melamine strak zagen (holblok daktand of voorritser)

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
parallel heeft @jaap een draadje over diamanten zaagbladen opgestart
deze morgen heb ik aan leitz gevraagd wat het beste is dat ze voor melamineplaten in hm + diamant aan kunnen bieden
al dan niet met gebruik van voorritser
wie een paar duizend euro voor een tafelzaag legt, mag niet besparen op een paar honderd euro voor een passend zaagblad
vergelijk het met een wagen van een A-merk kopen, en er dan enkel in de 30-km-zone aan het stadsplein rondjes mee draaien
Weet iemand wat de standtijd van een diamantzaagblad is bij normaal gebruik? Normaal=schoon plaatmateriaal, mdf, spaanplaat met hpl of melamine afwerking.

ben ook benieuwd waardoor een diamantzaagblad slijt. Bij andere producten die zijn belegd met stukjes diamant komt de slijtage meestal door warmte ontwikkeling. het materiaal waar de stukjes diamant in verwerkt zitten kunnen dit niet aan waardoor de stukjes diamant los laten.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
"Vanwege de briljante diamante tandgeometrie kunt u zonder naslijpen een standtijd bereiken tot wel 5.000 meter. Het blad is hierna één (2.0)of twee (3.0) keer naslijpbaar, waarna u een standtijd tot wel 4.000 meter kunt bereiken*.

Met de SuperSilent® zaagt u vrijwel alle houtsoorten. Van MDF tot geplasticifieerd spaanplaat en van zachthout tot hardhout. Met deze zaag is het wisselen van zaagbladen dus verleden tijd.

* testresultaten van AKE op dubbelzijdig geplastificeerd spaanplaat. De zaag dient tijdens deze periode regelmatig gereinigd te worden."

bron: De nieuwe AKE SuperSilent® zaag - Alle gegevens
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
198
46
Grönnen
( Ik ben nieuw hier, 'keb nog veel houtvragen, 1tje stelde ik er al, maar laat ik ook proberen om wat te brengen )

De zeldzame keer dat ik voor mezelf een paar kastplanken wil maken doe ik dat met een compressiefrees, voor 18mm een freesje D6.
Zo met de bovenfrees langs een aanslag.
IMG_0300.JPGIMG_0301.JPGIMG_0302.JPGIMG_0303.JPGIMG_0304.JPGIMG_0305.JPGIMG_0306.JPG


Je kunt het desgewenst ook ietsje te groot voorzagen uiteraard.
Maar, alles afhankelijk van hoeveel je moet doen, ik hoor van collega's die het met een goede(=kostbare) zaagmachine doen en met een blad van ~200 euro.

holblok daktand zaagblad?
Daktand ken ik, holblok niet, met zoeken vind ik nog niet, ik kom er wel achter dat alle plaatjes er van op de site van tendotools.com verdwenen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
De zeldzame keer dat ik voor mezelf een paar kastplanken wil maken doe ik dat met een compressiefrees, voor 18mm een freesje D6.
da's inderdaad ook een goeie methode
een frees geeft een mooi resultaat
zoals je zelf schrijft (ik citeer 'zeldzame keer'), kan je de kant fijnfrezen als je het niet veel doet of tijd niet echt beperkt is
bedankt voor de tip
Daktand ken ik, holblok niet
terminologie leidt soms zijn eigen leven
een andere benaming voor 'holblok' is 'holle tand'
1620239692191.png
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
198
46
Grönnen
Als je de investering in een grote zaagtafel en de bijbehorende ruimte meeneemt in de berekening dan kan het nog wel eens gunstig uitvallen.
En dan ook wat handigheidjes er voor maken natuurlijk.

De vertanding van het zaagblad lijkt op (wat ik heb leren kennen als) om-en-om / daktand, of links rechts / daktand, ook weer een benaming, de term holtand vind ik alleen bij felder zoals ik die gebruik voor aluminium en "trespa"achtigen.
O, maar die is dan ook licht negatief, dit bedoelde zaagblad niet ?

Wat ik ook wel eens heb gezien of gehoord, de cirkelzaag heel ondiep zetten om net door de toplaag heen te zagen in de eerste gang (tegen de normale richting in ?) en dan op volle diepte er helemaal door heen.

( NB, ik ben nog niet gehinderd door veel kennis wat er al zoal geschreven is op dit forum )
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat ik ook wel eens heb gezien of gehoord, de cirkelzaag heel ondiep zetten om net door de toplaag heen te zagen in de eerste gang (tegen de normale richting in ?) en dan op volle diepte er helemaal door heen.
zelf heb ik dat nog nooit toegepast
toen ik 15 jaar geleden mijn festool invalzaag kocht, heeft de vertegenwoordiger mij aangeraden om eerst 2 mm diep te zagen, en nadien helemaal door de plaat
tegen de normale richting is dezelfde wijze waarop een voorritser op een stationaire zaag werkt
de voorritser gaat maar een paar mm diep
toch trekt die aardig de plaat mee
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
zelf heb ik dat nog nooit toegepast
toen ik 15 jaar geleden mijn festool invalzaag kocht, heeft de vertegenwoordiger mij aangeraden om eerst 2 mm diep te zagen, en nadien helemaal door de plaat
tegen de normale richting is dezelfde wijze waarop een voorritser op een stationaire zaag werkt
de voorritser gaat maar een paar mm diep
toch trekt die aardig de plaat mee
Een voorritzer draaid ook in tegengestelde richting van de hoofdzaag. Bij een voorritzer wordt de zaagdruk van de zaag vooral omhoog uitgevoerd en bij de hoofdzaag de druk naar beneden uitgevoerd. Bij een inval zaag wordt de zaag druk vooral naar voren uitgevoerd.
zie de afbeelding voor verduidelijking. Het is dus wel degelijk anders.
 

Bijlagen

  • 52FEA49B-6840-4D94-A6B7-8DD929DEE2CA.jpeg
    52FEA49B-6840-4D94-A6B7-8DD929DEE2CA.jpeg
    62,8 KB · Weergaven: 23

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.