Mahonie houten thornycroft notarisboot uit 1946

thorny

Nieuw lid
27 okt 2021
8
8
Amsterdam
Dag allen.

Ik ben recentelijk de trotse eigenaar van een thornycroft notarisboot uit 1946. Het doel is om haar te restaureren naar oude glorie. De boot heeft een mitsubishi 25pk 3 cilinder diesel motor.

Momenteel ben ik bezig met het verwijderen van de huidige dek die bestond uit half uit grenen bouwlatten en deels een multiplex plaat met nep teakfoam.

Fotos:
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-10-02 at 16.59.08 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2021-10-02 at 16.59.08 (1).jpeg
    148,3 KB · Weergaven: 288
  • WhatsApp Image 2021-10-02 at 16.59.04.jpeg
    WhatsApp Image 2021-10-02 at 16.59.04.jpeg
    132 KB · Weergaven: 268
  • WhatsApp Image 2021-10-02 at 16.59.04 (5).jpeg
    WhatsApp Image 2021-10-02 at 16.59.04 (5).jpeg
    142,9 KB · Weergaven: 250
  • WhatsApp Image 2021-10-02 at 16.59.07 (2).jpeg
    WhatsApp Image 2021-10-02 at 16.59.07 (2).jpeg
    83,2 KB · Weergaven: 274
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid op dit forum

het is me niet volledig duidelijk, maar het zou kunnen dat wij verkiezen dat foto's op dit forum geplaatst worden, eerder dan als doorverwijzing naar externe adressen
ter aanvulling: persoonlijk haak ik direct af, wanneer ik er ongewenste reclame bij krijg
 

thorny

Nieuw lid
27 okt 2021
8
8
Amsterdam
Vandaag het dek in de kajuit grotendeels verder weggehaald, inclusief de rechter achterbank.

Morgen verder met dek weghalen en krabben/opschonen. Er was een flinke olielekkage en zodoende zit er veel vuil op het hout benedendeks.

Een treurige vondst is wel dat er naast de motor 3 gebroken spanten duidelijk zijn geworden. Er is tevens 1 plank geplaatst als versterking voor de meest rechter spant die in het midden een stuk hout mist. Enig idee hoe ik deze spanten het beste kan aanpakken?
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-10-29 at 18.47.37 - Copy.jpeg
    WhatsApp Image 2021-10-29 at 18.47.37 - Copy.jpeg
    92,3 KB · Weergaven: 216
  • WhatsApp Image 2021-10-29 at 18.47.36 - Copy.jpeg
    WhatsApp Image 2021-10-29 at 18.47.36 - Copy.jpeg
    84 KB · Weergaven: 208
  • WhatsApp Image 2021-10-29 at 18.47.37 (1) - Copy.jpeg
    WhatsApp Image 2021-10-29 at 18.47.37 (1) - Copy.jpeg
    208,4 KB · Weergaven: 219
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ik zou persoonlijk de 3 spanten compleet vervangen. Dit zijn gestoomde spanten dus de oude eruit halen en proberen nieuwe erin te stomen. Waarschijnlijk kun je ze redelijk goed uit je kielbalk krijgen. Alleen achter je "sheer clamp" (sorry weet zo niet het Nederlandse woord) moet je even kijken of je genoeg ruimte kunt creëren. Wel even goed controleren of de vorm niet uitgezakt is. Eventueel kun je de vorm van de andere kant overnemen als die nog heel is.

Als alternatief zou je ook een gezaagde spant kunnen toevoegen net zoals er al zit. Al zou ik hem wel iets langer houden als degene die er al zit.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
232
71
zoek op youtube eens naar ”tips from a shipwright” Leuk kanaal om te volgen en voor jou wellicht nuttig gezien de reparaties die hij uitvoert.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rmkat

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Ben benieuwd naar de restoratie, lijkt me een leuk project ik ga het volgen. Succes.
Gr. Placebo.
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Gaaf project, succes! Ik ben lid van Zeilersforum.nl (misschien ken je het al), daar zit ook veel kennis m.b.t. constructies in boten. En natuurlijk ook veel liefhebbers die smullen van restauratieprojectfoto's :)
 

thorny

Nieuw lid
27 okt 2021
8
8
Amsterdam
Kleine update:

Verder gegaan met het schoonmaken en krabben van de bilge. Lijkt niet op te houden. Ik denk eraan om een stoomreiniger te kopen en alles schoon te stomen voor zover dat lukt.

Ook viel me op dat er van binnen vrijwel op elke naad een soort bitumen achtige materiaal zat. Niet echt de bedoeling lijkt me. Hout moet toch kunnen ademen? Enfin, dat helemaal weggekrabd.

Helaas bij een plank onder de waterlijn erge rot opgemerkt waarbij ik met een priem zo naar buiten kon drukken. Zie 1 na laatste foto. Deze ga ik gedeeltelijk vervangen. Dus rotte deel wegzagen en dan nieuw stuk mahonie ervoor in de plek. Heb zo het vermoeden dat dit niet de enige plek is.

Als laatste ben ik wat van het lak aan de buitenkant gaan krabben. Wat me opviel was dat heel veel van het hout bij de naden rot is (nat rot). Je ziet ook dat ze wat donkerder zijn. als je er een beetje aan gaat krabben valt het zo uit elkaar. Met als gevolg dat de naden groter worden. Iemand enige tips hoe dit het beste aan te pakken is.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wat bedoel je met 'het beste' - de goedkoopste optie, de optie met het minste werk, de optie waarmee de boot het langste mee gaat, de optie waarmee zoveel mogelijk bestaand hout bewaard blijft?

Je kunt zowel 'het geheel buitenom rondom in de glasvezel + epoxy' als 'alle planken vervangen' zien als 'het beste', afhankelijk van je criteria.

Wat ik lastig te beoordelen vind is het volgende: stel je haalt al het rotte hout weg bij de naden (lastig, maar het zou kunnen). Dan zitten die schimmelsporen toch al in het hout er naast (of mogelijk de hele plank). Wat gebeurt er dan als de boot weer in het water gaat? Er zal altijd vocht in de huid van een houten schip zitten, lijkt me. Ik denk dat je op dit punt veel zou hebben aan een goed gesprek met een echte scheepstimmerman/werfbaas.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Welkom op het forum
Er zijn wel botenbouwers en bezitters op het forum
Dit is wel een klus waar je kennis voor nodig hebt , of al doende leert men ,
Je hebt ook stichtingen die botters restoren die hebben ook veel kennis in huis ,
Hout buigen met stoom of branden met vuur en gewichten
 

pylkje

Nieuw lid
14 aug 2019
15
7
Op het platbodemforum.nl is Wim Mendelts van scheepstimmerwerf 't Berghout actief.
Onder de naam Berghout2 geeft hij vaak uitstekende adviezen over alles wat met hout en boten te maken heeft.


Platbodem Forum
 
Laatst bewerkt door een moderator:

thorny

Nieuw lid
27 okt 2021
8
8
Amsterdam
Wat bedoel je met 'het beste' - de goedkoopste optie, de optie met het minste werk, de optie waarmee de boot het langste mee gaat, de optie waarmee zoveel mogelijk bestaand hout bewaard blijft?

Je kunt zowel 'het geheel buitenom rondom in de glasvezel + epoxy' als 'alle planken vervangen' zien als 'het beste', afhankelijk van je criteria.

Wat ik lastig te beoordelen vind is het volgende: stel je haalt al het rotte hout weg bij de naden (lastig, maar het zou kunnen). Dan zitten die schimmelsporen toch al in het hout er naast (of mogelijk de hele plank). Wat gebeurt er dan als de boot weer in het water gaat? Er zal altijd vocht in de huid van een houten schip zitten, lijkt me. Ik denk dat je op dit punt veel zou hebben aan een goed gesprek met een echte scheepstimmerman/werfbaas.
Goed punt over de naden. Vind ik ook een beetje eng eerlijk gezegd.

Glasvezel en epoxy is een no go voor mij. Vind ik geen duurzaame oplossing. Je stelt de dood van de boot alleen uit met tijdelijke structurele kracht.

Alle planken vervangen gaat me ook net te ver. Ik zoek een gulden middenweg van het goed oplossen van problemen, maar de hoop is dat die aankomende zomer het water in kan.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Dat lijkt me een hele lastige, want als er in alle naden rot zit, zitten er ook in alle planken sporen. Je hebt houtrot stop voor kozijnen enzo, dat werkt maar is natuurlijk geen ideale oplossing, want de sporen zitten er nog steeds in.

En geen idee of er überhaupt zoiets is voor het gebruik op een boot.

Lijkt me een lastig vraagstuk zo.
 
Ik heb helemaal geen verstand van houtwerk in boten bouw maar, zou het niet mogelijk zijn om alle naden uit te frezen tot een bepaalde breedte/diepte en dan stroken opnieuw in te lijmen ?. dit zouden dan bijvoorbeeld ook stroken van een heel andere houtkleur/soort kunnen zijn zodat je daar mee een heel ander contrast krijgt. Krijgt je uiteindelijk waterdichte naden en prachtige in de lengte richting lopende lijnen aan de buiten/zichtkant .

Gr Edwin
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Een contrasterende andere houtsoort werkt ook anders, dus of je dat met lijmen alleen redt of dat je al die stroken ook aan de spanten moet gaan vastmaken, vraag ik me af.

Los van het feit dat het netjes uitfrezen op een bolle romp en daarna exact aanpassen van de hoeken van de in te lijmen lat aan de randen van wat je uitgefreesd hebt me een aanzienlijke klus lijkt - want als je gaat lijmen, wil je het volle oppervlakte exact passend hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.