De gaten voor de diepte instelling zijn ook dichtgemaakt , de schaaf is door de eigenaar aangepast .
Misschien is het aan de onderzijde te zien waarvoor .
Succes Willem
Misschien is het aan de onderzijde te zien waarvoor .
Succes Willem
Klopt, maar er zal een reden voor zijn, kunst is dit uit te vogelen. Daarom heb ik uiteraard dit hier gepost zodat mijn met zaagstof bedekte mede krullenvegers hier hun enorme kennis op kunnen loslaten....Nu drukt de scheefstand van de beitel de schaaf weg van de zijgeleider ipv er naartoe.
Das eh... op zijn zachtst gezegd... een leuke manier om te omschrijven hoe je een zeis "haar" scherp moet maken...Haarspit. Voor het opknappen van een zeis.
Inderdaad een haarhamer met een haarspit.Haarspit. Voor het opknappen van een zeis.
die onderste jaHaarspit. Voor het opknappen van een zeis.
Ik ben 57 en heb in mijn jonge jaren (<16) veel met de zeis gemaaid en dan moest die ook gehaard worden. Je moet dan wel met de hamer evenwijdig aan het blad hameren en niet in 90 graden, want dan krijg je een mooi golvend blad.Ik kom die dingen geregeld tegen, maar heb er nooit mee gewerkt. Ik dacht dat het diende om de zeis weer wat in model te krijgen, als je iets hards geraakt had. Voor het scherpen gebruik je een strekel, voor zo ver ik weet.