Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Misschien een onbeleefde vraag, maar wat heeft deze schat je gekost ? Ik kijk eigenlijk ook al een tijdje maar vind het best moeilijk om zo'n prijs te bepalen.
HG hugo
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Links op de foto staan winkelhaken, maar dan niet haaks. Die heb ik laatst ook gescoord bij een partij schaven houtboren etc. Wat kunne daarmee? Zijn dat gewoon haken op een specifieke hoek?
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
De verstekhaken hebben één hoek van 45° en de andere is dan 135°. (45° + 135° = 180° : 2 = 90°)

Mooi versnellingsbak handboor, werkt die nog goed?
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
@Zweihaak, ik denk dat jouw formule de mensen, die wat minder stevig in hun wiskundige schoenen staan, in verwarring kan brengen. Waar een blokhaak een hoek van 90 graden heeft is het bij een verstekhaak 45 graden en 135 graden. Beide hoeken opgeteld geeft 180 graden.
@Reinoud, drie voorwerpen kan ik niet thuis brengen. Een stang-achtig iets met een voetje rechtsboven, een ander voorwerp midden boven tegen de blokhaak aan en een houten voorwerp iets links van het midden op de voorgrond. Maar wel een mooie oogst (als de prijs ten minste meevalt).
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
@Zweihaak: op het eerste zicht werkt de boor nog goed, maar ik moet ze nog eens testen. Het toeval wil dat mijn moeder me een week eerder een handboor had gekocht op een rommelmarkt. Het ding was helaas "made in Taiwan" en de spankop is waardeloos. Hopelijk werkt de oude dus beter.

@WR1944: op de plaatsen die je beschrijft op de foto heb ik ook nog niet alles ontcijferd :). Links onder ligt er een hulpstuk om zagen te slijpen, en daarbij in de buurt een soort primitieve grondschaaf (helaas zonder beitel).

Ik ga binnenkort nog wat foto's posten van een aantal zaken. Helaas moet ik me nu eerst wat concentreren op de garage. De oude werkbank gaat eruit, wat schuiven met de andere spullen om de nieuwe werkbank (afdankertje) te kunnen plaatsen. De koffer kan gelukkig onder de nieuwe werkbank staan.

Daarna ga ik alles eens goed bekijken en eventueel een paar spullen ruilen/verkopen en de koffer wat aanpassen om alles goed te kunnen opbergen samen met de spullen die ik al had.
Misschien moet ik er dan maar eens een apart topic over maken...
 

WR1944

Oud hout
Op de foto's uit je nieuwe onderwerp kon ik de twee voorwerpen in de bovensectie van de foto thuis brengen, een kleine handboor en een passer. Het lijkt me spannend de functie van al die zaken te achterhalen. En ook te weten dat een vakman hier jaren mee gewerkt heeft.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Eerst een stevige meubelmakerswerkbank bouwen ;)
Alsof het zo moest zijn kwam vandaag een vriend langs die aan me gedacht had... kijk eens aan! Dat worden mooie bankschroeven.
photo.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.800
167
Rotterdam
Yep, krullen willen we zien!

Hoe is het trouwens met je stanley S.W. No. 4? hoe schaaft ie?
Ik ben erg benieuwd hoe de S.W. serie van Stanley schaaft. Ook de Shoulderplane.

grts, Ray
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Hoe is het trouwens met je stanley S.W. No. 4? hoe schaaft ie?

Die schaaft uitstekend. Valt misschien wel buiten dit topic, omdat deze tweedehands schaaf eigenlijk de doos niet of nauwelijks uit is geweest.
Ik kan alleen vergelijken ten opzichte van een No.4 Bailey en de twee grootste pluspunten in mijn (newbie) beleving zijn de mogelijkheid om snel de schaafmond groter/kleiner te maken en het extra gewicht dat de S.W. heeft. Voelt duidelijk degelijker aan.

Qua krullen merk ik niet al te veel verschil, al heb ik alleen testjes gedaan op vuren en red ceder. Dat er geen verschil is kan ook met mijn schaaf- of slijpkunst te maken hebben, want tot vorige week had ik eigenlijk nog nooit écht geschaafd ;)
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
zagen.jpg
Twee zagen voor bijna niks. Kapzaag staat niets op en op de handzaag staat P.J. Promper, Helmond.
:)
 
Laatst bewerkt:

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Vandaag binnengekregen. Van marktplaats.

bankhaak.jpg

Heel benieuwd of dit gaat werken. Hij weegt ruim 2 kilo en heeft een stang/as/hoenoemjedat met een diameter die varieert van 2,5 tot 2,2mm. Dus eerst maar eens op zoek naar een 1" boor.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Zo gezegd, zo gedaan.

bankhaak2.jpg

bankhaak3.jpg

Muurvast.

Nu eerst maar eens flink met de staalborstel eroverheen. Dan in de gereedschapolie en er tenslotte helemaal niets meer aan doen.

Ik ben weer een beetje blij. :)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Da's een mooie vonst! Die heb ik nog nooit tweedehands gezien, alhoewel er in Frankrijk nog flink wat rond zouden moeten slingeren.

Schoonmaken is goed, maar maak de schacht niet te glad. Een beetje ruw werkt beter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.