Marktplaats tip: inca puntenslijper

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
908
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Maar ja, de scheermesjes die daar in gaan kun je niet meer kopen - soms nog vintage in volledig verroeste staat - het zijn verzamelobjecten voor mensen die iets met natscheren hebben (die mesjes). Daar staat tegenover dat deze mesjes stevig genoeg zijn om ze te slijpen - voor een puntenslijper hoeven ze niet zo scherp te zijn als voor het scheren...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
908
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Jawel hoor: bijvoorbeeld hier bij Bol.Com. Maar echt wel voor de liefhebber. Ik slijp mijn potloden met een stanley mes of breekmes.
Nee, dat zijn moderne, dunne mesjes. Die gaan niet passen, en zijn zeker niet geschikt om een potlood te slijpen. Het mesje dat je ziet op de foto van de puntenslijper is een versie uit 1920 of zo (gemaakt tot, ik denk 1950), en is _veel_ dikker dan de 'moderne' ouderwetse dubbelzijdige mesjes. Dikker nog dan de enkelzijdige mesjes, die je nog wel kunt kopen, maar eigenlijk alleen voor laboratoriumdoeleinden en ander industrieel snijwerk gebruikt worden, maar allang niet meer voor de baardkrabbertjes waar ze ooit voor bedoeld waren (en die je ook alleen nog maar antiquarisch kunt kopen).
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
302
134
Wetteren, Belgie
Nee, dat zijn moderne, dunne mesjes. Die gaan niet passen, en zijn zeker niet geschikt om een potlood te slijpen. Het mesje dat je ziet op de foto van de puntenslijper is een versie uit 1920 of zo (gemaakt tot, ik denk 1950), en is _veel_ dikker dan de 'moderne' ouderwetse dubbelzijdige mesjes.
Weer wat bijgeleerd. Bedankt.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
970
310
Rosmalen
Leuk ding die Inca puntenslijper, vraag me af of je nog wat kunt met een dun scheermes, en een vulplaat die het ondersteunt.

Off topic, wat mij betreft heel fijne puntenslijpers, Mobius & Ruppert:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.