Echt een geweldig mooi stuk hout. Ik zou het zo wel aan de muur willen hebben, wat dunner mag ook, dan kunnen nog meer mensen er van genieten.
Volgens mij haal je de tekening van het hout op door met kleur de boel wat meer uit te laten komen. De zachte stukken nemen wat meer kleur op dat de harde, en van de harde schuur je het ook weer eerder weg. Veel "blanke" afwerkingen zijn natuurlijk niet kleurloos, er zit altijd wel iets van amber in, behalve de watergedragen PU lak. Als je wilt beitsen, verven of lakken, moet je volgens mij niet verder gaan dan 180 en meestal is 120 meer dan genoeg. Daarna opbouwen van de afwerklaag, in het geval van blanke lak, vele lagen en tussendoor schuren. De diepte van de glans zit veel meer in de helderheid en top van de laklaag, dan in de dikte. Als je blanke lak gaat opschuren en polijsten krijgt het een prachtig vlakke bovenkant die ook de mooiste glans geeft.
Sergej van Intarsio maakt zo ook zijn japanse lakwerk. Dat is van nature als heel bijzonder spul, maar het wordt eindeloos gepolijst met polijststenen om het mooi vlak te krijgen. De wat transparantere kleurlagen lijken dan centimeters diep. Bij politoeren zie het ook, dat je voldoende laagdikte op moet bouwen en dat het gladstrijken van de bovenste laag de diepe glans geeft.
Ik gebruik ook wel shellawax op kistjes, maar dan schuur ik tot 600 en ga dan over op EEE shine een polijstmiddel en breng dan de shellawax op. Beide met een viltschijfje op de boormachine. Geeft ook een hele mooie natuurlijke glans.
Met beitsen krijg je ook een ander kleureffect, als je tot 120 of tot b.v.400 geschuurd hebt, in het eerste geval neemt het werkstuk meer beits op en lijkt donkerder. Het zelfde effect bij blank lakken, na de eerste laag lijkt het donker en pas na een paar lagen en de glans komt er in, dan wordt het ook weer lichter van kleur, eigenlijk moet ik zeggen, het werkstuk kaatst meer licht terug.
Ik vind de alchemie van houthassen ook machtig interessant en hij heeft natuurlijk het probleem dat er nooit vlakke oppervlaktes in zijn werkstuk zitten. Er valt nog heel wat te experimenteren!
jaap
Volgens mij haal je de tekening van het hout op door met kleur de boel wat meer uit te laten komen. De zachte stukken nemen wat meer kleur op dat de harde, en van de harde schuur je het ook weer eerder weg. Veel "blanke" afwerkingen zijn natuurlijk niet kleurloos, er zit altijd wel iets van amber in, behalve de watergedragen PU lak. Als je wilt beitsen, verven of lakken, moet je volgens mij niet verder gaan dan 180 en meestal is 120 meer dan genoeg. Daarna opbouwen van de afwerklaag, in het geval van blanke lak, vele lagen en tussendoor schuren. De diepte van de glans zit veel meer in de helderheid en top van de laklaag, dan in de dikte. Als je blanke lak gaat opschuren en polijsten krijgt het een prachtig vlakke bovenkant die ook de mooiste glans geeft.
Sergej van Intarsio maakt zo ook zijn japanse lakwerk. Dat is van nature als heel bijzonder spul, maar het wordt eindeloos gepolijst met polijststenen om het mooi vlak te krijgen. De wat transparantere kleurlagen lijken dan centimeters diep. Bij politoeren zie het ook, dat je voldoende laagdikte op moet bouwen en dat het gladstrijken van de bovenste laag de diepe glans geeft.
Ik gebruik ook wel shellawax op kistjes, maar dan schuur ik tot 600 en ga dan over op EEE shine een polijstmiddel en breng dan de shellawax op. Beide met een viltschijfje op de boormachine. Geeft ook een hele mooie natuurlijke glans.
Met beitsen krijg je ook een ander kleureffect, als je tot 120 of tot b.v.400 geschuurd hebt, in het eerste geval neemt het werkstuk meer beits op en lijkt donkerder. Het zelfde effect bij blank lakken, na de eerste laag lijkt het donker en pas na een paar lagen en de glans komt er in, dan wordt het ook weer lichter van kleur, eigenlijk moet ik zeggen, het werkstuk kaatst meer licht terug.
Ik vind de alchemie van houthassen ook machtig interessant en hij heeft natuurlijk het probleem dat er nooit vlakke oppervlaktes in zijn werkstuk zitten. Er valt nog heel wat te experimenteren!
jaap