Meest duurzame en krachtige (boven)frees?!

Valentijn

Nieuw lid
5 jan 2013
19
0
Dag allen,

Ik heb onlangs de Mafell LO65EC bovenfrees gekocht, voornamelijk om de 2600W sterke motor, en ook de kwaliteit van Mafell (lees: hoop op duurzame interne componenten).
Echter valt de machine me tegen. Ik vraag erg veel van de frees door houten schalen uit te frezen (een duurgebruik wat bijna niemand zo doet, lijkt wat op een cnc setup), maar hij heeft een soort elektronische beveiliging die hem uitzet - wat te snel gebeurd naar mijn zin. Door hem stevig in het (verse) hout te drukken gebeurd dit redelijk vlot. Hiervoor had ik de Dewalt DW625E met 2300W, die deed het veel beter - maar is misschien daardoor ook wel kapot gegaan: stopt niet onder zware last.

Nu ben ik benieuwd wat er nog meer onder de zon is, en of iemand iets kan zeggen of de duurzaamheid van de interne componenten van onderstaande machines, alsmede ervaringen in het gebruik (blijven ze onder volle last draaien etc)

Triton TRA001 (2400W), Trend T14 (2300W), Festool OF 2200

Ik denk ook wel eens aan andere type motoren en dan zelf iets van een kooi maken waar deze in kan worden opgehangen... als iemand een idee heeft wat mogelijk de moeite waard is om eens te bekijken: hoor het graag! Bijv een motor uit een zware tafelfreesmachine, maar geen idee waar te beginnen eigenlijk. Iemand een idee welke motoren daarin gebruikt worden?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.905
2.943
Er is geen enkele machine geschikt om hem over te belasten. Het duurgebruik is niet het probleem, maar de constante overbelasting. Gebruik je de machine in een of andere vaste opstelling? Meer informatie kan leiden tot een bruikbare oplossing. Het klinkt nu alsof je zelfs een 7 serie john deere met een stobbenfrees nog stuk kan maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Valentijn

Valentijn

Nieuw lid
5 jan 2013
19
0
Ja inderdaad, alles kan kapot... maar ik geloof dat er voor mijn toepassing nog wel iets beters bestaat dan de bovenfrezen waar ik tot nog toe mee heb gewerkt :)

Ik gebruik ze voor het frezen van grote houten schalen, in een speciaal gebouwde setup en speciaal ontwikkelde freeskop (die kan in een passering 33mm van de materiaalhoogte wegspanen en is ook ongeveer 30mm doorsnede). Die schalen komen uit plakken hout van zo'n 100cm doorsneden en 20cm dik, wat na verspaning ongeveer 4 zakken van 120 liter met snippers geeft! Dus ja, de frees moet hard werken... het is niet even een sponninkje en dan weer rust, maar telkens ongeveer een half uur min of meer achter elkaar (telkens even pauze om de setup te verstellen tussendoor)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.905
2.943
Een ouderwetse scheer hm40 op krachtstroom is wel de top, maar die gaat ook stuk bij wat je doet. Je moet gewoon minder afnemen. Of een losse freesspindel aandrijven met een losse elektromotor. Maar als je daar dan de voeding weer van gaat verhogen tot de motor er thermisch uit gaat, werkt dat ook niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Valentijn

Valentijn

Nieuw lid
5 jan 2013
19
0
Ik had nog niet eerder van de Scheer frezen gehoord, zijn deze gemaakt van nog betere componenten dan de Mafell? Deze ziet er interessant uit, 2500W.


En ja het klopt, de max aan materiaal in een gang willen verspanen is gelijk ook de valkuil. Maar ja, als je dit soort werk vele dagen achter elkaar staat te doen ga je wel proberen de snelheid te vinden kan ik vertellen... en is het nu eigenlijk de vraag of er nog iets op de markt is wat beter tegen de duurbelasting is bestand en groot vermogen heeft
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.538
718
Enschede
ingoogni.nl
Maar ja, als je dit soort werk vele dagen achter elkaar staat te doen ga je wel proberen de snelheid te vinden kan ik vertellen...
Hoe meer je afneemt hoe langzamer je gaat. Het zelfde in drie vier stappen doen kon per saldo wel eens sneller zijn. Zeker als het geheel in thermische storing oid valt. "Bigger" is zeker niet altijd "Better". Heer Bommel wist dat ook al, "Kom Tom Poes, snel, verzin een list"

Ben wel benieuwd naar je opstelling, heb jee een plaatje. Ik kan me zomaar voorstellen dat je er twee of zelfs vier kleinere freesmotoren in kunt hangen. Je kunt ze misschien achter elkaar zetten met een toenemende diepte, of juist parallel laten werken. Gewoon als idee hoe je een proces dat te traag is naar je zin kunt benaderen.

Misschien moet je ook niet frezen, maar draaien, of schaven. Daar kun je met een lager toerental toe dat meer koppel heeft. Die 2500 wat zegt niet zo veel in een freesmachine als je veel wilt afnemen. Koppel is dan wat telt en dat gaat zelden met een hoge rotatiesnelheid hand in hand.
 
  • Leuk
Waarderingen: Valentijn

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.933
830
Enschede, Twente
Duitse 'mittelstaendige' bedrijven (wij noemen dat middelgrote familiebedrijven) werken vaak samen als het om het ontwikkelen en gebruiken van componenten gaat. Het zou mij niet verbazen als Maffell, Festool en Scheer dat ook doen, bijv. als het gaat om de motoren van freesmachines.
 
  • Leuk
Waarderingen: Valentijn

Valentijn

Nieuw lid
5 jan 2013
19
0
De opstelling moet ik helaas even geheim houden want het is eigenlijk een patent waard... maar het meest praktisch is een enkel freespunt. Met dus een zo betrouwbaar mogelijke motor.... :)

Het klopt dat het sneller gaat als ik minder materiaal in een gang verspaan, maar er is een soort sweet spot voor wat ik graag zou willen dat hij moet kunnen, en de Mafell nu heeft het daar maar moeilijk mee.

Als er mensen meer kunnen zeggen met welke onderdelen Mafell en Scheer werken: ben erg benieuwd!
 

Valentijn

Nieuw lid
5 jan 2013
19
0
Een ouderwetse scheer hm40 op krachtstroom is wel de top, maar die gaat ook stuk bij wat je doet. Je moet gewoon minder afnemen. Of een losse freesspindel aandrijven met een losse elektromotor. Maar als je daar dan de voeding weer van gaat verhogen tot de motor er thermisch uit gaat, werkt dat ook niet.
Ik zie dat die HM40 maar 1800 Watt is, zou deze die ze nu produceren niet beter zijn? Handoberfräse HM 25-E
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.905
2.943
Die scheer 25 e gaat net zo in rook op als de mafell die je had. Dat zijn universeel ofwel koolborstelmotoren. Die maken van minstens de helft van het opgenomen vermogen warmte. Je moet een oude scheer met een 3 fase inductiemotor zoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.905
2.943
Je kan als volgende stap een watergekoelde spindelmotor zoeken. Met 10pk op krachtstroom moet je een heel eind komen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.905
2.943
Je kan als je aangewezen bent op een fase machines beter kijken hoe je je proces kan automatiseren. Dan kan je ondertussen wat anders doen. Er zit een grens aan wat je kan verspanen. Warmte ontwikkeling is je grootste vijand. Je moet dus de grens zien te vinden waarop je maximaal verspaand, zonder dat de motor te heet wordt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.905
2.943
Het verschil tussen de dewalt en de mafell zit vooral in de elektronica. Toen de dewalt werd ontwikkeld kon je er nog van uit gaan, dat de gebruiker iets van een opleiding had genoten en wist wat hij aan het doen was. De maffell is een huidige ontwikkeling, waarbij de elektronica de machine tegen zijn gebruikers moet beschermen.
 
  • Leuk
Waarderingen: hansth en BraveHendrik

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.161
435
Je kan het beter in een apparaat met effectiever koeling zoeken.
als de thermische beveiliging hem steeds afschakelt

bij zwaarbelaste cnc gebruiken ze ook de watergekoelde variant die chevy als voorsteld
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
78
44
Zuid Holland
Een bovenfrees heeft ergens een limiet aan vermogen omdat het ding veilig met de hand bediend moet kunnen worden. Je geeft aan dat je met een cnc-achtige opstelling werkt, daarom neem ik aan dat je de machine niet de hele tijd met de hand vast hoeft te houden. Zoals hierboven ook al is voorgesteld, zoek gewoon een zwaardere frees motor.

Maar mijn nieuwsgierigheid gaat hier naar iets heel anders, wellicht een beetje off topic. Ik begrijp het totaal plaatje niet helemaal. Je hebt het over mogelijk patenten, dus wat je doet zal ook het niveau van een hobby overstijgen. Ik zou immers niet weten hoe het hebben van een patent van waarde is voor een hobby, laat staan hoe je de kosten die er mee gemoeid zijn gaat gaat praten. Je geeft ook aan dat je een behoorlijk arbeidsintensief process hebt voor iets wat klinkt als (semi-)seriematige productie. Dit lijkt op een verdienmodel dat al een tijd geleden uit Nederland is verdwenen.

Alles wat richting commercieel seriematige productie gaat kan hier alleen overleven als de arbeidsintensiteit verlaagd wordt door gebruik te maken van automatesering en reltief dure machines. Arbeid in Nederland is gewoon verschrikkelijk duur. Stel je maakt 200 producten per jaar met als arbeidskosten 42k (modaal inkomen) en zonder investering in machines, dat komt uit op 210 euro arbeidskosten per product. Ga je nu een deel van het process automatiseren waarmee je die 200 producten kan maken met de helft van de arbeid, dan zijn je arbeiskosten nog maar 105 euro per product. Als je hiervoor 35k in een machine steekt, die je over 5 jaar afschrijft zijn je arbeids + machine kosten per prodcut 140 euro. Toch lekker 1/3 besparing en die beste man die het werkt doet kan de helft van zijn tijd nu aan iets anders besteden (of de productie verdubbelen).
 

Efvee

Post veel
9 jun 2021
774
304
RegioRotterdam
Een machine gebouwd als handfrees is niet gebouwd voor dingen die je qua kracht niet uit de hand zou kunnen. Inbouw is goed voor geleiding, niet om kracht te zetten.
@michielr je was me net voor;)
 

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
139
57
Zaanstreek
@Valentijn wacht 'ff, je douwt in één pas 33mm diep en 30mm breed? Tsja, het zal vast kúnnen met een bovenfrees maar dit zijn passages die je ook echt niet meer uit het handje doet. Inderdaad meer de soort afname die ik alleen zou doen met een invoerapparaat op de stationairfrees met krachstroom (lees 4+ kw motor).

Je moet inderdaad dan naar >3kw spindel met mechanische aandrijving / besturing. Watergekoeld hoeft niet persé, bedenk maar dat stationairfrezen of 4zijdige schaafbanken dit ook vaker niet dan wel hebben. Maar, in de CNC techniek weer wel door de kleine formfactor en vooral het feit dat er teveel spanen rondom de kop bevinden waardoor schone luchtstroom niet te garanderen is. Als je, net als bij een CNC, altijd spanen rondom je kop hebt kan je beter uitwijken naar een watergekoelde spindle.
Aliexpress staat er ook vol mee, veel mensen die dat op hun CNC plaatsen. Voor het geld misschien wel het experiment waard maar garantie ho maar natuurlijk..
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.905
2.943
Stationaire freesmachines hebben gewoon een grote inductiemotor . Maar ook al is die motor 10 pk, die heeft ook een limiet. Vindt je dat het niet snel genoeg gaat met de aandrijver en gebruik je daarom de heftruck om je hout aan te voeren, dan zal ook die 10 pk motor er mee stoppen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.