Luik trapgat netjes op maat willen hebben...

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.427
312
omgeving Rotterdam
@chevy66 Kan allemaal, maar de tijd is beperkt en voor de zolder maakt het niet uit.
Wat we nu hebben is al een grote verbetering tov van wat het was en mijn vrouw is tevreden dat alles weer dicht is.
En ik heb weer wat geleerd voor een volgend project
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.912
2.947
Ik heb dit soort dingen ook al doende moeten leren. En ik vindt dit soort werk een leuke uitdaging. Veel collega's worden gillend gek van dit soort klusjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.277
323
Heelsum
Beste forummers,

De vorige bewoner had een luik / deur in de aftimmering van het trapgat gemaakt zodat ze bij de waslijnen in het trapgat konden komen, iets waar wij ook nog gebruik van maken
Nu was dat aan beide kanten met gipsplaten afgewerkt en daardoor loodzwaar. De oude deur had tijdens onze vakantie open gestaan waardoor het niet meer dicht wilde.

Ik heb dus een nieuwe deur gemaakt, vuren houten balken genomen voor een verstevigd kader en daarop 2 x 6mm MPX. Het geheel was men één hand te tillen / dragen en heel stijf. Scharnieren met frees en beitel vrij snel ingelaten gekregen, dus dat viel mee.
Ik heb drie van de zijden mooi strak kunnen krijgen, maar aan de onderkant heb ik een spleet zitten van 6-8mm en daar baal ik van. Vooraf alles opgemeten en overal had ik wel 6-8mm verschil in de maten, maar het grootste probleem zat links onder.

Hoe had ik dit beter kunnen aanpakken / oplossen?
Ik ben begonnen met alles een kleine overmaat te geven en toen vanaf de zijde van de scharnieren heb ik met de invalzaag alles haaks en toen voorzichtig "op maat" gezaagd. Dit alles in mijn eentje vervolgens gecontroleerd en iets aangepast. Na het plaatsen bleek ik dus aan de onderkant een lelijke spleet te hebben die netjes gedicht moet worden. Dat het in de 3e as ook nog scheef bleek maakte het nog lastiger.

Dus hoe los je dit op in een huis dat oud en scheef is en waar je bijna alles alleen moet doen.


Bekijk bijlage 146971
makkelijk: je laat iemand in dat gat kruipen , die neemt een potlood mee, je houdt een plaat die groot genoeg is voor het gat en de persoon die er in zit tekent langs het "kozijn" met het potlood de exacte maat af en die zaag je uit....

KIKADEWADO
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.277
323
Heelsum
Ik ben bang dat die iemand dan een doodsmak gaat maken. Het luik zit boven het trapgat.
In dat geval ook geen probleem, er is een waslijn, daar kun je neem ik aan ook bij om was op te hangen dus kan iemand daar ook even dat plaatje aandrukken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.912
2.947
Ik heb zo het vermoeden dat dit deurtje nu juist bedoelt is om bij de waslijnen te kunnen, zonder te barsten te vallen
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.