jorisvh

Post veel
@wmdebruin, knap werk!

@Sabloog , als je kast ook zwart wordt, dan nuanceer ik mijn advies om weg te blijven van verstek enigszins. met een gekleurde lijm zoals bvb Rectavit structan black gaan de naden niet opvallen.

voor blank eiken zou ik het nog steeds niet doen want daar kan je evt lijmnaden moeilijk camoufleren, zelfs met bvb Rectavit Structan Wood (beige).
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.285
1.001
Ulvenhout
@wmdebruin
Heel erg mooi werk!
Ik ben ook erg benieuwd naar het maakproces van de kast. Het lijkt dat erop dat deze vrijwel tot het plafond loopt? En is de achterwand ook van gefineerd mdf? Welke dikte is dat dan?

Misschien inderdaad een apart draadje openen nu er zoveel interesse is in deze kast?
 

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
66
61
29
Voor in ons nieuwe huis ben ik pas bezig geweest met nieuwe deuren. Op de benedenverdieping wilden we matchende deuren met de keuken, zwart eiken. Hierom de keuze gemaakt om massief 38mm MDF te halen. Goede -zware- scharnieren zaten toch al in de planning..

De randen van deze MDF plaat heb ik langs de kanten met 3cm eiken bekleed. Mede voor de stevigheid van de schroeven, maar ook stootgevoeligheid en de mogelijkheid tot afronden.
Het eiken heb ik in overmaat erop verlijmd en daarna glad gefreesd met de bovenfrees.

Dit eenmaal eens gedaan nog nagelopen met de schuurmachine en beide kanten zelf gefineerd. Bij diverse houthandelaren kun je fineervellen bestellen (kwartiers, dosse, gemixt)

Dit princiepe zou jij ook kunnen doen met je holle constructie. Platen met ribben ertussen om op dikte te komen en een massieve voorkant.


IMG_1399.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
281
52
Zeewolde
Mooie zwarte kast. Precies wat ik ook nog steeds in de planning heb staan voor in de woonkamer.

Ook al vaak en lang nagedacht hoe te maken. Ik zou gewoon eiken fineerde mdf platen kopen bij bv. de arnhemse fijnhout handel. Maar uiteraard is dat overal te krijgen. Dikte is 18 mm. Dan inderdaad 2 platen tegen elkaar aan met latjes ertussen om dikte te krijgen.

Inderdaad zit je met de kopse kanten waar je tegenaan kijkt. Ook lang over nagedacht hoe dit nou te doen. In verstek zagen op een plaat van 244cm is thuis bijna niet te doen. Eventueel dit verstek laten zagen bij een meubelbedrijf welke een zaag met roltafel hebben staan.

Maar dan blijft er nog steeds een scherpe hoek over die je niet fatsoenlijk kunt afronden vanwege de dikte van het fineer. Vaak maar 0.6mm.

Dus had ik gedacht er toch maar een eiken lat op te maken van iets van 5 mm dik. Op zich krijg je een extra naad, maar gezien alles zwart word gebeitst valt het niet meer zo op hoop ik dan.

In de meubelzaken kijk ik ook altijd naar deze kasten. Vaak zie je dan een 45 graden afkanting ipv afronding. En lijken ze dus een soort fineer of lat te gebruiken van maar 2 a 3 mm.

Mdf is zwaar dus je moet modulair bouwen waarbij je ter plekke de boel in elkaar schuift. Eigenlijk een soort ikea kast maar dan mooier.

Je verliest uiteraaard wel geld door 2 gefineerde platen tegen elkaar aan te zetten, maar weegt dit op tegen zelf dit soort formaat platen te gaan fineren? De gemiddelde hobbyist heeft niet goed de mogelijkheden of ruimte om grote platen zelf te gaan fineren. Is toch weer wat anders dan een kantenbandje erop lijmen.

Je kunt de kopse kant ook opdikken waardoor je kast dikker en voller lijkt maar de planken en staanders zelf wat slanker houdt.

Had eerst 5 cm dikke staanders en 3 cm dikke planken in gedachten. Maar ergens in een winkel zo'n soort kast gezien met 8 cm dikke staanders en 5 cm dikke planken en dat zag er toch wel een heel stuk beter uit.

Dan heb ik ook al vele proefstukjes gemaakt om het eiken zwart te maken en af te werken. Het gouden ei hierin ook nog niet gevonden.
 

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
66
61
29
Het voordeel van zelf fineren zat het voor mij in het idee dat je over je massieve stuk heen gaat. Waardoor het wel een geheel word…
Op een mooie dag op de oprit fineren is goed te doen. Ik heb het met contactlijm gedaan. Dit kostte me ongeveer een half uur a 45minuten per kant. Incl overmaat wegfrezen en afronden.
 

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
66
60
Nijmegen
Ik ben een vakkenkast aan het maken van holle elementen. De boven en onderkant maak ik van 9 mm berken multiplex voor de stevigheid en de voorkanten van MDF om het superstrak te kunnen lakken. Ik heb het verstek gezaagd omdat het dan zo makkelijk in elkaar te vouwen is als je de delen met plakband strak tegen elkaar plakt. Aan de binnenkant zit nog een extra rib van mpx voor de stevigheid. Op een breedte van 60 cm is dit sterk genoeg. Ik ga ze met deuvels tegen de zijkanten zetten, ook holle elementen met dezelfde dikte.





IMG_1463.jpg


Ik ga het lakken maar volgens mij zou je dit prima kunnen fineren nadat je de elementen hebt gemaakt. De randen blijven dan inderdaad wel wat kwetsbaar en dat is op te lossen door de voorkant van massief materiaal te maken zoals hierboven al gesuggereerd. Dan niet verstek zagen maar koud op elkaar. Of simpelweg een lamel van paar mm dik op de voorkant lijmen en daarna boven en onderkant fineren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.