MDF en eiken verbinden

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
127
63
Naarden
Hoi, de dingen die ik tot op heden heb gemaakt waren eigenlijk altijd 'van hetzelfde materiaal', dus helemaal van MDF of helemaal van multiplex, of helemaal van massief hout. Nu ben ik bezig met een kast waarbij de buitenkant van MDF wordt/is (wanden en boven en onderkant) en de liggende planken zijn van die massief eiken verlijmde timmerpanelen.

Hoe kan ik het beste de verbinding maken? De zijwanden bestaan elk uit 2 platen 15mm MDF op elkaar gelijmd. De legplanken zijn 18mm eiken timmerpanelen, 44cm diep.
Ik zou verwachten dat de panelen werken, dus dat het enigszins 'vrij' moet kunnen bewegen. Ik had eerst iets bedacht met verbinders (VB 36 M 16 mm), maar kastpluggen en MDF, dat is niet zo stevig. Alternatief waar ik op kwam is om met deuvels te werken, waarbij de voorste deuvel verlijmd is in zowel de wand als het paneel en bij de andere twee deuvels deze wel in het MDF te lijmen, maar ze in het paneel iets meer ruimte te geven. De verbinding moet zo onzichtbaar mogelijk zijn.
Maar misschien wil ik ook wel iets wat helemaal niet de bedoeling is, namelijk dat deze panelen ook een stuk van de stevigheid van de kast maken en moet ik dat idee laten varen.

Google kan me niet echt helpen hiermee en een zoekopdracht hier op het forum kom ik ook niet bij de gewenste informatie, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat niemand daar eerder mee bezig is geweest. Wie kan me hier de juiste richting in helpen?

jorisvh

Post veel
of alles star verbinden problemen gaat geven, hangt af van de afmetingen. is het bij wijze van spreken een kruidenrekje van 10cm diep, gewoon vastmaken. is het een keukenkast van 60cm diep, dan zou ik zorgen dat onderlinge beweging mogelijk blijft.

zelf zou ik dit met Lamello Clamex of Tenso verbinders doen. die laten 1-2mm laterale beweging toe en hebben toch trekkracht om de wanden bij mekaar te houden.
als je die niet ter beschikking hebt of kan lenen:

eenvoudigste lijkt mij losse leggers op plankdragers.
als de kast daardoor onvoldoende stevig wordt, kan je dat oplossen met de rugwand: een dikkere die je vast verbindt ipv een dunnere los in een groef.

je zou ook koekjes kunnen gebruiken die je enkel aan de zijwand lijmt. dat geeft enkele mm bewegingsmogelijkheid.
die trekken de zijwanden niet tegen de plank —> zie rugwand.
eventueel in de plank 1 doorlopende groef tot 1cm van de voorkant. dan heb je nog meer bewegingsvrijheid en kan je de legger na assemblage over de koekjes inschuiven. dat kan handig zijn Ivm wellicht verschillende afwerking van MDF en massief.

gelijkaardig idee, als je geen lamellenfrees ter beschikking hebt: een groef in beide kanten en een losse veer die je enkel aan de zijwand vastlijmt.

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
120
66
Een paar ideeën:
- je kan ouderwets een latje aan de binnenkanten monteren, en daar de plank opleggen.
- Je zou dit ook verdekt kunnen doen door het in de legplanken te frezen.
- in plaats van twee knopjes waar de planken op rusten, kan je ook toch ook meerdere toepassen?

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
316
137
Zaanstreek
dat is inderdaad vragen om problemen. 44cm breed, en zeker zo'n timmerpaneel dat massaproductie is, werkt als een malle. Vuistregel is +- 2%, dus het paneel kan bijna een centimeter krimpen óf uitzetten afhankelijk van je situatie bij bouwen (droge werkplaats, vochtig huis -> uitzetten of andersom).

Wordt je MDF een frame (dus met bodem en dek), of enkel de staanders? Bij een frame kan dat de stijfheid vormen en je planken er eigenlijk los inliggen (situatie 1). Bij enkel staanders moet je inderdaad ook constructief gezien wat aan het eiken hebben (situatie 2)

1) plankdragers in MDF kan meer dan prima. Zo zit bijna heel inbouwkasten-nederland in elkaar.
2) je wil dus aantrekken, maar slob hebben. Dat zijn lastige verbindingen om goed te krijgen en is eigenlijk altijd met een mechanische verbinding. Denk aan slobgat + schroef, of een dwarsmoer in een slob-sleufje.

doe even een tekeningetje of schets van het geplande meubeltje, dan kunnen we wat meer advies geven

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
127
63
Naarden
Dank voor alle reacties alweer! Hieronder even een plaatje waar de kast 2x op staat. Zonder voeten is de kast ongeveer 87x220x46 (bxhxd). Alles wat op dit paatje groen is, dat is MDF, alles wat bruin is, dat is eiken. De witte achterwand is 4mm MDF. Daarachter wil ik dwars een aantal plaatjes in 12mm MDF zetten (80x15cm) die de wanden met elkaar verbinden en waar ik langs de achterkant onzichtbaar voor wat steun kan zorgen op het midden van de legplanken.

Bijlagen

• Kast.jpg
    Kast.jpg
    90,8 KB · Weergaven: 26

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
345
137
Ook overwogen om mdf met eiken fineer te gebruiken? Eventueel met massieve herlijst/koplat of gewoon 2mm eiken kantenband. Je allerlei soorten voorgefineerde platen, sommigen zijn massief ogend.

• Leuk
Waarderingen: Bert Vanderveen

Emjit

Nieuw lid
25 okt 2012
9
0
Hoi,

Zoals Doubledot al zei. Timmerpanelen = altijd wel wat. Wij gebruiken gefineerd MDF voor dit soort kasten. Maak je dit voor jezelf ? Leuk ontwerp trouwens.

Maak op zichzelf staande korpussen van de eikendelen. Dus voeg staanders toe aan de scharnierzijdes. Dan kan je de MDF staanders/wangen van binnenuit je eiken binnenkast schroeven.

Blinde verbindingen met plaatmateriaal liefst met een lamellenfrees of als je dat niet hebt gewoon met deuvels. Bij niet zichtzijdes eventueel pocketholes.

Succes!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.