Mdf-plaat doorzagen & weer samenstellen

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.695
1.051
70
Veldhoven
ik heb ook een koekjesmachine
maar ik betwijfel dat koekjes of een ander systeem bruikbaar zijn om 2 platen met een rand in 45° met mekaar te verbinden
zowel bij de scherpe als de stompe hoek, heb je eerst een ruimte vooraleer de machine in de plaat gaat
ingesteld op een koekje van 20 is het mogelijk dat de diepte slechts voor een 10 of nog smaller geschikt is
hm, jan, ik lees DOMINO'S
zet je die met een ferm ?
Sorry: Ik bedoelde LAMELLO's
En ik maakte van twee kleine platen één plaat. Maar een verstek zou ook gaan met de kleinste lamello's.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.344
510
in zijn algemeenheid is het meestal mooier om een paar netjes afgewerkte voegen toe te passen dan om krampachtig te proberen een naadloos geheel te maken.

ik zou er een lat achter zetten of indien dit niet mogelijk is in beide zijde een sponning frezen.
en het ter plaatsen lijmen (witte lijm eventueel sneldrogend) en schroeven
het belangrijkste is dat de platen exact in het zelfde vlak liggen.
de naad is het mist spannend die kan je met 2k houtvullen prima wegwerken.

als je het hout nog moet halen zou ik zonder grondeerfolie kiezen.
het is heel moeilijk om dat oppervlakte te benaderen als je er door heen moet schuren omdat de platen toch iets zijn verschoven of net een fractie van dikte verschillen

ik hoop dat je geen hoogglans afwerking hebt gekozen
dan is het helemaal lastig
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.888
2.483
Klein-Brabant, Vlaanderen
Moet het per se in mdf zijn? Als kunststof ook een optie kan zijn?
Kunststofplatenshop | Kunststof platen op maat & snel geleverd Hier kun je in elk gewenste vorm bestellen.
de offerte is gemaakt + het voorschot betaald
prijsberekening is op basis van mdf met grondfolie
kunststof wordt een aanzienlijke meerkost
de grenzen waar ik nu op stuit, zijn het gewicht + de afmetingen
voor het gewicht kan ik met een kunststofplaat dunner gaan, maar ik zou ook mdf 12 mm kunnen nemen
de zaagvorm is te complex om uit te besteden
moet ik deel per deel uitmeten + opbouwen
de vertikale zijden zijn een parallellogram met 5 tot 6 zijden
1650198672537.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.888
2.483
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik zou er een lat achter zetten
dat is perfekt mogelijk, omdat het een holle constructie is met aan 3 zijden mdf
ter plaatsen lijmen (witte lijm eventueel sneldrogend) en schroeven
dacht ik ook aan
ik twijfel nog tussen lijmranden in 45 en 90°
de naad is het mist spannend die kan je met 2k houtvullen prima wegwerken.
de witte lijm zal de zaagnaadnaad voldoende vullen
aan bruislijm dacht ik vooral bij de haakse verbindingen in 90°
als je het hout nog moet halen zou ik zonder grondeerfolie kiezen
is gekocht + op bruto-maat gezaagd
doelbewust met grondfolie gekozen omwille van de gladde afwerking
het is heel moeilijk om dat oppervlakte te benaderen als je er door heen moet schuren omdat de platen toch iets zijn verschoven of net een fractie van dikte verschillen
ik doe een proefverlijming op 45 + 90°
ik hoop dat je geen hoogglans afwerking hebt gekozen
dan is het helemaal lastig
wordt mat
 

jorisvh

Post veel
ik ben normaal een voorstander van verstekverbindingen in MDF om zaagkanten en vooral het schilderen daarvan te vermijden.
maar, gezien de complexe vorm bij de hoeken zou ik daar hier toch van afzien. als je beide zijdes tot boven laat lopen en daartussen een strook van 45 mm steekt, eventueel een fractie dieper en dan de kantjes bijtrimmen, gelijk schuren, sealen en primer, dan krijg je dit wel strak gelakt, denk ik.

ik vrees eigenlijk dat dit geheel sowieso ergens moet barsten want een trap in massief hout leeft wat.
dan is maar de vraag wat het ergste is, in de hoek van het verstek of op de bovenzijde die door de handgreep redelijk verstopt zit (maar waar helaas LED strip op schijnt).

waar 2 delen in 1 vlak komen zou ik 90gr zagen.
ofwel star verbinden met witte lijm en koekjes en liefst een strook erachter en schroeven. Kantjes breken en plamuren.
met zagen onder 45gr wordt het moeilijker ze in 1 vlak te krijgen.
misschien is het zelfs beter om stroken van 3-4 treden breed te nemen met een verticale voeg van 2mm tussen de platen en die voeg elastisch kitten.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.344
510
Er mag en lat of een strook mdf achter.
dan zou ik de naad gewoon 90 graden houden en er gewoon 1 a 2 mm tussen houden.
en het scherpe kantje er net even af schaven.

de naad dan gewoon afwerken met 2k houtvuller.
dat krijg je perfect zolang je maar niet met afschilderen begint voordat de naad 100% onzichtbaar is onder de grondlaag
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn en ZotVanHout
J

j1eke

Guest
Ja, witte lijm werkt prima op mdf. Eventueel zou je de randen vast een keer kunnen insmeren met een met water verdunde houtlijm, zodat je wat van de zuiging kwijt bent.
Ook uitkijken dat schroeven het mdf niet delamineren, mocht je die gebruiken, dat kan soms redelijk onzichtbaar gebeuren. Even iets vlaks over alle schroefverbindingen houden om te controleren is voor mij nu standaardprocedure geworden sinds het een keer misging bij een groot project en we dat pas zagen na het gronden.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.888
2.483
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik vrees eigenlijk dat dit geheel sowieso ergens moet barsten want een trap in massief hout leeft wat.
daar ben ik ook voor beducht
als dit omwille van onvermijdbare technische redenen niet zoals gewenst afloopt, dan stel ik het andere ontwerp voor
dat was een 'kader' met daarin glas
vind ik zelf het meest esthetische omdat de trap volledig in een koker van 200 x 200 cm ingesloten zit
glas geeft in een balustrade een minder claustrofobisch gevoel dan een volle plaat
waar 2 delen in 1 vlak komen zou ik 90gr zagen.
ofwel star verbinden met witte lijm en koekjes en liefst een strook erachter en schroeven. Kantjes breken en plamuren.
met zagen onder 45gr wordt het moeilijker ze in 1 vlak te krijgen.
het idee van in 45° verbinden heb ik stilletjes laten varen
die 45° zorgt eerder voor afschuiven dan voor mooi op mekaar stapelen
verbindingen maken is daar niet vanzelfsprekend
wanneer ik na het proefplaatsen nog bij moet zagen, dan is een rechte kant veel makkelijker
bij 90° kan ik de zeta inzetten om beide kanten strak tegen mekaar aan te trekken
@Sjakkie , sorry, maar de zeta ligt hier nu 1 lengte voor 🤞
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.819
1.206
Riemst
Als je de platen zonder verstek tegen elkaar gaat zetten zou ik toch eerst een lijmtest doen. Mogelijk is pvac lijm dan niet meer de beste oplossing. Voor verstek onder 45° is er geen discussie. Dat komt niet los met witte lijm.
Maar voor een haakse verbinding zou ik toch even proefstukken maken met pvac, Woodmax (of gelijkaardig) en eventueel PU lijm uit koker zoals Soudal PU Construct.
Nadeel (of voordeel) van Woodmax en PU is dat je een lijmnaad hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
286
236
Zeeuws Vlaanderen
Is het geen optie om achteraf af te werken met vliesbehang? Mits goed geplaatst is dat naadloos en zijn alle foutjes weggewerkt. Als het geschilderd wordt maakt het niet uit of het mdf of vliesbehang is. Naden dicht plamuren in bekleding trap lijkt me ook niet ideaal. Gaat altijd een beetje werken en mogelijk barsten
Ik zou ook helemaal hiervoor gaan. Ons volledig houten huis is bijna overal voorzien van glasvliesbehang (in tegenstelling tot wat ik facht hoeft dat niet perse wafeltjes structuur te hebben, dat kan ook gewoon naadloos en zonder relief worden aangebracht). Je ziet na een aantal jaar exact waar we het niet hebben gedaan. Scheuren ga je niet tegen maar glasvlies is een perfecte oploissing hiervoor en mits goed aangebracht onzichtbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en mathieu

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.888
2.483
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik zou ook helemaal hiervoor gaan. Ons volledig houten huis is bijna overal voorzien van glasvliesbehang (in tegenstelling tot wat ik facht hoeft dat niet perse wafeltjes structuur te hebben, dat kan ook gewoon naadloos en zonder relief worden aangebracht). Je ziet na een aantal jaar exact waar we het niet hebben gedaan. Scheuren ga je niet tegen maar glasvlies is een perfecte oploissing hiervoor en mits goed aangebracht onzichtbaar.
wanneer de balustrade begint te bewegen, dan is het mogelijk dat ik hiermee de scheuren kan verdoezelen
het is in ieder geval een uitdaging, want bv de binnenbalken die ik speciaal samengesteld gemaakt heb, waren op 54 mm geschaafd
na een paar maanden in de 'wachtkamer' van de trapruimte zijn ze tot 53 mm gekrompen . . .
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.888
2.483
Klein-Brabant, Vlaanderen
en we zijn een paar maanden verder

het is een holle balustrade
buitenkanten mdf 18 mm met grondeerfolie
binnenin een draagstruktuur van 54 mm

oorspronkelijk 54 mm
na een paar weken akklimatiseren is die 53 mm geworden
daardoor lukte het opzet om een dikte van 90 mm te hebben niet meer (18+54+18 = 90)
de draagstruktuur uit 2 verlijmde sls-delen was ook beginnen werken
daarom de kaart van 100 mm dikte getrokken
stroken van 64 mm brede melamine gezaagd, en die tegen de binnenkanten van de draagstruktuur geschoten
het geheel is nu stabiel & alle verbindingen sluiten mooi aan

alle stukken eerst uit bruine mdf 12 mm
pas wanneer de maten klopten uit 18 mm
omwille van de afmetingen + het gewicht heb ik de buitenwanden uit 2 delen gemaakt
de zaaglijn volgt de opgaande lijn van de treden
de delen trek ik met zeta-clamex'en tegen mekaar
geeft een bijna perferkte aansluiting
voelbare randjes schuur ik weg

nog de laatste hoeken zagen, en ik kan alles verlijmen
ik heb soudal en rectavit om raad gevraagd
soudal stelt wood fix voor
rectavit witte structan
omdat wood fix enkel in bruin te verkrijgen is, structan in het wit, en de eigenschappen van beide produkten bijna identiek zijn, gaat mijn voorkeur naar structan uit
ik heb reeds structan gebruikt, maar die was bruisend
de witte structan bruist niet, is polymeer, dus overschilderbaar

ter opfrissing
de greep in mosterdkleur is massieve eik
in de gleuf onderaan komt een ledstrook van 4 mm dik
1665305322532.png 1665305467887.png 1665305517077.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn en jorisvh

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
336
74
Oss
voor het hoogteverschil zou je ook halfhout of in dit geval half plaat verbinding te maken.
Meer oppervlakte voor de lijm dus sterker en minder kan met het aanzien van wisselen
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.888
2.483
Klein-Brabant, Vlaanderen
voor het hoogteverschil zou je ook halfhout of in dit geval half plaat verbinding te maken.
Meer oppervlakte voor de lijm dus sterker en minder kan met het aanzien van wisselen
is mogelijk
daarbij vrees ik voor de ongelijke dikte van beide delen en voor spleten
ik wil ten allen prijze een voeg vermijden die ik op dien te vullen, en die achteraf weer zichtbaar wordt
alle deelplaten zijn telkens uit eenzelfde stuk plaat (in 90°) gezaagd, opdat snede en dikte bij het weer samenvoegen perfekt aansluiten
de clamex'en trekken de deelplaten bijna perfekt tegen mekaar
strikt genomen zou ik zelfs niet moeten lijmen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.