nu weet je het welIk wist niet dat er namen genoemd mochten worden.
we mogen hier een kat een kat noemen
en een hond een hond
anders blijven we rondjes draaien, en moet iedereen gissen
zo raken we er nooit uit
nu weet je het welIk wist niet dat er namen genoemd mochten worden.
Hoe kom je hierbij. Dit is een aanname die door jou klakkeloos word aangenomen.MDF lijkt me geen goede basis: heel zwaar (tenminste als het goede kwaliteit is), niet erg stijf (buigt door), niet erg sterk (niet bestand tegen impact, zeker op hoeken).
gefineerde MDF is mooier maar technisch niet beter.
Multiplex is een betere basis: lichter, stijver, sterker. als je de houtsoort of tekening niet mooi vindt kan die ook gefineerd worden.
Weet je wel wat melanine is. Is helemaal niet zo bestendig tegen krassen en wat else. Kantenband beschermd de plaat echt nietTechnisch gezien is spaanplaat met melamine of HPL prima (licht, stijf) en als je er een stevige kantenband bvb ABS 2mm aanzet ook sterk. Esthetisch is een andere zaak natuurlijk en als je echt hout wil zien valt die helemaal af.
De meubelplaat word dat genoemd. Word steeds minder gebruikt in nl omdat de andere multiplexen betere eigenschap hebben en dit vaker inmiddels Andere toepassing heeft gekregen. Maar je hebt deze tegenwoordig ook met bijvoorbeeld laagje mdf of hdf ter afwerkingKijk eens naar 3-schichtplatte. Dat is multiplex met 3 dikke lagen die gezaagd en samengesteld zijn ipv afrolfineer. Geeft een veel massiever uitzicht.
Wel vooral in naaldhout (relatief zacht) maar ook eik (duur).
Bamboe is gewoon geperst bijna nooit in laagopbouw. Word geroemd om zijn milieuvriendelijke opname maar over transport word nooit gesproken hoe uitstotend deze is.Die bamboe platen zijn gelijkaardig qua opbouw. Bamboe is ontzettend sterk maar ook heel zwaar, en redelijk duur.
Juist wel. Melamine (eigenlijk melamineformaldehyde) is zeer krasbestendig. Wordt ook toegepast als toplaag bij laminaatvloeren.Weet je wel wat melanine is. Is helemaal niet zo bestendig tegen krassen en wat else.
Juist wel. Melamine (eigenlijk melamineformaldehyde) is zeer krasbestendig. Wordt ook toegepast als toplaag bij laminaatvloeren.
Heb 36 jaar gewerkt bij een bedrijf wat hpl maakt, voor binnen en buitentoepassingen.Zoek de verschillen eens op tussen melanine en hpl voor je ineens iets begint te schreeuwen met kudde mee.
Dan moet zou je toch weten dat hpl een krasbestendiger is en meestal iets harder en sterker is dan bijvoorbeeld een plaat met melanine en wat voor toepassing is het bij een box doos zoals hier reeds gesteld ( horizontale als verticale). Melanine lijkt me zeker voor deze toepassing minder geschikt.Heb 36 jaar gewerkt bij een bedrijf wat hpl maakt, voor binnen en buitentoepassingen.
Voor binnentoepassing (ook wel horizontale toepassing) is de topcoating van het hpl een melaminehars.
Dus de topcoating is geen melaminehars, ow alwetende?Dan moet zou je toch weten dat hpl een krasbestendiger is en meestal iets harder en sterker is dan bijvoorbeeld een plaat met melanine en wat voor toepassing is het bij een box doos zoals hier reeds gesteld ( horizontale als verticale). Melanine lijkt me zeker voor deze toepassing minder geschikt.
Poeh 36 jaar pas. Kom je misschien net kijken niet zo snel oordelen als je andere achtergrond niet weet. En weet dat hpl veel onder valt compactplaat / kunststof plaat als bijvoorbeeld trespa, plastica, kikern word door veel mensen als hpl beschouwd maar ik doelde op de vellen hpl
Het feit dat je tot 2X toe een koe van een schrijffout maakt of gewoonweg niet weet dat je melaMine met een M schrijft in plaats van het door jouw neergeschreven melaNine met een N wat iets heel anders is, namelijk een kleurstof aangemaakt door de pigmentcellen van je huid, maakt je betoog zeker niet sterker onderbouwd...Dan moet zou je toch weten dat hpl een krasbestendiger is en meestal iets harder en sterker is dan bijvoorbeeld een plaat met melanine en wat voor toepassing is het bij een box doos zoals hier reeds gesteld ( horizontale als verticale). Melanine lijkt me zeker voor deze toepassing minder geschikt.
Poeh 36 jaar pas. Kom je misschien net kijken niet zo snel oordelen als je andere achtergrond niet weet. En weet dat hpl veel onder valt compactplaat / kunststof plaat als bijvoorbeeld trespa, plastica, kikern word door veel mensen als hpl beschouwd maar ik doelde op de vellen hpl
Doel is om 3 kastjes te maken van zo'n pak hem beet 60 x 60 x 50 waar je ook op kan zitten. Ik wil niet één grote kast maken, dat is uiteraard makkelijker, omdat ik misschien de kastjes ook nog wil verplaatsen of wil splitsen. Bedoeling is dat er kinderen op kunnen zitten.
Bij melamine is een decoratieve laag papier met bovenlaag van transparante kunsthars.Dus de topcoating is geen melaminehars, ow alwetende?
Melamine doet autocorrectie. Maar elke plaat bij jou is dat ook gewoon hout.Het feit dat je tot 2X toe een koe van een schrijffout maakt of gewoonweg niet weet dat je melaMine met een M schrijft in plaats van het door jouw neergeschreven melaNine met een N wat iets heel anders is, namelijk een kleurstof aangemaakt door de pigmentcellen van je huid, maakt je betoog zeker niet sterker onderbouwd...
Ik herhaal de vraag; dus de topcoating is geen melaminehars?Bij melamine is een decoratieve laag papier met bovenlaag van transparante kunsthars.
Hpl heeft meerdere lagen papier doordrenkt met fenolhars daarna word geheel nog afgewerkt
Melamine doet autocorrectie. Maar elke plaat bij jou is dat ook gewoon hout.
Dus een auto is ook een ding op 4 wielen dus Mercedes en Dacia is dezelfde kwaliteit of afwerking.Ik herhaal de vraag; dus de topcoating is geen melaminehars?
Ow; en wat bepaalt volgens jou de krasvastheid van een plaat?
En weer geen antwoord, dus geen idee. Is dat ook weer helder.
Dus een auto is ook een ding op 4 wielen dus Mercedes en Dacia is dezelfde kwaliteit of afwerking.
Nou daarom dag forum
Topcoating zit ook veel verschil in. Veel mensen zeggen en denken dat er geen verschil in zit maar helaas is dat niet waar. Er zit zeker veel verschil in. Ik dacht dat in het verleden ook maar diverse proeven hebben het verschil laten zien. Ben daar destijds behoorlijk van geschrokken hoe effectief dat verschil was.En weer geen antwoord, dus geen idee. Is dat ook weer helder.
En prima dan is dat geblaas tegen anderen ook weer over.
Kunnen we nu weer terug naar antwoorden waar de TS wel wat aan heeft?