Mesjes op spiral block, schaafmachine

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Ik heb afgelopen week de Record Power schaafmachines kunnen bekijken. Zo op het oog prima machines. De RP PT310 heeft als nadeel dat de rij-inrichting in de richting van de tafels is gemonteerd. Bij de Hammer A3 310 zit die dwars er op en zover ik kan beoordelen is dat handiger. Zeker in kleine ruimtes.
De RP PT107 (schaafbreedte 260) heeft de rij-inrichting wel weer dwars.

Afgezien van bovenstaande viel mij op dat de machines op het spiral block een stukje van elkaar af zitten. Er zijn er minder gemonteerd dan op bijv. een Hammer. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn (er ontstaan echt geen gleufjes). Maar wat zou hiervan het nadeel kunnen zijn?
Ik kan bedenken dat de mesjes, per stuk meer voor de kiezen krijgen als je er minder hebt.
Een voordeel is misschien nog dat de spaanafvoer gemakkelijker gaat?

Nou ja, ik weet het niet. Heeft iemand een opinie of weet er zelfs het fijne van?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Qua aantal messen kan ik er niets over zeggen. Als er overal maar een mes zit, zal het zeker wel werken.
Met meer mesjes op dezelfde plaats op de (ronddraaiende) as, is de kans wel kleiner dat je hobbels/lijnen gaat zien als er een beschadiging in een van de mesjes zit. Want ik denk niet dat het (met de snelheden waarmee de as draait) nodig is om 2 rijen mesjes op een as te hebben zitten icm de aanvoersnelheid.

Voor het onderstel: Hoe is de hoogte van de machine voor jou, als die los op de grond staat (zonder onderstel)?
Bij mijn A3-31 heb ik er een frame onder gemaakt (gelast van staal) en daar 4 geremde zwenkwielen onder. Het voordeel is dan dat je de machine, net als een winkelwagentje, op z'n plaats rondjes kunt laten draaien en deze dus super-manouvreerbaar is. Bij wielen zoals de Hammer kan je nog steeds niet de machine een meter van de muur af trekken (onder het opbergrek vandaan) en vervolgens parallel aan de muur naar links of rechts gaan, dat moet dan al in de breedte. En ik kan uit de voeten met de A3-31 in een schuur van 2,5 x 4 meter (vloeroppervlak 1,8 x 3,2 ivm wandrek/werkbank) waar ook een vergelijkbare Harvey tafelzaag "midden" in die ruimte staat.
Enige 'nadeel' is dat de machine wel wat hoger komt te staan, al is dat voor mij nu juist een fijnere werkhoogte dan standaard op de grond.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.574
Gaanderen
Er zit een groot verschil tussen de machine die ik heb en de hammer met spiraalas. Dat is het geluid. Ik heb een shinko vlakbank en die maakt veel herrie. De hammer/felder machines veel minder Uit mijn hoofd zo rond de 90 db en 60 db voor de felder. Tel daarbij het geluid van de afzuiger. Het resultaat is gewoon goed. Hetzelfde geldt voor mijn van diktebank van IMG. IK heb geen ruimte voor een mooie hammer of felder.
Veel succes ermee.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Er zijn er minder gemonteerd dan op bijv. een Hammer.

Dat klopt dus niet.
De Hammer 31 heeft 47 mesjes, de Record Poweer heeft er 56.
Bij de Hammer zijn er 2 "spiralen", bij de record Power zijn er 4 spiralen. Ook al zitten de mesjes nij de Record Power niet strak tegen elkaar, elk stukje hout wordt door 2 a 3 mesjes geraakt.

 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.123
519
Moordrecht
Algemene voordelen van een spiraalas: geen afstelling van de messen, alleen de tafels, minder geluid (want minder luchtweerstand). Zeker als de mesjes wat schuin zijn geplaatst, wordt het hout gesneden ipv eraf "geslagen". De carbide mesjes gaan ontzettend lang mee en zijn 4x te gebruiken. Schaafbeeld is over het algemeen beter. Tuurlijk wordt het met gewone rechte messen beter wanneer er meer dan 2 zijn geplaatst.

Er is wel een verschil tussen helical assen en spiraalassen. Ik heb op mijn machine een spiraalas, met "maar" 24 mesjes en ze zijn recht geplaatst, de machines hierboven hebben een helical as, met meer messen en ze zijn schuin geplaatst. Er is voor mijn machine wel zo'n as te krijgen (de iTech 260s is dezelfde machine, maar met helical as, met 63 messen op 25,5cm). Op mijn machine is er dus weinig verschil met rechte messen, al is het onderhoud van de messen dus wel flink makkelijker.

Nadeel is meer weerstand van de schavende messen, wellicht is er nog meer, maar kan ik het niet verzinnen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Je bent een hele belangrijke vergeten, de prijs. Het is allemaal heel mooi, maar echt heel veel duurder. Messen stellen heb ik met mijn 3 messen, met 2 van die chinesium stelblokjes ook zo gedaan. En zo vaak hoef je nu ook weer geen messen te slijpen. Mijn 3 messen kosten 21 euro, ik heb er toen ook maar wat op voorraad gekocht. Slijpen kan ik zelf, maar laten slijpen kost ook maar een paar euro. Mijn vlak vandikte bank met langgat boor kostte 200 euro. Een machine met spiraal as ga je daar niet voor vinden. En voor wat de meeste mensen aan hout schaven, zijn het gewoon dure meters.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.123
519
Moordrecht
Dat is waar, maar er wordt hier gepraat over Hammer/Felder en nieuwe Record Power machines, ik had dus niet het idee dat prijs een onderdeel was.

Denk ook dat het een verschil in filosofie is, ik kan genieten van goedkope machines en er zelf een beetje mee klooien, maar ben ook gek van fijne machines die dan weliswaar wat meer kosten, maar waarbij de leercurve minder is en het gemak groter. Nieuw ga ik het er niet voor uitgeven. Misschien is het wel Ekstergedrag, wie zal het zeggen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Dat je zo veel geld voor een machine kan betalen, zegt weinig over of je dat ook moet doen. Ik kom te veel filmpjes tegen, waarin de voordelen een beetje te rooskleurig worden voorgesteld en de prijs die je daar voor extra moet betalen nog al op de achtergrond wordt geschoven. Als er een keer iets hards in je hout blijkt te zitten, is het einde oefening voor je spiraal as. Bij een gewone messen as is de reparatie vrij simpel. Daar hoor ik nooit iemand over.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.123
519
Moordrecht
Hoe bedoel je dat? een spijker of schroef? Dan breekt toch 1 (of een paar) mesje en die vervang je dan toch?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Dat is alleen als je geluk hebt. Op het moment dat je ook de zitting en het draadgat molt, wordt het probleem wat groter.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Da's net 1 van de voordelen van een spiraalas, dat je dan enkel 2 mesjes of mesjes en boutjes dient te vervangen. In veel gevallen (bij kleine afname) zelfs alleen het mesje een kwartslag draaien. Heb tot nu toe nog nergens gelezen dat er een (Hammer/Felder) messenblok beschadigd werd door een nagel oid. De nagel die dat voor mekaar krijgt, gaat een klassiek messenblok ook naar de knoppen helpen lijkt me. Vernieuwing is niet altijd achteruitgang.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Bedankt allemaal voor de afwegingen. Ik had niet op het aantal spiralen gelet. Ik verwacht dat de RP een prima machine is. Ik zou niet weten waarom ik dan nog voor een Hammer (duurder) zou kiezen.

Wat de rij-inrichting betreft is het inderdaad de vraag of je van de leverancier koopt of een after-market onderstel met 4 zwenkwielen.

Eigenlijk is een 260 mm as voor veruit het meeste van mijn schaafwerk, voldoende. Neemt ook nog eens minder ruimte in wat voor mij wel van belang is. Ik vraag mij af of ik uit de voeten zou kunnen met de kortere tafels. Zover ik zag klappen de tafels niet mooi als een geheel naar achter zoals bij zijn grotere broertje en de Hammers.

Wat de centjes betreft besef ik dat het luxe is als je kunt overwegen om nieuw te kopen en ook nog kiezen tussen Hammer en Record Power. Ik heb zelfs nog gekeken naar een Felder 531. Dat is wel een heel mooie machine maar gaat mij voor de hobby te ver.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.778
746
Enschede, Twente
De goedkopere machines met losse mesjes hebben geen echte spiraal-indeling, maar ze opgesteld in een rechte, ietwat schuine lijn. Dat is toch wel een andere aanpak dan de 'echte' spiraalassen. Het is ongetwijfeld een kostenverhaal. Het een zal goedkoper om te maken zijn dan het andere.

Ik heb een aantal jaren gelden een Hammer A3-31 met spiraalas gekocht, samen met een N4400 lintzaagmachine en een afzuiginstallatie. Best veel geld voor wat een hobby is, maar ik had dat jaar mijn hypotheek overgesloten tegen 1.3% rente. Het verschil, over vijf jaar berekend, was ruim voldoende om die spullen te kopen. Je moet soms geluk hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
De goedkopere machines met losse mesjes hebben geen echte spiraal-indeling, maar ze opgesteld in een rechte, ietwat schuine lijn. Dat is toch wel een andere aanpak dan de 'echte' spiraalassen. Het is ongetwijfeld een kostenverhaal. Het een zal goedkoper om te maken zijn dan het andere.
We hebben het hier over het verschil tussen spiral en helical misschien? Waarbij de laatste dan de betere versie is?
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Ik heb een aantal jaren geleden een Hammer A3-31 met spiraalas gekocht, samen met een N4400 lintzaagmachine en een afzuiginstallatie. Best veel geld voor wat een hobby is, maar ik had dat jaar mijn hypotheek overgesloten tegen 1.3% rente. Het verschil, over vijf jaar berekend, was ruim voldoende om die spullen te kopen. Je moet soms geluk hebben.
Afgezien van geluk en hoeveel geld nuttig besteed is . . . De een rijdt naar zijn werk in een golfje, dan ander vindt dat dat met een BMW X3 moet. Niet nodig maar kan wel.
Ik wil maar zeggen dat je ook voor de hobby kunt opteren voor meer luxe. Er zullen echt wel mensen zijn die een Felder machine hobbymatig gebruiken. Ik hoop maar dat het de mensen die wel luxer willen maar dat niet kunnen op dit forum, niet te veel steekt wat we hier allemaal schrijven.
Uiteindelijk heb ik het meeste respect voor vakmanschap. Ongeacht welke machine ervoor gebruikt wordt.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
852
445
Noord-Veluwe
Ik heb de mazzel dat ik het me kan veroorloven. Maar dat heeft in mijn ogen verder totaal geen relatie met hoe "goed" iemand is als houtbewerker of mens. Het allerbelangrijkste vind ik nog niet eens het vakmanschap, alhoewel ik daar zeer zeker wel veel respect en waardering voor heb, maar dat men plezier beleeft aan deze hobby. Mij maakt het daarbij niet uit of het met "power tools" is of met handgereedschap. Van een knutselaar die iets leuks heeft gedaan kan ik ook genieten. Net als van een vakman die een schitterend meubel met handgemaakte ouderwetse houtverbindingen heeft gemaakt. Om een voorbeeld van op dit forum te gebruiken: ik kijk altijd met heel veel plezier naar de restauratie-activiteiten van trigger.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.778
746
Enschede, Twente
We hebben het hier over het verschil tussen spiral en helical misschien? Waarbij de laatste dan de betere versie is?
Ja. Het stomme is dat de twee begrippen door elkaar gebruikt worden en dan vooral uit marketing overwegingen, lijkt het. Helical is simpelweg een vloeiende spiraal (kijkend naar de snijvlakken van de inserts), terwijl spiral een hakkelige spiraal kent. Helical snijdt in het hout, spiral hakt.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
124
33
Delft
Dat lijkt me en wat erg boude stelling. Een lichte schuinstand van de snijkant zorgt er alleen voor dat de wighoek in de doorvoerrichting kleiner wordt, waardoor de spaanhoek wat toeneemt. De geometrie en actie zelf verandert niet wezenlijk, zeker niet met de paar graden schuinstand bij een schaafas.

1712867185622.png
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Het allerbelangrijkste vind ik nog niet eens het vakmanschap, alhoewel ik daar zeer zeker wel veel respect en waardering voor heb, maar dat men plezier beleeft aan deze hobby.
Ja, dat is een heel goed punt. Ik ken voorbeelden van Youtube waarvan je ziet dat het eindresultaat niet perse geweldig is maar het enthousiasme is er. Je neemt tenslotte niet voor niets de moeite om er een opname van te maken voor Youtube. Ik kan daar met plezier naar kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: hdv

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.