Luik trapgat netjes op maat willen hebben...

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.427
312
omgeving Rotterdam
Beste forummers,

De vorige bewoner had een luik / deur in de aftimmering van het trapgat gemaakt zodat ze bij de waslijnen in het trapgat konden komen, iets waar wij ook nog gebruik van maken
Nu was dat aan beide kanten met gipsplaten afgewerkt en daardoor loodzwaar. De oude deur had tijdens onze vakantie open gestaan waardoor het niet meer dicht wilde.

Ik heb dus een nieuwe deur gemaakt, vuren houten balken genomen voor een verstevigd kader en daarop 2 x 6mm MPX. Het geheel was men één hand te tillen / dragen en heel stijf. Scharnieren met frees en beitel vrij snel ingelaten gekregen, dus dat viel mee.
Ik heb drie van de zijden mooi strak kunnen krijgen, maar aan de onderkant heb ik een spleet zitten van 6-8mm en daar baal ik van. Vooraf alles opgemeten en overal had ik wel 6-8mm verschil in de maten, maar het grootste probleem zat links onder.

Hoe had ik dit beter kunnen aanpakken / oplossen?
Ik ben begonnen met alles een kleine overmaat te geven en toen vanaf de zijde van de scharnieren heb ik met de invalzaag alles haaks en toen voorzichtig "op maat" gezaagd. Dit alles in mijn eentje vervolgens gecontroleerd en iets aangepast. Na het plaatsen bleek ik dus aan de onderkant een lelijke spleet te hebben die netjes gedicht moet worden. Dat het in de 3e as ook nog scheef bleek maakte het nog lastiger.

Dus hoe los je dit op in een huis dat oud en scheef is en waar je bijna alles alleen moet doen.


luik01.jpg
 
Laatst bewerkt:

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
177
87
Utrecht
Mijn aanpak voor dit soort dingen is nogal 'trial and error'. Ik maak het paneel te groot, maar wel dat het in het hoogste/breedste stuk van de kast past. Daarna ga ik met de schaaf (of ander gereedschap indien wenselijk) aan de gang om iedere keer beetje bij beetje hout te verwijderen. Kost me een paar uur soms, maar het resultaat mag er dan wel wezen.

Alternatieven voor schaaf is bijvoorbeeld tafelzaag met een jig om onder een hoek te zagen. Decoupeerzaag (als je niks beters hebt) gevolgd door schaaf of gewoon eraf frezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.704
2.147
Klein-Brabant, Vlaanderen
het verband tussen foto 1 & 2 kan ik niet zo direct leggen
bij een spleet van 6 mm denk ik aan de 'schriftspraak' van een ander lid
nl '2 x afgezaagd, en nog te kort'
kan je dat deurtje niet opnieuw maken ?
noot: bij een niet-rechte constructie maak ik eerst een teststuk - indien passend, gebruik ik dat als mal voor het definitieve stuk
 
  • Leuk
Waarderingen: Sparrows

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
222
92
Rijswijk
Kun je geen opliggend deurtje maken?
Mijn huis is ook scheef en zo heb ik de knieschooten van deurtjes voorzien.

De deurgaten zijn niet haaks en verschillen in grootte.
Daardoor een opliggende deur die in ieder geval even hoog is. Breedte varieert, maar vond de afstand tussen de twee deuren belangrijker dat die overal 3cm was.
 

Bijlagen

  • IMG_0552.jpeg
    IMG_0552.jpeg
    61,4 KB · Weergaven: 20
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.895
2.938
Je maakt een iets te groot deurtje van 4 latten en dat schaaf je tot het past met de gewenste speling. Dat gebruik je als mal voor je definitieve deur. Dan hang je hem af. Schaaf je de sluitkant arm, totdat het deurtje naar je zin zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.427
312
omgeving Rotterdam
@Roelv : Met twee kleine kinderen heb ik niet de tijd om hier uren te schaven om alles pas te krijgen. En het is de speelzolder van de kinderem dus zo spannend is het niet.
@ZotVanHout 2e foto voegt inderdaad niet veel toe, gelijk maar even weggehaald.
Nu ik de juist maat heb zou ik idd een nieuwe deur kunnen maken, misschien doe ik dat nog wel als ik tijd heb. Ik heb de maten wel vier keer gecontroleerd ook omdat het globaal 970X860mm was en ik daar geen fout wilde maken waardoor het helemaal niet zou passen na het zagen.
@Luccio ik heb potscharnieren en een gedeelde deur overwogen, maar dat was meer werk geweest en de wand is niet verticaal waardoor ze niet lekker aansluiten.

Ik ben vooral benieuwd hoe ik dit "vooraf" tijdens het meten en zagen goed had kunnen krijgen. Nu ik een passende deur heb is het maken van een nieuwe die wel past de simpelste oplossing.
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.427
312
omgeving Rotterdam
Je maakt een iets te groot deurtje van 4 latten en dat schaaf je tot het past met de gewenste speling. Dat gebruik je als mal voor je definitieve deur. Dan hang je hem af. Schaaf je de sluitkant arm, totdat het deurtje naar je zin zit.
Dit had ik moeten doen! zo eenvoudig. Thanks, weer wat geleerd.

Frame weegt niks en ik kan van achteren de exacte maten aftekenen door alles met twee lijmklemmen vast te zetten.
Nadat ik dan alles op maat heb gezaagd lijm ik de platen erop en kan deze op maat zagen of met de frees erlangs.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
816
199
Ik ben vooral benieuwd hoe ik dit "vooraf" tijdens het meten en zagen goed had kunnen krijgen.
Met een kruis met twee latten die je aan de uiteinden schuin (scherp) hebt gemaakt.
Vergelijk dit met een trapspin.
De zijden op zich moeten dan wel recht zijn
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.427
312
omgeving Rotterdam
Met een kruis met twee latten die je aan de uiteinden schuin (scherp) hebt gemaakt.
Vergelijk dit met een trapspin.
De zijden op zich moeten dan wel recht zijn
Ik heb aan de linker zijde nog wat hout weg moeten nemen met de schaaf en rasp, dus helemaal recht was het niet. Maar de oplossing van @chevy66 was in dit geval de beste geweest.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.832
1.032
Omgeving Eindhoven
Hier ook een oud huis, dus herkenbaar...
Hoe ik dit zou doen (en eerder een lastig paneel op maat heb gemaakt:
Even er vanuit gaande dat er in het kozijn een sponning zit (anders tijdelijk er een in maken), zou ik van planken of reststroken mpx een frame in situ maken. Dus eerst zowel links als rechts in het kozijn een verticale plank vastzetten strak in de sponning (tijdelijk vastschroeven) om de linkse en rechtse zijkant te bepalen. Daar dan bovenop zowel boven als onder een horizontale plank om het kader af te maken. Eventueel overal met een afstandshouder van 1mm ofzo om alvast een kleine naad te krijgen.
Zorg dat deze zodanig aan elkaar verbonden zitten dat bij het loshalen van het kozijn deze niet kan gaan schranken maar stabiel blijft (paar drupjes lijm tussen de 4 hoekpunten bijvoorbeeld en even een uurtje laten rusten).
Dan deze loshalen van het kozijn en overnemen op je paneel en zo je paneel op maat maken.
Dus eigenlijk de methode van @chevy66 maar dan zodanig dat je je template in het werk op maat maakt.Dan weet je zeker dat het past.
Wel belangrijk: goed op je mal en later ook op je uitgezaagde paneel aangeven wat welke kant is. Dat scheelt bij het passen veel gevloek als je denk dat het toch niet past (maar voordat je bedenkt dat je 'm gewoon op z'n kop houdt) 😇

Om het nu op te lossen:
Zaag aan de onderkant een strook van (ik noem maar iets) 2 cm af, maar exact evenwijdig aan de vloer. Dus aftekenen terwijl de deur hangt, bijvoorbeeld langs een lat die je op de vloer of onderregel van het kozijn legt.. En lijm vervolgens een lat onder aan de deur die net zoveel dunner is dan de spleet die je onderaan wilt. Laat de lat iets breder dan de deur, en ga er naderhand met een kopieerfrees langs om deze exact gelijk te maken met de deurdikte.
Je hebt kans dat je er naderhand iets van gaat zien door het anders werken van die lat tov je mpx (dus een klein naadje/scheurtje in je verfwerk), maar dat zou voor mij beter zijn dan een schuine te grote kier onderaan. Maar doordat je een lat erop hebt geplakt van gelijke dikte (en de deur dus schuin hebt afgezaagd) blijft die toch mooi evenwijdig aan de onderkant en wordt dat geen schuine naad (die er wel zou zijn als je er nu gewoon een villat onder zou plakken).
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
953
505
Noord-Veluwe
Als het echt schots en scheef en ook nog eens krom is, dan kies ik er altijd voor om een stuk karton te gebruiken (dat is precies waarom ik vaak stukken van grote dozen bewaar). Dat houd ik tegen de plek waar ik iets passends in wil krijgen (als de ondergrond het toelaat doe ik er dubbelzijdige tape op). Daarna teken ik de boel af. Dan snijd ik het karton op maat en controleer nogmaals of het echt past (niet vergeten iets van een oriëntatiepunt op het karton te tekenen, zodat je weet hoe het paste). Ten slotte gebruik ik dat karton als mal voor het definitieve werkstuk. Het enige waar je dan nog tegenaan kunt lopen is de laatste vrijheidsgraad dwars op het vlak van het karton. Dat heb ik een keer gehad met een kelderluik in een vloer die achteraf niet vlak bleek te zijn. Gelukkig was dat op te lossen met een tactisch geschaafde lat die ik eronder kon plakken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.895
2.938
Multiplex zou ik niet voor de mal gebruiken. Dat schaaft voor geen meter. Mijn ervaring met oude huizen en kozijnen is, dat de stijlen vaak ook nog hol, dan wel bol en gedraaid zijn. Daarom maak ik een iets te groot frame en werk dan naar een visueel zo goed mogelijke passing. Je moet altijd wat compromissen sluiten. Daarom werk ik vooral op het oog. Als ik het acceptabel vind, dan is de klant een rondedansje van blijdschap aan het maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.427
312
omgeving Rotterdam
Even een paar foto's om aan te geven hoe scheef alles is. Geen eer aan te behalen:) om dit echt netjes te krijgen zonder dagen werk werk lijkt me.
De spleet aan de onderkant wil ik wel wat aan doen en als mijn vrouw zich niet stoort aan hoe slecht alles aan sluit dan is het klaar.
Over paar jaar wordt de boel waarschijnlijk toch omgebouwd tot slaapkamer:)

Nogmaals bedankt voor de tips en het delen van de ervaringen,

Afbeelding van WhatsApp op 2024-08-25 om 17.20.46_39880b17.jpgAfbeelding van WhatsApp op 2024-08-25 om 17.20.45_7631b524.jpgAfbeelding van WhatsApp op 2024-08-25 om 17.20.45_cbb03580.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.