Mes slijp setje!!

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ongeveer vier weken geleden op Alle besteld een mes slijp systeem. Was al enige tijd aan het rondkijken voor dit systeem oa bij Knives and Tools.
Een beetje set kost al gauw rond de honderd euro en oplopend naar enige honderden euro's.
Nu is deze set in de aanbieding voor de helft van het geld en ik heb gelijk wat diamand slijpstenen en natuurstenen die op dit systeem passen besteld.
De kale set van Ruixin Pro word geleverd met vier waterslijpstenen koste mij 29,95 inclusief de verzendkosten.
De diamand set 6 stenen oplopend van korrel 80 tot korrel 1000 koste mij 15,68
En de set natuursteen 8 stuks koste mij 18,70 inclusief verzenden. Totaal dus rond de € 65 euro.
Heb het setje even snel uitgeprobeerd met vier stapjes startend met de diamand en eindigend met de ruby stone grit 5000.
Ik moet zeggen zo op het eerste gezicht werkt het super snel en secuur, het te slijpen mes monteren en eenmaal gemonteerd de steen in z'n houder klikken en slijpen maar.
Doordat de meshouder kantelbaar is, simpel naar je toe trekken en omdraaien hij lockt zich zelf, is het maar 1 keer instellen vervolgens wissel je zonder problemen van steen. Je kunt een vaste hoek instellen en volgens mij kan je er ook haalmessen mee slijpen dat zal ik morgen even bekijken. En je kunt er ook zoetvijlen (plat, halfrond en driekant) mee inklemmen. Dus als je van messen maken houd kun je een prachtige constante (dubbele) vouw vijlen en slijpen.
Hier een aantal fotootjes van het apparaat en de slijpstenen.

IMG_8265.jpg

IMG_8266.jpg

IMG_8267.jpg

Hier gemonteerd de Ruby steen
IMG_8268.jpg

De voet en klembasis is gemaakt van giet alu en rvs klembekken, de geleiding is van rvs en een balhoofd van Nylon. Het geheel is goed afgewerkt en komt met een foedraal/tasje waar het systeem in kunt opbergen. Ik zal hiervan geen gebruik maken want het word gebruiksklaar opgehangen.

IMG_8269.jpg

En de slijpstenen 6x diamand en 8x natuursteen nummer 8 zit gemonteerd in de slijphulp. De bijgeleverde waterstenen staan niet op de foto.
Ik zal mijn verdere ervaringen met dit slijpsetje in de toekomst ook hier posten.

Groetnis, Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: Dries

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ja Henk, uit de hand slijpen gaat prima. Maar als je een stuk staal smeed en vormgeeft om dan een knappe dubbel vouw strak aan te brengen is een hele opgave uit de hand.
Ik heb dan wel een hulpstukje (wat houtjes) om de vouw strak te houden en de zelfde hoek te behouden.
Met dit apparaatje gaat het dus een stuk makkelijker vooral om dat er ook gewone vijlen in passen.

groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Jos,

Dat is geheel afhankelijk van het gebruik! Bv een fruitmesje full flat en een houtsnijmes Scandi of full Convex. En een afteken/ markeer mesje chisel, Scandi of full flat.
De holle vouw dan heb je al een aardige schijf/band schuurmachine nodig.
Kortom naar eigen inzicht dus!

groetnis, Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: Jos Cuypers

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Top! Dank voor de snelle reactie.
Ondertussen al wat kunnen testen? Blijft het werken naar behoren?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
@Dries, ben nu bezig met de zoetvijl de hoek van de vouw van mijn kloof mesje te veranderen. Gaat mooi en gelijkmatig.
61FA52E8-018D-43D3-9CE2-79CBA26A9FD1.jpeg
8E521098-FF16-4E5F-A65B-20BE638A0241.jpeg
Zit nu helaas niet achter de computer heb de foto’s met m’n iPhone upgeload hoop dat het duidelijk is.
Dit uploaden gaat wel een stuk makkelijker als vanachter de computer.
Groetnis, Roeland
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Ziet er handig uit. Toch eens overwegen om te bestellen. Ik wou me deze zomer aan het maken van een mes wagen en dit lijkt een aardige hulp.

Edit: de foto’s zijn duidelijk hoor.
En wat jouw kloofmes betreft kan je, aangezien het lemmet recht is, zelfs een bredere diamandplaat/steen tussen de klem plaatsen.
Zou zelfs werken met een “sheepsfoot knife”, kan even niet op de Nederlandse naam komen.
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Roeland: wat ik me nog afvroeg was of het instelbare verticale gedeelte waar het balhoofd op gemonteerd is voorzien is van een gradenindeling?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Pieter helaas niet, maar dat heeft eigelijk geen meer waarde de graden zijn afhankelijk van mes breedte.
Dit betekend bij een smaller mesblad hoek van de vouw ingesteld (dmv hoogte instelling) en je zet er dan een mes in met een breder blad dan klopt te hoek niet meer.
Maar gelukkig is het bij bestaande messen de hoek goed over te nemen en in te stellen.
Bij het veranderen van de hoek van de vouw of het aanbrengen van een nieuwe vouw word het wat lastiger, ben wiskundig niet zo goed onderlegt dus dat doe ik op het gevoel, en uit eindelijk is het niet heel belangrijk als je er een graadje naast zit. Zolang je de nieuwe vouw daarna bij opnieuw slijpen goed overneemt.

Groetnis, Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.