Materiaal gasfles

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Weet er iemand uit welk staal een gewone gasfles voor propaan of butaan gemaakt wordt? Is dat gewoon constructiestaal of een hogere kwaliteit (sterker en roestbestendiger)?
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
235
72
Zonder wetenschappelijke onderbouwing: volgens mij niet. Ik heb er wel eens een verzaagd en verlast voor iets anders en het gedroeg zich als constructiestaal. Roestbestendiger was het ook al niet. Gastanks zijn altijd gecoat aan de buitenkant.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Bedankt!
De eigenschappen lijken niet erg af te wijken van gewoon constructiestaal. Ze geven wel aan dat het staal verbeterde dieptrek en laseigenschappen heeft.
Maar het is niet harder of slijtvaster dan gewoon staal.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
910
765
Nootdorp
op gasflessen staat in de hals van de fles de materiaalsoort, druk etc ingegraveerd.
Vaak lastig te lezen omdat er verf overheen is gegaan.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Er staat al heel lang een gasfles in de werkplaats die ik gebruikt heb voor perslucht. (Fles is dus veilig:rolleyes:).
Ik wil de helft gebruiken voor een drinkbak voor de vogeltjes, maar dan zou het handig zijn als het staal niet te hard roest, of zoals Cortenstaal stabiliseert. Een ander stuk zou ik dan willen gebruiken om een hak te maken voor in de tuin. Maar dan zou het staal wel wat harder en slijtvaster moeten zijn als constructiestaal.
Ik heb ook een bloempot staan (gekregen) die van een halve gasfles gemaakt is. Dat is ook best geslaagd (maar gaat het niet worden).
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.853
908
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik denk dat gasflessenstaal (glorified PBS) in een paar jaar wegroest - het is in ieder geval geen staallegering waarbij roest het onderliggende metaal passiveert (dat gebeurt overigens maar bij een paar hele bijzondere legeringen, zoals CorTen staal) - ijzer is nou juist een metaal dat onder zijn oxidelaag dooroxideert... en echt hard wordt het ook niet, ook niet met een geschikte warmtebehandeling. Voor een hak kun je beter op zoek naar een ouwe bladveer (autosloperij).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Ik ben er ondertussen uit dat dit het niet gaat worden. Dat het maar een beperkte levensduur heeft kan ik er bij nemen, maar ik wil geen roestwater aan de vogeltjes geven. Ik zou de binnenkant kunnen meniën, maar of dat veel zoden aan de dijk gaat zetten is ook maar de vraag. En dan moet ik nog menie hebben, want speciaal een pot verf kopen voor zo een projectje is het niet waard.
Een bladveer is een goed idee, maar ik zou graag tussen de 15 en 20 cm hebben. Misschien eens bij een landbouwer kijken of die geen afgedankte machine heeft staan waar bruikbaar staal op zit.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
970
310
Rosmalen
Je zou hem nog zelf kunnen proberen te blauwen of carboneren, daar wordt ie wel iets corrosiebestendiger van, is wel een vieze boel, moet je fikkie stoken wel heel leuk vinden :)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.853
908
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je zou hem nog zelf kunnen proberen te blauwen of carboneren, daar wordt ie wel iets corrosiebestendiger van, is wel een vieze boel, moet je fikkie stoken wel heel leuk vinden :)
Of in de epoxy zetten - net als al die drinkblikjes en conservenblikken in de supermarkt (je dacht toch niet dat die van blank metaal waren ;-) ). Gewoon een goede gietepoxy, en de binnenkant blijft schoon voor drinkwater. Lak werkt ook, maar minder lang. Of misschien brouwerspek?

galvaniseren natuurlijk ook, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dat een stap te ver is...
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
235
72
Ik heb voor een collega eens een oud boilervat omgebouwd tot tuinkachel. Dat vat was van rvs. Of misschien is een oud biervat iets?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.