Merbau of Mahonie

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
124
67
Bij een houten brug die door de gemeente is opgeknapt was er nog een stuk hardhout over. Dit heeft een kennis van mij verzaagd. En dat kan ik gebruiken voor bijv. een snijplank.

Ik denk dat het Merbau is, maar twijfel toch een beetje. Volgens mij wijzen de witte/gele spikkels ook op Merbau.

1773754241730.jpeg

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.458
910
‘s-Hertogenbosch
Ik zou denken azobe, bijna zeker als ik de site van houtinfo.nl bekijk…. Azobe heeft nl de door jou genoemde witte en gele celvulling.
Merbau heeft volgens mij alleen geel in de nerf en mahonie is eigenlijk niet geschikt voor brugdelen en prijstechnisch ook zonde.
Mocht je meer info willen kijk je ook makkelijk mee met de Google lens functie 😘

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
684
159
Oss
Volgens mij toen werd meestal asb of azobe gebruikt voor bruggen of keerwanden. Dus zou mijn gedachte zijn. Is ook zwaarder en dichter van structuur dan ander hardhout en laat zich moeilijk bewerken. Stof is ook niet het fijnste.
Zagen gaat meestal nog redelijk wel mits met gepaste aanvoer.

Merbau is veel roder en zal ivm bloeden nooit voor zo'n dergelijke constructie worden gebruikt. Mahonie werd tot 25 a 30 jaar geleden alleen in meubels gebruikt pas sinds die tijd voor kozijnen

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
124
67
Bedankt, dus Azobe of Massaranduba. Leuk! Ik zal als ik het hout in handen heb er even wat beter naar kijken. Misschien kan ik dan met houtinfo.nl het goed vergelijken!

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.458
910
‘s-Hertogenbosch
Het laat zich goed draaien, handmatig bewerken is wat lastiger maar machinaal gaat best goed…, maar snijplanken 🤔
Succes en maak je bevindingen en vooral hier delen

Persoonlijk zou ik m’n levensmiddelen niet op een snijplank leggen waar een natuurlijke bescherming in zit tegen houteetertjes, waarom niet iets van eiken, beuken of essen, misschien noten of kersen… als je al een glad gedeelte hebt een keer eroverheen likken geeft je al een idee, lijkt mij

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
684
159
Oss
Bedankt, dus Azobe of Massaranduba. Leuk! Ik zal als ik het hout in handen heb er even wat beter naar kijken. Misschien kan ik dan met houtinfo.nl het goed vergelijken!

Hier staan ook meestal goede foto's alleen iets beperkter ( met veel gebruikte houtsoorten)

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.853
1.188
71
Veldhoven
Ik heb azobe vroeger vaak als lading gehad toen ik nog werktuigkundige op de grote vaart was.
Laden ging met eigen laadgerei op de rede van West Afrikaanse landen. Die boomstammen wogen 8 ton!!!! En het eigen laadgerei kon dat eigenlijk niet aan. Je was er als wtk altijd bij om (elektrisch) in te kunnen grijpen. De remmen van de winchmotoren had ik voor de kust allemaal al vernieuwd en secuur afgesteld omdat die het meestal als eerste begaven en door slipten.
Azobe is trouwens zwaarder dan water! Dat hebben we ondervonden toen er zo'n boomstam uit de stroppen gleed. Ze noemen het ook wel ijzerhout.
Wat ik op de foto zie is m.i. geen azobe. Dat is donkerder in mijn herinnering.

• Leuk
Waarderingen: Roel22 en John1969

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
124
67
Persoonlijk zou ik m’n levensmiddelen niet op een snijplank leggen waar een natuurlijke bescherming in zit tegen houteetertjes, waarom niet iets van eiken, beuken of essen, misschien noten of kersen… als je al een glad gedeelte hebt een keer eroverheen likken geeft je al een idee, lijkt mij
Daar heb ik vaker iets over gehoord maar het leek mij een mooi contrast vormen met hout als eiken.

Hoe weet je wat je wel en niet kan gebruiken voor levensmiddelen?

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
300
117
Delft
Azobe wil ook best wat werken/kromtrekken. Althans, de 'tuinhout' kwaliteit azobe waar ik af en toe een balkje van heb. Verder vind ik het best fijn om mee te werken maar handgereedschap gaat er snel bot op.

boertje125

Oud hout
17 okt 2013
2.571
623
als je het hout een beetje gladder schaaft is het beter herkenbaar.

Als dit nieuw hout is dan is de kans groter dat het een minderbekende hardhoutsoort is dat op papier wat groener is dan azobé of marantie. de gemeente moet beter letten op dat dit soort dingen de juiste certificaten hebben etc.

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.377
1.167
Nootdorp
Net als John hierboven, Ik heb ook wat twijfels of dit goed hout is voor een snijplank. Wellicht goed om dit te checken.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
5.056
1.412
Riemst
Azobe vreet je snijgereedschap op. Het is erg hard en veroorzaakt snelle slijtage van beitels en zaag. Een mes gaat er waarschijnlijk ook niet blij van worden.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.