Luxeproblemen....

7 mrt 2015
1.119
352
P'beek
Ik zit met een luxeprobleem....

In korte tijd heb ik zowel een EB PKF255 V8 op krachtstroom (3.4kw)20240808_203522.jpggekocht (met voorritser, roltafel 1.8m en uithouder uit 2001) EN een Metabo PKU op 230V, 2.1kw motor, 1.8m roltafel, trekfunctie en tafel verlenging en verbreding. De pku heeft ook nog een stopcontact en een lade en in geheel een betere staat.

Beide hebben een rijinrichting.
De pku is in betere staat dan de pkf maar beide prima werkbaar.

Beide geen dwarsgeleider maar geen probleem.

Zie foto voor de side by side.

Welke hou je?




Maar nu geen ruimte meer.
 
  • Wow
Waarderingen: Schaafnerd

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
157
58
Almen aan zee
Dat is inderdaad een luxeprobleem ;-)

ik zou met allebei een aantal uitdagende proefsessies draaien,
dan weet je wel wat het beste voelt.

Hoe minder speling, hoe meer accuratesse, hoe soepeler de boel draait, van dat soort dingen.

En vooral, met je ogen dicht, zonder bij na te denken en wat is je eerste ingeving?

Die dus.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.893
2.936
Je houdt die op krachtstroom, maar met de tafelverlenging van de 220. Ik ga er dan wel van uit, dat je krachtstroom hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus
7 mrt 2015
1.119
352
P'beek
Dat is inderdaad een luxeprobleem ;-)

ik zou met allebei een aantal uitdagende proefsessies draaien,
dan weet je wel wat het beste voelt.

Hoe minder speling, hoe meer accuratesse, hoe soepeler de boel draait, van dat soort dingen.

En vooral, met je ogen dicht, zonder bij na te denken en wat is je eerste ingeving?

Die dus.
Mijn eerste ingeving is dat je nooit iets met ogen dicht en een zaagtafel moet doen.
 
7 mrt 2015
1.119
352
P'beek
Dat is inderdaad een luxeprobleem ;-)

ik zou met allebei een aantal uitdagende proefsessies draaien,
dan weet je wel wat het beste voelt.

Hoe minder speling, hoe meer accuratesse, hoe soepeler de boel draait, van dat soort dingen.

En vooral, met je ogen dicht, zonder bij na te denken en wat is je eerste ingeving?

Die dus.
Ik vermoed dat de EB PKF255 V8 beter in elkaar zit. (Meer staal, zwaarder en krachtiger waardoor je minder snel tegen beperking aan loopt).

Maar zit een beetje met de kosten in mijn maag.

Aan de andere kant, als er eenmaal krachtstroom is kan er opeens een hoop.

Voor nu maar een beetje werken met de pku.
Morgen komt er een nieuwe aanslag binnen.

Jeuj
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.009
824
Nootdorp
Inderdaad, luxe probleem. Ik vraag me af hoe je 'opeens' aan twee van deze juweeltjes komt. Bij mij komt dit soort gereedschap niet zomaar aanwaaien..
 
7 mrt 2015
1.119
352
P'beek
Inderdaad, luxe probleem. Ik vraag me af hoe je 'opeens' aan twee van deze juweeltjes komt. Bij mij komt dit soort gereedschap niet zomaar aanwaaien..
Korte toelichting

PKF
De V8 en de pku stonden beide op marktplaats.
De V8 zag er niet erg aantrekkelijk uit op foto, stond niet opgebouwd en was op 400V, heeft niet iedereen. Ik had al een pk255 waar ik heel tevreden mee was. Dus geboden en toen had ik opeens een pkf255V8. Zelfs nog afgeleverd bij me thuis door de vorige eigenaar. (Heel fijn)

Daarna bijna een kuub zaagsel uit de zaag gehaald (ik overdrijf). De afzuiging was niet goed aangesloten en de zaag zat helemaal vol.

Ook hoogte en hoekverstelling liep zwaar.
Gelukkig niets krom.

Alles schoongemaakt, gespoten, gekrabd, gestoken en een bus WD40 kruipolie verder werkt alles weer naar behoren. (Heel bevredigend).

Een nieuw hendeltje van Aliexpres maakt het geheel compleet.

Dwarsgeleider gemaakt van 40x40 aluminium profiel van anderhalve meter en wacht nu op iemand die 2 asjes (13.8mm) gaat draaien zodat de aanslag perfect past op de tafel.

Met epoxy (liquid metal) nog wat zaalsporten in de roltafelrand gevuld zodat deze niet meer scherp is.

Afstellen van de roltafel kan vast nog beter maar die staat nog stil tot er wel of geen krachtstroom is.

Maar goed, geen krachtstroom en de pku was te goedkoop om te laten staan.

PKU
Mooi compleet maar beetje roest her en der.
Deze ook geheel gereinigd en alle roest weer netjes gemaakt.

De afzuigkap had gevochten met een draaiend zaagblad, daarvoor staat nu bij kruis een nieuwe in bestelling en dan is ie weer 100%.

Vandaag van 247Wood 2 dwarsgeleiders met flipstop ontvangen, zie foto.

Ook hier asjes (12mm) voor draaien zodat beide met beide tafels te gebruiken zijn.

Voor beide een kleine uitdaging om het zo gemaakt te krijgen dat ook de hoekverdraaiing en schaal op beide tafels ook bruikbaar is. De breedte van de profielen wijkt iets af van het origineel en dus moet je er wat bijtellen....

En ik moet nog bedenken hoe je het best de andere zijde van de geleider kunt klemmen.

De PKF heeft hier een T-track voor aan de bovenkant. De metabo niet en deze moet met een soort klem over de zijkant van de tafel.

klemmen.
 

Bijlagen

  • IMG-20240820-WA0000.jpeg
    IMG-20240820-WA0000.jpeg
    121,9 KB · Weergaven: 18
  • 20240820_174402.jpg
    20240820_174402.jpg
    158,7 KB · Weergaven: 22
  • 20240820_173606.jpg
    20240820_173606.jpg
    170,3 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
7 mrt 2015
1.119
352
P'beek
Komen er in je meterkast al wel drie fasen binnen, of is de binnenkomende kabel enkelfasig?
3x25A komt binnen.
Heb nog een extra 22x33 kast nodig, 3p+n automaat en ca. 40m 4x2.5mm2 grondkabel. Ymkasmb.

Het idee is om dan de hele meterkast maar te gaan overhalen, netjes maken, kabelgoot etc.

Een verdeler voor in de schuur heb ik al op de kop kunnen tikken met 2x CEE, 3x geaard stopcontact en alles op eigen automaten Zodat er naast de zaag eventueel meer kan worden aangesloten. Een grotere VVD of een lintzaag misschien. Wie weet.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus en mink

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
198
116
Schouwen-Duiveland
Als je toch de kabel gaat trekken naar je schuur zou ik een 5 aderige kabel van 2.5mm2 nemen ipv 4 aderig. Sommige apparaten op 400 volt hebben de nul draad niet in gebruik en andere apparaten weer wel. dus 3 fase draden, een nul draad en een aardlek draad.
 
7 mrt 2015
1.119
352
P'beek
Als je toch de kabel gaat trekken naar je schuur zou ik een 5 aderige kabel van 2.5mm2 nemen ipv 4 aderig. Sommige apparaten op 400 volt hebben de nul draad niet in gebruik en andere apparaten weer wel. dus 3 fase draden, een nul draad en een aardlek draad.
Moet ik navragen/over nadenken. Kost allemaal geld he.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.893
2.936
Bij een grondkabel zit de aarde draad, de litze tegen de stalen buitenmantel. Dus je hebt 4 aders en een losse gevlochten niet ommantelde aarddraad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Triek77 en mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.