Als je er in het voorjaar aan denkt ben je juist nog mooi op tijd! Ik heb wel eens vernomen, dat mezen hun nestplaats voor het volgende voorjaar al in het najaar uitkiezen; ze gebruiken de nestkast dan als overnachtingsplaats. Een soort proefwonen dus.
Zover ik weet kunnen nestkasten het best voor de winter opgehangen(nieuwe) dan wel schoongemaakt worden(oude). Nieuwe kasten hebben dan meer tijd om geurtjes (nieuwigheid) kwijt te raken. Kasten worden soms in de winter gebruikt als beschutting. Verder gebeurt selectie van een geschikte nestlocatie soms al in januari februari. Hangt van temperatuur en soort vogel af.
Het verhaal 'In mei leggen alle vogels een ei' is absoluut achterhaald. Geen trend onder de vogels; het is nooit zo geweest.
Wil niet zeggen dat je in het voorjaar perse te laat bent. Je kan niet weten wat een vogel doet.
Wat Nerflander schrijft zou ik niet durven tegenspreken. Zoveel weet ik er niet van. Het zou betekenen dat het nauwelijks uitmaakt wanneer je de kast ophangt. Misschien komt het daar wel op neer.
Nog wat tips:
1. Hang nestkasten voor dezelfde vogel niet te dicht bij elkaar op. Koolmezen bijv., gaan dan veel te veel tijd steken in het bevechten
van elkaar, waardoor de jongen kunnen verkommeren.
2. Zie hier, bijv. voor de richting van het vlieggat.
3. Zorg dat de nestkast gemakkelijk open kan om schoon te maken (één keer in het najaar).
4. Koolmezen kunnen veel materiaal aanslepen. Zorg dat het vlieggat behoorlijk hoog boven de bodem zit. Zo kan een graaiende kat niet bij het nest!
5. Ik maakte ooit een aantal kasten van stukken overgebleven eiken vloerdelen. Lekker dik en solide. De ribbels aan de binnenzijde. Geen enkel probleem.
6. Ik ben zo gek dat ik toch heel precies wil werken. Een makkelijk werkstuk om ervaring op te doen met haaks en strak te werken, zonder kiertjes.
7. Ik gebruikte ooit dakleer maar dat werkt echt niet. Er komt toch vocht onder en dan gaat het dak rotten. Ik gebruik nu bijv. eiken en zet het in een goede buitenbeits. Zo gaat het heel lang mee. Als je het goed wilt doen voor de vogels, kost ook een nestkast wel een paar euries. Voordeel is dat dan niet alleen de vogels er lang plezier aan beleven.
Succes!
Laatst bewerkt: