Luxeprobleem: Blijf ik bij mijn Triton frees, of losse frees en lift in mijn nieuwe tafel?

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.410
1.191
Ulvenhout
Dus de Triton kan je wel van boven verstellen maar je moet dan nog steeds onder de werkbank om hem vast te zetten?

Edit: Dit is inderdaad het geval zoals ik net zag in een filmpje van Hooked on Wood.

Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.297
352
Goeree-Overflakkee

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.950
935
Enschede
ingoogni.nl
Het alternatief, om je maar even van de wal in de sloot te helpen ;) zijn de freesmotoren met een euro 43mm aansluiting. Een paar merken,
AMB
Mafell
TeknoMotor
Suhner
Stepcraft
In ieder geval Sauter heeft er freestafels/liften voor.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.417
3.507
Gaanderen
Het alternatief, om je maar even van de wal in de sloot te helpen ;) zijn de freesmotoren met een euro 43mm aansluiting. Een paar merken,
AMB
Mafell
TeknoMotor
Suhner
Stepcraft
In ieder geval Sauter heeft er freestafels/liften voor.
Ik ben niet op de hoogte van de technische specs van bovenstaande modellen. Ik denk dat de meeste van de bovenstaande modellen alleen een 8 mm spantang hebben. Ik vind een 12 mm / 1/2" spantang een grote meerwaarde. Ja ook de 1/2" want deze maten zijn vaak goedkoper op het www dan de metrische varianten. Niet altijd dezelfde kwaliteit maar ik heb er nog geen problemen mee gehad.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.950
935
Enschede
ingoogni.nl
Ik denk dat de meeste van de bovenstaande modellen alleen een 8 mm spantang hebben.
Het verschilt een beetje per fabrikant, maar over het algemeen is er meer keuze in spantangen dan bij de bovenfrees. Een willekeurig voorbeeld, van 1 mm tot 12.7mm:

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.584
2.370
Terkaple
www.woodworking.nl
Het verschilt een beetje per fabrikant, maar over het algemeen is er meer keuze in spantangen dan bij de bovenfrees. Een willekeurig voorbeeld, van 1 mm tot 12.7mm:

Maar al die conussen in de overfrezen zijn niet gelijk. Die van mijn Festool Of1400 en Trend 11 bv. wel. Maar heb ook een AUK motor in gebruik en dat is echt anders. Die zijn tegenwoordig te krijgen met een ER type conus en dan is de keuze weer reuze. Bij de kleiner frezen zal het niet anders zijn. Ik zou me daar even goed in verdiepen bij het maken van een keuze.

jaap

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.410
1.191
Ulvenhout
Die freesmotoren met een 43mm aansluiting gaan het niet worden.
Als ik dan toch een frees onder een tafel monteer dan liever een met iets meer kracht.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.