Messing hamertje voor het afstellen van de schaafbeitel

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
641
216
Middelburg
Gisteren bezig geweest met het vervaardigen van een messing hamertje voor het afstellen van een schaafbeitel. Al langere tijd had ik een schietlood in het bezit die doelloos in mij la lag te verstoffen. Gisteren de zaag gepakt en een stuk ingekort waarna het process begon van polijsten vijlen en zagen. Uiteindelijk is het een soort van glimmend politie fluitje geworden, 6cm lang en met een diameter van 25mm. Niet echt fraai qua vormgeving, al zeg ik het zelf, maar helaas ik had niet meer dan 6cm tot mijn beschikking en helaas ik heb ook geen metaaldraaibank. Volgende weekend ga ik de steel fabriceren al denk ik dat ik nog wat materiaal ga wegvijlen van de kop het gewicht is mij iets te veel voor een hamertje,… 153gram om precies te zijn,… de LN en de LV zijn respectievelijk 115 en 85 gram,…. Dus wellicht ga ik hem toch nog te lijf met een vijl en zaag:sneaky:
Hierbij wat foto’s commentaar/ advies is van harte welkom

Bijlagen

• 81CD445C-B353-4749-BD14-D66A898AADDF.jpeg
    81CD445C-B353-4749-BD14-D66A898AADDF.jpeg
    63,2 KB · Weergaven: 61
  • IMG_1990.jpeg
    IMG_1990.jpeg
    93,1 KB · Weergaven: 51
  • IMG_1991.jpeg
    IMG_1991.jpeg
    83,4 KB · Weergaven: 42
  • IMG_1992.jpeg
    IMG_1992.jpeg
    80,9 KB · Weergaven: 39
  • IMG_1993.jpeg
    IMG_1993.jpeg
    89,3 KB · Weergaven: 39
  • IMG_1995.jpeg
    IMG_1995.jpeg
    54,6 KB · Weergaven: 44
  • IMG_1994.jpeg
    IMG_1994.jpeg
    101,1 KB · Weergaven: 51

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
641
216
Middelburg
Het belangrijkste is dat hij doet waarvoor hij bedoeld is!
Klopt dat is het meest belangrijke maar ergens ga ik ook voor het esthetische het moet er toch een beetje leuk uitzien, wellicht een niet al te lange steel maakt het verschil,….afslanken naar 115 gram gaat niet lukken ben ik bang van

Voorhetplezier

Nieuw lid
12 jan 2024
15
10
Hillegom
Afslanken: een paar gaten boren, bv. 3 keer elke 120 grad langs het omtrek in de eerste gleuven van af het midden gezien. Even rekenen hoeveel je kan winnen.

• Leuk
Waarderingen: 48rmc

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
641
216
Middelburg
Vanwaar de vorm met het platte stuk aan 1 kant en vierkant aan de andere zijde?

jaap
Platte kant is om kleine spijkertjes in het hout te kunnen slaan en om de keerbeitel los of vast te kunnen draaien en het vierkante vlak is a om wat ruimte te creëren anders wordt het oppervlak van de kop wel heel erg groot en b om het gewicht naar beneden te halen

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
641
216
Middelburg
6 gaten (3 per gleuf, door en door) van 6mm geven een gewichtsverlies van ca. 15,5 g (sg messing 8,4 g/cm^2)
Ik ga de 6 ringen in zijn geheel rondom wegvijlen dat zal in ieder geval het gewicht naar beneden halen,……en tussentijds eventjes checken op de elektronische weegschaal. De 6 ringen zaten er al en ik dacht een beetje versiering kan nooit kwaad, maar ja functionaliteit gaat boven die van fraaiheid dus….

Voorhetplezier

Nieuw lid
12 jan 2024
15
10
Hillegom
15mm doorsnee en 8mm gaten geeft 24gram, 20mm doorsnee en 8 mm gaten geeft 37 g. 15mm is mijn schatting, per mm doorsnee meer krijg je 1,5/2,5g meer bij 6/8mm gaten.

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
641
216
Middelburg
Leuk projectje! zet mij meteen aan het denken over een oud schietlood dat ik heb liggen :cool:
Gewoon doen Misha het is leuk om te doen,......... en het kost geen drol, dus hoppa de zaag er in,..... messing aanschaffen via een internet kost al gauw 25 euro en dan moet je het nog laten opsturen, wellicht "zonde" van mijn oude schietlood, maar het restant is groot genoeg, om weer te gebruiken als..... schietlood!!!:D ...en ga ik in de toekomst gebruik maken van een schietlood:unsure:....uhhh denk het niet

• Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.627
971
70
Veldhoven
De metaalprijzen zijn de laatste 15 jaar enorm gestegen dus ook messing , snap dan ook niet dat HBM messing hamertjes kan aanbieden voor slechts €5 euro????
Mijn ervaring van vroeger (70er en 80er jaren) als scheepswerktuigkundige op de grote vaart was dat koper/messing in het verre oosten toen ook al goedkoper was. Maar er was ook een verschil: bij poetsen stonk Chinees koper altijd. En dat deed westers koper niet. Maar ik heb eens gekeken op een willekeurige site: een stuk messing staf van 30 rond en een lengte van 250 mm (Minimale afname) kost ex verzenden al 85 euro. Pfff, zoals eerder gezegd, ik ben blij dat ik nog een stevige voorraad heb.

• Leuk
Waarderingen: 48rmc

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
565
866
Zuid West Drenthe
Een beetje creatief zoeken op marktplaats levert al veel gunstigere prijzen.
En als je de mogelijkheid hebt om zelf te smelten kun je afvalstukjes verzamelen aangevuld met messing voorwerpen van de kringloop of rommelmarkt.
Maar ik schat in dat dat nu te ver gaat:)

• Haha
  • Leuk
Waarderingen: Schaafnerd en 48rmc

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
641
216
Middelburg
Mijn ervaring van vroeger (70er en 80er jaren) als scheepswerktuigkundige op de grote vaart was dat koper/messing in het verre oosten toen ook al goedkoper was. Maar er was ook een verschil: bij poetsen stonk Chinees koper altijd. En dat deed westers koper niet. Maar ik heb eens gekeken op een willekeurige site: een stuk messing staf van 30 rond en een lengte van 250 mm (Minimale afname) kost ex verzenden al 85 euro. Pfff, zoals eerder gezegd, ik ben blij dat ik nog een stevige voorraad heb.
Interessant wat Chinees messing betreft dat wist ik dus niet, weer wat geleerd, vraag me dan ook af wat zou de samenstelling zijn???

• Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
64
91
Vlijmen
Gewoon doen Misha het is leuk om te doen,......... en het kost geen drol, dus hoppa de zaag er in,..... messing aanschaffen via een internet kost al gauw 25 euro en dan moet je het nog laten opsturen, wellicht "zonde" van mijn oude schietlood, maar het restant is groot genoeg, om weer te gebruiken als..... schietlood!!!:D ...en ga ik in de toekomst gebruik maken van een schietlood:unsure:....uhhh denk het niet
Ik heb het vooraan gelegd in mijn 'projecten bak', mocht ik wat te showen hebben kom ik zeker bij je terug :).

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
641
216
Middelburg
Na mijn werk toch nog ff mijn hobby kot opgezocht en verder gegaan met het afslanken van mijn hamer. Het gat is vierkant geworden en heb hier en daar wat materiaal weggenomen om uiteindelijk in de buurt te komen van een LN. Het oude schietlood weer in zijn oude glorie “teruggebracht” morgen een steel fabriceren

Bijlagen

• IMG_2009.jpeg
    IMG_2009.jpeg
    107,2 KB · Weergaven: 21
  • IMG_2011.jpeg
    IMG_2011.jpeg
    122,2 KB · Weergaven: 19
  • IMG_2014.jpeg
    IMG_2014.jpeg
    128,5 KB · Weergaven: 19
  • IMG_2013.jpeg
    IMG_2013.jpeg
    61,9 KB · Weergaven: 21
  • IMG_2015.jpeg
    IMG_2015.jpeg
    87,4 KB · Weergaven: 21
  • IMG_2016.jpeg
    IMG_2016.jpeg
    112,2 KB · Weergaven: 25
  • Leuk
Waarderingen: mink

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.627
971
70
Veldhoven
Mooi gemaakt hoor.
Maar nu even een vraagje over de schroef van de keerbeitel. Kun je misschien een idee geven van hoe vast die moet worden gedraaid? Ik zette de schroef altijd met redelijk geweld met een tang vast. (Dat is een oude scheepswerktuigkundige gewoonte. Alles zo vast aandraaien dat het net niet breekt :eek:)

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
641
216
Middelburg
Jan ik draai de keerbeitel altijd zo vast mogelijk aan, zodat er geen vibratie kan ontstaan,, ik gebruik een schroevendraaier die exact past, geen speling. Een tang kan uiteraard ook maar ik ben bang dat ik de schroef naar zijn gallemiezen draai.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.