Na een lange tijd afwezig te zijn geweest van het forum, ben ik eindelijk weer terug. In de tussentijd een hoop gereedschap verzameld dat ik langzaam aan opknap en hier zal tonen. Ik merk dat het voor mij het beste werkt om een project aan te pakken en dan het bijbehorende gereedschap op te knappen - pas als ik het echt nodig heb, heb ik blijkbaar de discipline om aan de gang te gaan...
Allereerst een kantenschaafje. Leuk ding, en blijkt nu opeen onmisbaar te zijn! Perfect om een gefreesde gleuf net iets breder te maken, en er ook voor te zorgen dat hij netjes glad afgewerkt is.
Ik heb een uur zitten klooien om die kleine mesjes goed te slijpen, maar dat is wonderwel gelukt (mijn nagels zijn ook direct scherp). En daarna las ik op een forum dat je ze gewoon andersom in de schaaf moet zetten, en dat je dan een 'natuurlijke' houder voor slijpen hebt....
Enfin, er komen prachtige kleine krullen af en de afwerking is echt perfect.
- - - Updated - - -
Ook in gebruik genomen; een lief klein router plane (grondschaafje?).
Blijkt het ook wonderwel goed te doen, eigenlijk. Ik snap niet helemaal waarvoor het tweede gat nu bedoeld is, je zou verwachten voor hoogteverstelling maar ik zie nergens een afbeelding die er gebruik van maakt.
- - - Updated - - -
En als laatste: een mooi zwaluwstaart zaagje. Moet ik eigenlijk nog een keer goed slijpen, en ik twijfel of ik nog iets aan het blad moet doen - er zit een hele lichte kromming in.
Maar, hij doet het op het moment goed genoeg om ook te gebruiken, dus voorlopig heb ik andere prioriteiten...