Meest duurzame en krachtige (boven)frees?!

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
824
201
@Valentijn

Moet je ook niet eens zoeken naar een andere bewerking,
Denk bijv. aan het uithollen van klompen, dat gebeurt met een soort lepelboor, of daar machines voor te koop zijn weet ik niet.
Ook zijn er trogfrees opzetstukken voor op een kettingzaag, zal het niet zijn maar noem het als denkrichting
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
173
54
Delft
Ik weet niet hoelang de mafell het nu uithoudt? Schiet die ieder half uur in de beveiliging of iedere 5 minuten? Ik weet niet hoeveel waarde je hecht aan garantie, maar je zou kunnen proberen de gaten voor de koeling wat groter te maken. Aan de motor zit een ventilator, en hoe vrijer die kan ademen, hoe beter die koelt. Kan net het verschil maken. Je kan ook de stroom die gevraagd wordt meten, dan heb je een beeld van hoe zwaar je de machine belast en kun je onder het niveau gaan zitten waarbij die in de beveiliging schiet
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.353
2.888
Gaanderen
Ronald Kanne heeft een schalensteker laten maken waar is een behoorlijk aantal per uur kan halen. Filmpje staat op YouTube. Misschien een oplossing.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.275
606
Moordrecht
We hadden in het lab waar ik werkte een watergekoelde cilinderboor waarmee we cilinders uit betonkubussen boorden voor versnelde chloridetests. Op de boor was door onze TD een overbelastingswaarschuwing ingebouwd middels een lampje. Geen idee hoe, maar dat ook vast wel op je frees ingebouwd worden.. zo kan je op een max belasting werken. Gaat misschien wat langzamer, maar geeft uiteindelijk tijdswinst omdat je niet hoeft te stoppen
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.243
593
Misschien handiger om het proces in tweeën te splitsen. Eerst de bulk verwijderen met bv een aangepaste kettingfrees o.i.d. en dan de afwerking met de (boven-)frees?
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

houthouthout

Nieuw lid
13 apr 2023
6
0
Nederland
Je zegt om het half uur moet je iets verzetten en dan ga je weer verder. Kan je een tweede bovenfrees aanschaffen en dan om en om gebruiken? Dan kan iedere bovenfrees telkens afkoelen als de andere in gebruik is.
 
7 mrt 2015
1.119
352
P'beek
Zou je niet gewoon lekker een draaibank gebruiken om schalen te maken of alles eerst met een forstner grotendeels uitboren voordat je een laatste keer met de frees een paar mm wegfreest?

Of iets van arbortech voor het grove werk??
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.015
834
Nootdorp
Ja inderdaad, alles kan kapot... maar ik geloof dat er voor mijn toepassing nog wel iets beters bestaat dan de bovenfrezen waar ik tot nog toe mee heb gewerkt :)

Ik gebruik ze voor het frezen van grote houten schalen, in een speciaal gebouwde setup en speciaal ontwikkelde freeskop (die kan in een passering 33mm van de materiaalhoogte wegspanen en is ook ongeveer 30mm doorsnede). Die schalen komen uit plakken hout van zo'n 100cm doorsneden en 20cm dik, wat na verspaning ongeveer 4 zakken van 120 liter met snippers geeft! Dus ja, de frees moet hard werken... het is niet even een sponninkje en dan weer rust, maar telkens ongeveer een half uur min of meer achter elkaar (telkens even pauze om de setup te verstellen tussendoor)
ik ben wel heel nieuwsgierig geworden wat je maakt. Is het mogelijk om een foto te delen?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.353
2.888
Gaanderen
Er zijn voldoende voorbeelden aangedragen. Als die de topicstarter niet passen dan moet deze wat meer info plaatsen. Anders stelt iemand nog een stobbefrees voor.
 

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
119
49
‘s-Hertogenbosch
Kleinere frees gebruiken of minder diepte, alles kan kapot. Als je een apparaat overbelast gaat het apparaat eraan, als je jezelf overschat gaat het ook niet goed. Er zijn grenzen aan handbediend frezen.wat jij met de hand wil doen, doen ze bij woodspecials Waddinxveen met een CNc machine met een paar pk’s achter de hand.
 
Laatst bewerkt:

Efvee

Post veel
9 jun 2021
774
304
RegioRotterdam
Hmm. Seriematig schijven uithollen van 100 cm doorsnede en 20 cm dik.
Ik denk dan aan een flinke boormachine met forstnerboor 80 of zo voor het grove uitholwerk en daarna frezen of draaien voor de afwerking.
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
787
166
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik wist dat ik deze nog ergens had. Slechts 18 of 1900 W en ook niet heel veel toeren.

Maar wel 380V

Voorlopig even geen gelegenheid, maar ga eind van de maand eens kijken of het wat is.

Daarna zou TS een poging kunnen doen.
Wordt vervolgd.
 

Bijlagen

  • IMG_0023.jpg
    IMG_0023.jpg
    106,9 KB · Weergaven: 24
  • IMG_0024.jpg
    IMG_0024.jpg
    110,2 KB · Weergaven: 23

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.906
2.943
Dat is een vergelijkbare machine als de scheer, die ik al noemde. Mooie vormgeving zo te zien. Even goed controleren of de bedrading niet crustie is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.