Makita vc2512

way2go

Actieve deelnemer
5 mei 2018
48
4
Teuven, Belgie
Gisteravond was ie ineens weer de normale prijs. Heb hem meteen besteld!

Ik heb veel stofzuigers vergeleken in de prijsrange 120-220 euro, maar qua prijs-kwaliteit is er geen betere te vinden. Wat ik ook wel een pluspunt vind is de vele accessoires die erbij zitten. Het bovengenoemde 'probleem' in de automatisch inschakelen stand is wel een klein minpunt, maar ga ik wel iets voor verzinnen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
We zijn inmiddels 5 maanden verder... Hoe bevalt de Makita VC2512?

Ik overweeg ook om hem te kopen. Meeste reviews zijn erg positief, maar ik kwam ook wat negatieve punten tegen die ik graag even wilde checken bij jullie.



2. Bovenkant behuizing zou warm worden in machine-modus. Men moet dus niet vergeten de schakelaar weer in de nulstand te zetten na gebruik. Dit is erg onhandig als je weer gaat zagen/schuren en er achter komt dat de stofzuiger niet aan gaat.


Delen jullie deze ervaringen?
Eigenlijk vind ik deze waarneming vreemd, dus vandaag toch maar eens in de machinemodus gezet en na 2 uur voelde ik geen opwarming.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Ik heb deze ook, sinds 2018 (destijds wel flink meer voor betaald volgens mij??).
Zuigt prima, filter makkelijk uit te kloppen, geen problemen met stopcontact en opwarming. Wel herken ik het probleem van de adapter, die waar het mondstuk op komt was bij mij na 2 jaar lam, terwijl ik toch niet vaak het mondstuk erop druk. Recent helaas de slang geplet, nu een nieuwe slang die weer perfect past op het mondstuk, benieuwd of deze blijft klemmen. Maar geen seconde spijt van deze aankoop.
 

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
91
73
Ik heb de mijne ongeveer 2,5 jaar. De bovenzijde wordt inderdaad warm als de machinemodus ingeschakeld is. Het probleem met de koppeling heb ik niet, maar ik heb al wel gezien dat er verschillende zuigmonden op de productfoto's te zien zijn. De mijne heeft de 'hoekige' variant, misschien zit daar het verschil.
 

Bijlagen

  • 1.jpg
    1.jpg
    91,6 KB · Weergaven: 16
  • 2.jpeg
    2.jpeg
    85,2 KB · Weergaven: 16

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Dit is een prima stofzuiger en zeker voor die prijs.

Mijn vorige Makita was 4 jaar oud en was helaas overleden. Toen een dure Festool Midi 1 gekocht. Na een half uur werken met de Festool gauw online een Makita er bij gekocht.

Voor die prijs is het een fantastisch ding. Nu een paar weken verder kan ik de Festool wel meer waarderen maar de eerste uurtjes vondt ik het zwaar tegenvallen als bouwstofzuiger. Gezien de klus die voor mij lag had ik niet het idee dat die Festool dat ging redden.

Zo'n makita kost een derde van de Festool, maar kwa zuigkracht komt ie er ruim bovenuit. Ook had ik nog een hele doos nieuw stofzuigerzakken liggen voor de Makita.

Een cycloon is zeker wel aan te raden, maar op een afkortzaag ga je niet heel veel winst halen. Op de tafelzaag werkt het wel goed.

Mijn Kapex sproeit ook overal stof rond, maar het rubbber flapje is dan ook losgeraakt. Moet hier toch nog eens een keer wat zelf op knutselen.
 

MvanE

Nieuw lid
7 jun 2020
15
0
Ik zit te twijfelen over deze stofzuiger. Paar vraagjes voor diegene met praktijkervaring met deze stofzuiger:

  1. Hij is niet antistatisch, heb je hier last van? Krijg je wel eens een optater?
  2. Hij heeft geen naloop. Is dit in de praktijk nou echt een probleem?
  3. Zuigkracht is niet regelbaar. Is dit in de praktijk nou echt een probleem.

Zit nu te prutsen met een einhell ding en dat is waardeloos. Wil hem gebruiker voor tafelzaag,afkortzaag en frees (waarschijnlijk).

Hebben jullie anders nog tips voor andere stofzuigers tot max ongeveer 250,-? Bijkomende wens is dit hij zo stil mogelijk is ivm slecht geïsoleerde schuur en buren ;)
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
867
Ulvenhout
  1. Hij is niet antistatisch, heb je hier last van? Krijg je wel eens een optater?
Nee, nog nooit gehad
  1. Hij heeft geen naloop. Is dit in de praktijk nou echt een probleem?
Nee, na het frezen zet ik de knop soms even om om wat langer af te laten zuigen. Dan kan ik meteen alle rotzooi om de frees heen wegzuigen. Met een korte naloop was dit ook niet mogelijk geweest.
  1. Zuigkracht is niet regelbaar. Is dit in de praktijk nou echt een probleem.
Ik heb nog nooit met een instelbare zuigkracht gewerkt. Dus ik mis het niet.
Mijn frees en zaagtafel zijn ook instelbaar qua snelheid, maar die staan ook altijd op max.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Instelbare zuigkracht is wat mij betreft alleen van toepassing bij schuren.
Die “ optater“ kun je toch wel krijgen, heb dit ook wel eens bij mijn auto als ik de deur wil openen.
Kan ook aan kleding en/of schoeisel dat je draagt.
Naloop kun je als je dat wilt ook stofzuiger gewoon inschakelen en daarna zelf uitzetten( loopt hij net zolang als jij wilt :p
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Bijkomende wens is dit hij zo stil mogelijk is ivm slecht geïsoleerde schuur en buren
Als je hem toch gebruikt aan je tafel/afkortzaag en frees is geluid toch geen issue? Die maken beiden al zodanig veel geluid dat je de stofzuiger er niet bovenuit hoort.
Dus dan is (denk ik) geluid alleen een issue als je hem ook gebruikt als stofzuiger om na handbewerkingen je krullen/zaagsel op te ruimen. Anders is er toch al overlast van de machines an sich.

De naloop is zeker bij een zaag volgens mij geen probleem. Gewoon na het zagen de zaag nog 2 seconden aan laten, en je hebt hetzelfde effect. :cool:
 

MvanE

Nieuw lid
7 jun 2020
15
0
Deze reacties klinken alsof het weleens de stofzuiger zou kunnen zijn die ik zoek. En dat voor die prijs!
Die “ optater“ kun je toch wel krijgen, heb dit ook wel eens bij mijn auto als ik de deur wil openen.
Kan ook aan kleding en/of schoeisel dat je draagt.
Ik las ergens anders op dit forum dat die statische lading nog best op kan lopen en de schok dus flink kan zijn. Maar ik heb daar zelf geen ervaring mee.
Naloop kun je als je dat wilt ook stofzuiger gewoon inschakelen en daarna zelf uitzetten( loopt hij net zolang als jij wilt :p
Ja dat is is ook weer waar of inderdaad de zaag gewoon 2 tellen langer aanlaten.

Als je hem toch gebruikt aan je tafel/afkortzaag en frees is geluid toch geen issue? Die maken beiden al zodanig veel geluid dat je de stofzuiger er niet bovenuit hoort.
Haha dan heb je zeker nog nooit met een Einhell bouwstofzuiger gewerkt. Maar in principe heb je gelijk. Het liefst zou ik nog iets doen aan het geluid van de verschillende apparaten maar dan gaat denk ik niet. Verder is het een enkelsteens schuurtje met een golfplaat dak. isoleren heeft niet heel veel zin, bovendien wil ik geen ruimte verliezen. Alle kleine beetjes helpen dus bij alle apparaten die ik koop probeer ik ook op het geluidsniveau te letten.
Mochten nog mensen tips hebben of verhalen over hoe zij omgaan met dit soort schuurtjes, buren en geluid dan hoor ik het zeer graag :)
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een tijd heb gehad dat ik m‘n auto bijna niet open durfde te maken, omdat ik telkens een flinke optater kreeg. Reden? Geen idee, maar was wel erg vervelend. 🙁
Met de stofzuiger nooit of heel weining problemen.
 

MvanE

Nieuw lid
7 jun 2020
15
0
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een tijd heb gehad dat ik m‘n auto bijna niet open durfde te maken, omdat ik telkens een flinke optater kreeg. Reden? Geen idee, maar was wel erg vervelend. 🙁
Met de stofzuiger nooit of heel weining problemen.
Ai, dat is wel naar!

Bedankt iedereen voor de reacties. Dit wordt hem, ik zie hem nu op een site voor 137,50 dus datcis een prima prijsje.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik heb ook wel eens een schokje gehad van de metalen zuigbuis. Maar verder geen last van 137 euro is echt een lachtertje voor wat je er voor krijgt. Top apparaat en veel accesoires erbij.

Het geluidsniveau is wel iets hoger dan de Festool Midi 1 die ik ook heb.

Regelbare zuigkracht is een leuke gadget bij schuren, verder wil je toch altijd maximale kracht.
 

MvanE

Nieuw lid
7 jun 2020
15
0
Ja dat lijkt mij ook. Toch is dat altijd het lastige aan iets nieuws kopen. Zodra je je erin gaat verdiepen kom je allerlei dingen tegen waarvan je je afvraagt of je dat ook niet moet hebben of dat je nieuwe apparaat dat ook niet moeten kunnen.
 

Willem R

Actieve deelnemer
5 apr 2021
29
5
Almkerk
Deze reacties klinken alsof het weleens de stofzuiger zou kunnen zijn die ik zoek. En dat voor die prijs!

Ik las ergens anders op dit forum dat die statische lading nog best op kan lopen en de schok dus flink kan zijn. Maar ik heb daar zelf geen ervaring mee.

Ja dat is is ook weer waar of inderdaad de zaag gewoon 2 tellen langer aanlaten.


Haha dan heb je zeker nog nooit met een Einhell bouwstofzuiger gewerkt. Maar in principe heb je gelijk. Het liefst zou ik nog iets doen aan het geluid van de verschillende apparaten maar dan gaat denk ik niet. Verder is het een enkelsteens schuurtje met een golfplaat dak. isoleren heeft niet heel veel zin, bovendien wil ik geen ruimte verliezen. Alle kleine beetjes helpen dus bij alle apparaten die ik koop probeer ik ook op het geluidsniveau te letten.
Mochten nog mensen tips hebben of verhalen over hoe zij omgaan met dit soort schuurtjes, buren en geluid dan hoor ik het zeer graag :)
Een kwaliteit stofzuiger heeft geen last van statisch elektriciteit, die word door de slang en stofzuiger weg geleid. Ik heb hier een goedkope stofzuiger van de Hornbach, die heeft dat niet, en dan kun je weleens een flinke tik krijgen! Daarnaast heb ik een Festool Midi, daar krijg je nooit geen tik van.

Misschien een idee om geluidsisolatie aan te brengen tegen het dak of waar je ook plek heb? Ieder beetje geluidsisolatie helpt😉
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.