Mdf/multiplex of betonplex bovenblad voor de kleine werktafel

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Ik heb serieus weinig tot geen ruimte om te hobbyen in of bij huis.
om die reden ga ik een kleine werkbank maken mbv alumi profielen.
ik ga in de werkbank demontabele zaag, bovenfrees en decoupeerzaag maken,

het geheel gaat 90cm lang en 72cm diep worden Met een hoogte van 90cm.
wel kan ik dmv scharnieren links en rechts nog een plaat maken van 80cm lang waardoor de totale lengte vd werkbank maximaal 250cm kan zijn.

de paralel geleider zal ik maken aan het frame En ik ga 4040 profielen gebruiken.

maar ik zit met de bovenplaat Waar alles in gemonteerd moet worden.
ik neig naar betonplex dikte 19mm

maar ik zie ook vaak mdf of multiplex.
beton en multiplex gaat een plaar ca 100 euro kosten maar mdf kost veel minder.
wat is de reden om voor mdf te kiezen of juist niet voor mdf te kiezen?

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
284
68
Grönnen
Deze vraag zal hier en elders al vaak zijn gesteld.

Ik durf mij -ahum- ervarings"deskundig" te noemen op gebied van dit soort platen, door mijn werk.
Betonplex is een te algemene benaming, dat is er in globaal 2 soorten, voor bekisting en decoratief. De bekisting versie is de goedkoopste plaat die er is, zacht, vol met fouten, alleen bruikbaar voor bekisting met de nodige steun.
De interieur versie is berken, heel mooi maar prijzig.
Maar die gladde toplaag vind ik voor een werkbank niet handig of nodig.

MDF, kan prima maar hangt eerder door, goed ondersteunen dus.

Berken, kaal is altijd een goede keuze.

Mijn idee, een dikke plaat MDF 38mm, dunne laag mdf (3mm) er op.
Dan kun je er van alles tijdelijk op vastschroeven, en inval zagen, de 3mm plaat vervang je indien nodig.

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
324
84
Rotterdam
Als je het interessant vindt: ik heb nog een aantal platen 25mm MDF staan van zware kwaliteit. Maat 68cmx142cm; aan 1 kant voorzien van 4mm HDF (niet volledige oppervlakte). Net geen 72cm, maar ik weet niet hoe belangrijk dat voor je is.

Ik heb het zelf voor diverse doeleinden toegepast, waaronder een freestafel. Wellicht ook iets voor jou? Ik kan er wel een paar kwijt voor een zacht prijsje. Bij interesse, stuur maar PB. Ik ben woonachtig in Rotterdam.

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.427
313
omgeving Rotterdam
Ik heb serieus weinig tot geen ruimte om te hobbyen in of bij huis.
om die reden ga ik een kleine werkbank maken mbv alumi profielen.
ik ga in de werkbank demontabele zaag, bovenfrees en decoupeerzaag maken,

het geheel gaat 90cm lang en 72cm diep worden Met een hoogte van 90cm.
wel kan ik dmv scharnieren links en rechts nog een plaat maken van 80cm lang waardoor de totale lengte vd werkbank maximaal 250cm kan zijn.

de paralel geleider zal ik maken aan het frame En ik ga 4040 profielen gebruiken.

maar ik zit met de bovenplaat Waar alles in gemonteerd moet worden.
ik neig naar betonplex dikte 19mm

maar ik zie ook vaak mdf of multiplex.
beton en multiplex gaat een plaar ca 100 euro kosten maar mdf kost veel minder.
wat is de reden om voor mdf te kiezen of juist niet voor mdf te kiezen?
Het werkblad van mijn werkbank bestaat uit 2x18mm underlayment van de houthandel, alles voorzien van meerdere lagen lijnolie. Ik heb de platen niet verlijmd, alles geschroefd zodat ik tzt alles los kan halen.
Betonplex zou ik niet aan beginnen, is te glad. Bij MDF moet je de kanten goed beschermen, alles goed in de lijnolie zetten zodat het water bestendiger wordt en het gewicht kan een beperking zijn.

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.338
1.023
Omgeving Leiden
Je noemt het niet, maar als jevan plan bent om ook nog een gatenpatroon ala MFT te maken én die wilt gebruiken met klemmen etc., dan zit jev vst aan 18mm dikte, anders kan je er geen klem insteken.

• Leuk
Waarderingen: mk23

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.427
313
omgeving Rotterdam
Je noemt het niet, maar als jevan plan bent om ook nog een gatenpatroon ala MFT te maken én die wilt gebruiken met klemmen etc., dan zit jev vst aan 18mm dikte, anders kan je er geen klem insteken.
Maar bedenk wel dat met het gatenpatroon alles op de grond kan / gaat vallen.
Ik ben nog steeds van plan om aluminium profielen in te frezen in mijn werkblad.

Stryx

Actieve deelnemer
26 apr 2018
69
32
Eindhoven (Acht)
Ik heb welf een werktafel met betonplex top van 12mm (torsion box er onder) maar ik vind het eigenlijk wat te glad. Ik zou een volgende keer voor gewoon voor MDF kiezen en als als het wat luxer mag Valchromat oid. Dat is net wat harder.

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
284
68
Grönnen
. . . MDF kiezen en als als het wat luxer mag Valchromat oid. Dat is net wat harder.
Die ken ik niet, is een merk MDF / soort MDF voor zo ver ik zie.
MDF is ook een algemene soortnaam die vele varianten kent, ik gebruik nog alleen V313, kost maar ietsje meer maar is veel beter.
Alhoewel ik als werkbank een plaat 38mm "gewoon" MDF heb, met veeeel schroefgaatjes er in.

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Het gaat sowieso mdf worden heb ik ondertussen besloten.

qua afmetingen zit ik vast want het frame in onderdelen is reeds besteld.
de enige keus die ik heb is de keus om de topplaat bovenop het frame te maken of tussen de framedelen in.

door hem er bovenop te leggen heb ik rondom steun van het frame, doe ik hem tussen de balke in dan heb ik enkel steun op de plekken waar ik hem vastzet.
ik neig naar bovenop leggen, kan ik ook makkelijker sleuven frezen

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
En een stukje over laten steken om er een klem op te kunnen zetten.
Bedankt.

ik zat al te denken om te klemmen op het frame maar dat leek me al een beroerd idee.

2 cm genoeg?

wil ook nog een invalzaag bestellen maar ook hier zoveel keus. Pff.
of een HK55/85 icm een de afkort lineaal en de gewone 1400 m lange lineaal.

maar ik zag de Bosch blauw ook en die is prijstechnisch een stuk fijner.

alleen de Festool is wel een mooi krachtig ding (de hk85 kan ook schulpen)

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
96
30
Wageningen
Ik heb een torsiebox gemaakt (twee platen gelijk formaat waartussen je een frame maakt. Voor de stevigheid heb ik binnen dat frame ook nog een lange dwarsligger. Aan de onderkant (uit zicht) 12 mm mpx, aan de bovenkant 18mm mdf. Die goed in de olie gezet. MDF genomen omdat het een opofferingsplaat is. Als er teveel gaatjes, zaagsneden etc. in zitten, dan draai ik hem om. Te zijner tijd kan hij dan vervangen worden.

Eromheen heb ik een lijst van mpx gemaakt, omdat de randen van mdf erg gevoelig zijn. In jouw situatie kun je overwegen om binnen je frame nog een soort lijst te maken waar je je mdf op steunt, zodat je frame de randen beschermt en het toch gelijkmatig ondersteunt is.

Ik zal eens kijken of ik van de mijne binnenkort een topic maak. Het ding is zo slordig in vergelijking met wat iedereen hier post (want mijn eerste werkstuk in hout en twee linkerhanden) dat ik dat tot nu toe maar niet heb gedaan..

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.338
1.023
Omgeving Leiden
Ik zal eens kijken of ik van de mijne binnenkort een topic maak. Het ding is zo slordig in vergelijking met wat iedereen hier post (want mijn eerste werkstuk in hout en twee linkerhanden) dat ik dat tot nu toe maar niet heb gedaan..
Ha, ha, die werkstukken waar jij op doelt zijn er ook niet zomaar vanzelf gekomen hoor. Tuurlijk wil iedereen zijn best gelukte werkstukken laten zien, maar voordat het zover is gekomen......
Graag dus een post van jouw werkbank, al is het alleen maar om iedereen er aan te herinneren dat zij ook zo zijn begonnen. ;)

• Leuk
Waarderingen: thewieger

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Aan.gezien het de eerste keer is dat ik een werkbank probeer te maken begin ik met wat goedkoper hout.
Als ik het verpest haal ik wel ander stuk hout.

ik heb het frame binnen, is iets hoger dan ik dacht door de voetjes.

vanavond een tekening maken.

uiteraard zit er aan de onderkant op 10 cm ondertussen ook 4 horizontale profielen zodat ik daar een schap kan maken.

ik wil het frame gebruiken om een paralel geleider aan te kunnen maken.
en er moeten nog 2 profielen in het midden maar die had ik vergeten te bestellen.
dat is voor het doorzakken in het midden,
BE04DE46-C0E0-4D1C-A48C-9D9032F44A7D.jpeg

LFlab

Post veel
7 mei 2018
988
317
Rosmalen
Ik zou nog wel de hoeken wat verstevigen, of er een achter en zijkanten in maken, daar wordt ie een stuk stijver van.

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Ik zou nog wel de hoeken wat verstevigen, of er een achter en zijkanten in maken, daar wordt ie een stuk stijver van.
Er komt een achterkant en 2 zijkanten aan Van MDF.
er zit een extra frame aan de onderkant met 45 graden stukjes gemonteerd.

alleen hij is te hoog dus ik heb effe de ziekte in.
je mag niks aannemen merk ik wel.

ik bestelde frame van 86 hoog met voetjes en nu past hij niet onder een andere werkbank in de bijkeuken,

ik ga vanavond op mijn werk aan de onderkant 6 cm afzagen en nieuw draad tappen voor de voetjes zodat hij wel onder de werkbank past.

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Op de plek waar ik sta bij deze foto moet hij rechts onder het werkblad komen.
op deze foto oogt het al een stuk steviger.

zoals ik al zei, ik heb weinig ruimte voorlopig en als ik ga klussen til ik deze werkbank met mijn partner gewoon onder de veranda.

DE429146-D2C1-42BD-88F1-1969FF38A47D.jpeg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.