35
  • image.jpg
    image.jpg
    129,1 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
641
216
Middelburg
Vraag ik wil het hout wat meer laten glimmen ik vind het nog wat mat uit zien, wat is de beste methode? Dank voor jullie reactie's

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.323
3.134
Veel gebruiken. Je huid vet trekt in het hout en door het gebruik polijst je het met je hand.

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
641
216
Middelburg
Veel gebruiken. Je huid vet trekt in het hout en door het gebruik polijst je het met je hand.
Klopt daar was ik me bewust van Chevy, maar in ieder geval bedankt voor het meedenken, echter ik zoek een snelle en gelijk een extra bescherming. Kun je nu klakkeloos een wax boven op die van Danish Oil aanbrengen?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.727
3.134
Gaanderen
Ik ben het met chevvy eens, veel gebruiken. Wij hadden ruim 600 modellen deurkrukken in de showroom. Model ton met ebben was de populairste. Dat model kon ook in andere houtsoorten geleverd worden. Teak bijvoorbeeld. Dat krukje hing laag vooraan. Velen zaten er met de handen aan. Hout had een hele mooie glans en diepe en rijke kleur. Probleem was dat de klant niet geloofde dat de krukken uit de doos, dus onbehandeld teak, hetzelfde hout was.
Waarom zou je er wat op smeren? Andere kleur? Bescherming. Daar zie ik het nut niet van in bij normaal gebruik. Vaak ben ik ook wel eens eigenwijs, dus smeer er gewoon danish oil op en daarna was.
Succes.

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
641
216
Middelburg
Ik ben het met chevvy eens, veel gebruiken. Wij hadden ruim 600 modellen deurkrukken in de showroom. Model ton met ebben was de populairste. Dat model kon ook in andere houtsoorten geleverd worden. Teak bijvoorbeeld. Dat krukje hing laag vooraan. Velen zaten er met de handen aan. Hout had een hele mooie glans en diepe en rijke kleur. Probleem was dat de klant niet geloofde dat de krukken uit de doos, dus onbehandeld teak, hetzelfde hout was.
Waarom zou je er wat op smeren? Andere kleur? Bescherming. Daar zie ik het nut niet van in bij normaal gebruik. Vaak ben ik ook wel eens eigenwijs, dus smeer er gewoon danish oil op en daarna was.
Succes.
Dank echter zoals ik alreeds heb aangegeven wil ik er wat meer glans op, uiteraard voor de functionaliteit compleet nutteloos maar als we zo denken kunnen we net zo goed in de rimboe gaan wonen. Ik heb 2 uur zitten schuren dus wil ik het zo mooi mogelijk hebben, ik weet het ik ben een geval apart, tja iedere gek zijn gebrek zullen we maar zeggen

Laatst bewerkt:

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
641
216
Middelburg
Je kunt onbehandeld hout met een harder hout polijsten. Kwestie van stevig wrijven.

(misschien wel langdurig stevig wrijven)
Laat ik nou net het stadium van onbehandeld hout reeds te zijn gepasseerd, het hout is silky smooth en het zit in de Danish Oil laag nr 3,.....ik ben bang als ik het behandelde stuk hout nu kennis laat maken met een harder houtsoort dat ik dan juist butsen ga krijgen en laat ik dat nou net niet willen. Bedankt voor de tip, ik zal het in mijn achterhoofd houden bij het volgende project.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.727
3.134
Gaanderen
Dank echter zoals ik alreeds heb aangegeven wil ik er wat meer glans op, uiteraard voor de functionaliteit compleet nutteloos maar als we zo denken kunnen we net zo goed in de rimboe gaan wonen. Ik heb 2 uur zitten schuren dus wil ik het zo mooi mogelijk hebben, ik weet het ik ben een geval apart, tja iedere gek zijn gebrek zullen we maar zeggen
Als je twee uur hebt lopen schuren dan moet het haast wel glimmen. Ik heb ook wel een verzamel gebrek.

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
641
216
Middelburg
Als je twee uur hebt lopen schuren dan moet het haast wel glimmen. Ik heb ook wel een verzamel gebrek.
Was het maar zo'n feest, nee ondanks ik hem al 3 keer in de DO te hebben gezet glimt hij niet echt, heb ik een verzamel gebrek?,....nee niet echt, al heb ik wel een zwak voor mooi handgereedschap, by the way mijn creatie schaar ik niet onder mooi gereedschap, daar ziet het nog te amateuristisch voor uit,.......maar het meest belangrijke het werkt en de kop zit er nog stevig op dus project geslaagd

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.