Mdf-plaat doorzagen & weer samenstellen

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.880
2.480
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik ga stukken mdf-plaat zetten die eigenlijk te groot zijn om nog goed handelbaar te zijn.
Daarom denk ik er aan om die in 2 te zagen en bij de plaatsing weer samen te stellen.
Ze komen vertikaal als balustrade aan een trap.
De eindafwerking dient glad en naadloos te zijn.
Zaag ik ze vanuit het oogpunt van de eventuele zichtbaarheid van de zaagsnede best vertikaal of horizontaal door ?
Zaag ik ze recht of in 45° ?
Zet ik koekjes in de zaagkanten ?
Lijm ik de zaagkanten met bruislijm ? Zo ja, kan je bruislijm verven ?

• Leuk
Waarderingen: Sjakkie

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.303
3.439
Gaanderen
Wat je kan gaan zien is hoogteverschil. Dat moet je zien uit te vullen. Zelf zet ik er soms een strook achter maar dat kan lang niet altijd. IK schuin/frees de kanten om een groter vuloppervlak te krijgen. Dan plamuur ik de V dicht,

J

j1eke

Guest
Normaal zou ik inderdaad onder 45 graden zagen zodat je niet in de naad kan kijken, maar als de plaat niet overal ondersteund is aan één kant lijkt me dat geen goed idee. Lijkt me moeilijk om dan over de hele lengte goed contact te maken.

Bruislijm is lastig te schilderen omdat er altijd luchtbelletjes inzitten en die vind ik niet prettig te vullen. Verder lijkt het me geen slechte keuze. Ik zou voor constructielijm gaan, dat trekt niet zo in de kopse kanten.
Zou zeker koekjes of welke manier dan ook gebruiken om de plaat op veel plekken goed aan te laten sluiten. Een verlijmfrees kan ook een optie zijn als je de mogelijkheid daarvoor hebt.
Vind zelf polyester plamuur het prettigst op mdf.

Het lijkt me heel lastig het helemaal te verbergen. Je kunt bij mdf lastig hobbels wegschuren, dus je bent gauw aangewezen op plamuren. Soms is het handig de hoeken juist te breken zodat je kunt olamiren ipv kleine hoogteverschillen te hebben na het lijmen.
Als je het enigszins kan vermijden zou ik dat doen. Denk dat het veel werk gaat schelen.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

jorisvh

Post veel
ik zou de naden verticaal leggen, in de veronderstelling dat er achter de MDF iets van constructie zit om die vast te houden en de naad dan ter hoogte van zo’n “baluster” leggen. of net niet en dan achter de naad een strook MDF lijmen en schroeven.
zoals gezegd, kantjes 2-3mm breken zodat je een V krijgt die je kan dicht plamuren. ik zou lakplamuur gebruiken maar eerst V-groefje sealen met sealer of primer voor betere hechting. als het MDF met grondeerfolie is, eerst testje om zeker te zijn dat de plamuur er op pakt.
koekjes om ze zo goed mogelijk in 1 vlak te krijgen en/of verlijmfrees om oppervlak te vergroten kunnen geen kwaad maar zijn met een strook MDF er achter allicht niet echt nodig.
als er up- of downlighters komen, hou de naad daar uit de buurt. scheerlicht is de beste manier om de minste oneffenheid duidelijk zichtbaar te maken.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en Petrolhead

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.813
1.202
Riemst
Als je ze in één stuk er in kan krijgen niet doorzagen. De enige reden om door te zagen is als je de plaat niet op zijn plek krijgt vanwege ruimtegebrek. Als ze te zwaar of te lomp is, moet je daar een oplossing voor zoeken (bijvoorbeeld extra hulp of constructie om ze te hanteren).
Als je ze toch doorzaagt lammelo's, deuvels of domino's plaatsen om ze strak uit te lijnen. Lijm (PVAC) op beide koppen en goed klemmen.Eventueel zoals beschreven afschuinen en bijplamuren.
Je kan ook Woodmax gebruiken. Genoeg lijm zodat die uitpuilt.Achteraf glad schuren.

• Leuk

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.880
2.480
dank voor de tips
het gaat om een trap in U-vorm met onderliggende wangen & 2 bordessen
de balustrade (beige op de tekening helemaal onderaan) komt tegen de zijkant van de treden
die wordt opgebouwd uit 2 platen mdf 18 mm met grondfolie & daartussen een geraamte van 54 mm
totale dikte 90 mm
de vorm bestaat uit rechte zijden, maar is door het aantal zijden + de grootte van de hoeken redelijk complex
om kopse kanten te vermijden, wil ik de aansluitingen in 45° (stippellijnen op de kleine tekening)
de handgreep (mosterdgroen) is in de vorm van een T met onderaan een ingefreesd ledlint
1650092066998.png
ik maak de wanden eerst uit mdf 8 mm
wanneer die passen, maak ik ze uit 18 mm
bij de testwand stoot ik reeds op de grenzen van de handelbaarheid van de plaat
gewicht, grootte (rechthoek van 950 x 2.300 mm), afmetingen op de formaatzaag, afstand van mijn rolwagen tot de muur, enz
vandaar mijn idee om de platen van 18 mm uit 2 delen te maken
daarbij dien ik de zaaghoek te kiezen + de zaagrichting
45° lijkt mij de beste voor een zo weinig mogelijk opvallende overgang tussen de 2 delen
voor de zaagrichting denk ik aan horizontaal (wel schuin geplaatst) omdat de zijkant van de treden dan door 1 doorlopende plaat afgedekt wordt, eventueel bijwerken van de aansluiting tussen de platen makkelijker is, en hermaken van het bovenste deel eenvoudiger is
over strijklicht hoef ik me geen zorgen te maken, omdat het licht onderaan in de kop van de T zit
lijm, plamuur, V-groef, enz zijn nog uit te zoeken
de grote uitdaging wordt nu het precies op mekaar uitpassen van de 2 delen
mislukt de hele operatie, dan is plan C mdf-platen uit 12 mm, met een onbetwistbare voorkeur voor grondfolie
1650091507950.png 1650092466691.png

Bijlagen

• 1650090752414.png
    1650090752414.png
    3,1 KB · Weergaven: 3
  • 1650092394871.png
    1650092394871.png
    6,8 KB · Weergaven: 1
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.813
1.202
Riemst
Is het geen optie om achteraf af te werken met vliesbehang? Mits goed geplaatst is dat naadloos en zijn alle foutjes weggewerkt. Als het geschilderd wordt maakt het niet uit of het mdf of vliesbehang is. Naden dicht plamuren in bekleding trap lijkt me ook niet ideaal. Gaat altijd een beetje werken en mogelijk barsten

• Leuk
Waarderingen: Count Chocula

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.880
2.480
Is het geen optie om achteraf af te werken met vliesbehang?
hou ik in gedachten
het vliesbehang na plaatsen van de balustrade aanbrengen wordt moeilijk, omdat ik dan de lijn van de treden moet volgen
daar wordt de hiel uitsnijden + naverven een precisiewerk
een alternatief is de gesplitste platen weer te lijmen vooraleer ik ze plaats
(plaatsen is niet het grootste probleem - wel de afmetingen + het gewicht bij het zagen, dat dan nog eens in verstek moet)

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.813
1.202
Riemst
En ter plaatse zagen met invalzaag op rail? Ik ben geen fan van invalzaag en rail en zou ook de paneelzaag verkiezen. Maar nood breekt wet en als dat de klus vereenvoudigt is de keuze snel gemaakt.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.880
2.480
En ter plaatse zagen met invalzaag op rail?
heb ik ook aan gedacht
invalzaag op 90° zou nog kunnen
bij 45° voel ik mij veel minder zeker, want dan zit het zwaartepunt naast de geleider
ter plaatse heb ik onvoldoende vlak oppervlak
dan zou ik naar de stoep uit moeten wijken, en dan nog
voor elk 'been' van de trap in U-vorm heb ik 2 parallellogrammen nodig
om gelijke hoeken te verkrijgen kan ik op de formaatzaag de dwarsgeleider op 43° instellen, de 1ste hoek zagen, de plaat draaien, en dan de 2de hoek zagen
bij de andere parallellogram is de hoek 43,5 ° ;-)
noemen ze dit hele ontwerp niet 'dansen op een slappe koord' ?

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.694
1.048
70
Veldhoven
Twee jaar geleden heb ik een kastenwand in de bijkeuken gemaakt van resten mdf/spaanplaat/multiplex.
Dat deuren en wanden soms uit twee of meer delen bestaan zie je niet omdat ik op de aansluitvlakken DOMINO's , nee natuurlijk geen domino's, maar LAMELLO's, heb gebruikt. Altijd zuiver pas! En mijn lamellofrees is de goedkoopste van Ferm.

Laatst bewerkt:
  • Leuk

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.813
1.202
Riemst
heb ik ook aan gedacht
invalzaag op 90° zou nog kunnen
bij 45° voel ik mij veel minder zeker, want dan zit het zwaartepunt naast de geleider
ter plaatse heb ik onvoldoende vlak oppervlak
dan zou ik naar de stoep uit moeten wijken, en dan nog
voor elk 'been' van de trap in U-vorm heb ik 2 parallellogrammen nodig
om gelijke hoeken te verkrijgen kan ik op de formaatzaag de dwarsgeleider op 43° instellen, de 1ste hoek zagen, de plaat draaien, en dan de 2de hoek zagen
bij de andere parallellogram is de hoek 43,5 ° ;-)
noemen ze dit hele ontwerp niet 'dansen op een slappe koord' ?
Ik heb vorige week de eerste keer 45 graden gezaagd met de TS 55. Ik had ook thuis kunnen gaan zagen op de paneelzaag (was maar 200 meter) maar toch gekozen voor de invalzaag. Ging beter dan ik verwacht had. Was wel maar 90 cm voor afkasting hangtoilet.

• Leuk

Sjakkie

Actieve deelnemer
3 okt 2020
35
11
Haaglanden
Twee jaar geleden heb ik een kastenwand in de bijkeuken gemaakt van resten mdf/spaanplaat/multiplex.
Dat deuren en wanden soms uit twee of meer delen bestaan zie je niet omdat ik op de aansluitvlakken DOMINO's heb gebruikt. Altijd zuiver pas! En mijn lamellofrees is de goedkoopste van Ferm.

Wat creatief om zo de restanten te gebruiken.
@ZotVanHout Je mag mijn domino machine wel lenen hoor ;-)

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.880
2.480
gaat de balustrade ook het hoekje om, even horizontaal langs het bordes en dan weer stijgend met het 2de deel van de trap?
ja zeker
de uitdaging van de grootte en de vorm van de mdf-platen is slechts 1 van de vele
wanneer de balustrade boven gekomen is, gaat ze verder door tot aan de linkermuur
ik heb hier 2 blauwe lijnen bijgetekend om te tonen dat de balustrade een holle wand is met aan de buitenzijden een mdf-plaat en binnen een struktuur
rechts het ontwerp van de hoeken
ook dat wordt plezant
1650141577715.png 1650142014999.png

Bijlagen

• 1650141390535.png
    1650141390535.png
    42,9 KB · Weergaven: 1
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.880
2.480
Ik heb vorige week de eerste keer 45 graden gezaagd met de TS 55. Ik had ook thuis kunnen gaan zagen op de paneelzaag (was maar 200 meter) maar toch gekozen voor de invalzaag. Ging beter dan ik verwacht had. Was wel maar 90 cm voor afkasting hangtoilet.
90 cm kan je nog zagen zonder je te verplaatsen
hier is het bijna 200 cm
de mijne is een 75, en die moet je strak tegen de geleider houden opdat die niet uit zou breken
ik moet 3 verstekken zagen om een omgekeerde U te maken
fouten zijn cumulatief

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.880
2.480
Dat deuren en wanden soms uit twee of meer delen bestaan zie je niet omdat ik op de aansluitvlakken DOMINO's heb gebruikt. Altijd zuiver pas! En mijn lamellofrees is de goedkoopste van Ferm.
ik heb ook een koekjesmachine
maar ik betwijfel dat koekjes of een ander systeem bruikbaar zijn om 2 platen met een rand in 45° met mekaar te verbinden
zowel bij de scherpe als de stompe hoek, heb je eerst een ruimte vooraleer de machine in de plaat gaat
ingesteld op een koekje van 20 is het mogelijk dat de diepte slechts voor een 10 of nog smaller geschikt is
hm, jan, ik lees DOMINO'S
zet je die met een ferm ?

• Haha
Waarderingen: Jan van den Broek

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.813
1.202
Riemst
90 cm kan je nog zagen zonder je te verplaatsen
hier is het bijna 200 cm
de mijne is een 75, en die moet je strak tegen de geleider houden opdat die niet uit zou breken
ik moet 3 verstekken zagen om een omgekeerde U te maken
fouten zijn cumulatief
Sommige projecten laat je beter voorbij gaan...
Het lijkt een mooie uitdaging maar het is de stress en inspanning niet waard.
Een oudere collega had daar een mooie uitdrukking voor (broek kwam er in voor)...

• Leuk

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.880
2.480
Sommige projecten laat je beter voorbij gaan...
volledig mee eens
Het lijkt een mooie uitdaging maar het is de stress en inspanning niet waard.
de aanzuigkracht van de uitdaging is soms groter dan de toetsen van mijn rekenmachine ;-)
Een oudere collega had daar een mooie uitdrukking voor (broek kwam er in voor)...
heb in mijn archief gezocht, maar vond die uitdrukking niet
kan je mij die in een pb sturen ?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.