Luiheid?

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
550
156
Zutphen
Toch even mijn verbazing uiten over het posten van berichten met een vraag die mijn inziens getuigt van (grote) luiheid. Veelvuldig zie ik vragen die met (wat) googelen direct beantwoord kunnen worden of waar het onderwerp al meerdere keren op dit forum besproken zijn. Een voorbeeld van het eerste de vraag waar info te vinden voor Fries houtsnijwerk patronen en voor het laatste "welke bijenwas".
 
  • Leuk
Waarderingen: peter vh

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Beide draadjes is toch een zinvolle discussie uit gekomen?

Googlen lijkt vaak heel makkelijk, als je al weet waar je naar zoekt. Voor de vraagsteller is het dus vaak wat lastiger googlen.

Ook zijn de google resultaten vaak amerikaans of vertaald. Dat betekent dan ook dat de beschikbaarheid van materialen etc. niet overeenkomt met wat je in NL of BE kan kopen.

Zo'n draadje als dit kan als passief-aggresief worden opgevat. Beeld je eens in dat je zo achter iemands rug om over hem praat terwijl hij op een meter afstand staat mee te luisteren. Niet zo beleefd dunkt me...
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
En vergeet niet als je iets zoekt krijg je meestal 50000 resultaten die het woord bevatten wat je zoekt.
Dus ook al kan het als vervelend ervaren worden, De zoektocht naar andwoorde is niet altijd zo simpel.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.141
Fryslân
Veelvuldig zie ik vragen die met (wat) googelen direct beantwoord kunnen worden of waar het onderwerp al meerdere keren op dit forum besproken zijn.
Als iedereen alles gaat googelen, dan kan het forum ook wel dicht. Het leuke van dit forum vind ik de discussies die er uit voort komen. Vaak heeft iemand heel andere ideeen en inzichten dan de topicstarter met een vraag.

Ook worden er soms oude topics omhoog gehaald, omdat er op dat moment iemand naar zoekt, en op dat oude topic verder wil vragen. Ik persoonlijk vind dat juist leuk, maar vaak word daar ook op "gezeurd" dat er geen oude topics omhoog gehaald mogen worden.

Vragen staat vrij op het forum. Hoe knullig of onbenullig de vraag ook is. Wat voor de 1 een onbenullige vraag is, is het voor de ander bere interresant om er reacties op te krijgen en hun kennis te verrijken.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Lastig topic, natuurlijk kun je met Google soms dingen vinden. Maar de hoeveelheid data die je gepresenteerd krijgt is tegenwoordig overweldigend. En je moet niet alleen goed kunnen zoeken, maar ook kunnen inschatten welke waarde de gegevens die je vind hebben. Niet voor niets is er veel te doen over nepnieuws.

Op dit forum krijg je over het algemeen een reactie, hoewel misschien soms niet de reactie die je verwacht. De leden zijn allemaal op een of andere manier bezig met houtbewerking, en als je een vraag hebt in die richting kun je er dus redelijk vanuit gaan dat er allicht iemand is die iets over jouw specifieke onderwerp weet of zelfs er ervaring mee heeft.
 

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
Persoonlijk erger ik me vooral aan de eerste antwoorden op vragen met heb je de zoek funcie al gebruikt of ga je eerst eens voorstellen. Juist laag drempelig vragen stellen en dan de vele vriendelijke antwoorden maakte ooit waarom ik hier ging lezen en dit nu een paar jaar later nog doe. Zelf onderwerpen die tig keer voorbij zijn gekomen worden regelmatig anders belicht of aangevuld met recente nieuwe info.

Zou fijn zijn dat we elkaars manier van gebruik maken van het forum respecteren en mensen niet de correcten manier proberen op te leggen. Dit alles natuurlijk op basis van de richtlijnen die de baas ons heeft meegegeven.

We maken met elkaar de sfeer!
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Google is ook niet alles, ik kom er regelmatig achter, dat ik op de computer waarop ik regelmatig werk dingen makkelijk terug vind, terwijl ik op een andere me het lazerus zoek. Dit geldt tegenwoordig ook voor marktplaats.
Heeft iets te maken met voorkeuren/volgen volgens mij. Niet altijd even handig.:giggle:
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.241
535
Eanske
ingoogni.nl
Google is ook niet alles, ik kom er regelmatig achter, dat ik op de computer waarop ik regelmatig werk dingen makkelijk terug vind, terwijl ik op een andere me het lazerus zoek.
Ja. Zoekmachines zijn marketing- en reclamegereedschappen geworden. Als je informatie zoekt over bijvoorbeeld schaven dan moet je je eerst door stompzinnige top20 lijstjes worstelen, de "beste schaven van 2021". Echte informatie boven water halen kost veel moeite. Vervolgens wordt ook nog eens alles gepersonaliseerd en genationaliseerd. Gebruik je de plaatjeszoekmachine dan is het allemaal pinterest en vaak is daar de bron niet te achterhalen (geen lid).

Tegenover/naast deze "luiheid" staat sociale interactie. Sluit een beeldend kunstenaar een maand op in een kaal hok dan duurt het niet lang voor de resultaten opdrogen. In een documentaire over het ‘Institute for Advanced Study’ zag bijvoorbeeld dat er wel veel over dingen gediscussieerd wordt. In het bijzonder interdisciplinaire discussies blijken dan waardevol. Het levert inspiratie op.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en Ambidexterity

Ambidexterity

Actieve deelnemer
1, met Google zie je vaak de bomen niet meer door het bos.
2, Google manipuleer je zoekresultaat om zo veel mogelijk het adaware systeem te laten werken --> zoveel mogelijk aan je te verdienen.
Punt 2 is trouwens waarom ik vaak een VPN tunnel opzet en of DuckDuckGo gebruikt.

Heb je al ge-Googled is voor mij een van de meeste irritante reacties.
Men is niet verplicht te reageren als de topic je niet aanstaat, slaat hem over en lees iets anders.
Sommige mensen hier zullen ook wel eens op Tweakers komen, veel goede info, dat wel, irritant publiek.
Bij Tweakers wordt er standaard al gevraagd of je al heb gezocht met Google en wat heb je allemaal al gedaan.
Je moet daar een heel betoog houden en diep door de stof kan om iets te mogen vragen.

Wat betreft zoeken op forums gaat helaas ook niet altijd goed en vloeiend.
Laatst was een een bijenwas vraag hoe je het maakt op een natuurlijke manier, ja, is niet zo moeilijk te vinden via Google inderdaad, maar is een leuk interessant topic geworden.
Dit bind ook de mensen hier wat ook mooi en goed is, men gaat beter met elkaar om hier, veel forums is het kil en slaat de vlam redelijk snel in de pan. Maar goed, de leeftijd van de gebruikers zal hier ook iets hoger liggen denk ik (lees verstandiger).
Laats is mij door iemand aangeboden dat hij mij wilden bellen voor hulp, geweldig dit, dat zegt toch wat over dit forum en de gebruikers die uiteindelijk het forum maken. Dit heb ik nog nooit op een ander forum meegemaakt.

Daarbij komen ook de simpele vragen terecht in de database van Google, als alleen iedereen maar Googled, dan staat daar ook niets in.
Laten we er geen Tweakers potje van maken en het hier warm houden.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Persoonlijk erger ik me vooral aan de eerste antwoorden op vragen met heb je de zoek funcie al gebruikt of ga je eerst eens voorstellen. Juist laag drempelig vragen stellen en dan de vele vriendelijke antwoorden maakte ooit waarom ik hier ging lezen en dit nu een paar jaar later nog doe. Zelf onderwerpen die tig keer voorbij zijn gekomen worden regelmatig anders belicht of aangevuld met recente nieuwe info.

Zou fijn zijn dat we elkaars manier van gebruik maken van het forum respecteren en mensen niet de correcten manier proberen op te leggen. Dit alles natuurlijk op basis van de richtlijnen die de baas ons heeft meegegeven.

We maken met elkaar de sfeer!
+1! De drang die sommigen blijkbaar voelen om anderen erop te wijzen dat ze zich voor moeten stellen heb ik ook nooit begrepen. Ik ben blij dat dat geen regel is hier!

Het staat iedereen vrij om nieuwe topcis te starten en/of ouden omhoog te halen. Soms komen daar leuke discussies uit, soms ook niet. Persoonlijk merk ik echter wel dat ik minder actief op het forum ben geworden vanwege de vele 'herhaaltopics'. Momenteel lijkt dat wat minder maar er is een periode geweest waarin bijna wekelijks gevraagd werd of een nr. 4 of nr. 5 schaaf nu beter is, welke beitelset om mee te starten of welke schaaf om mee te starten. Of waarom trekt mijn tafelblad krom... Daar ben ik toen wel min of meer op afgehaakt.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Ik herken beide kanten van het verhaal. De wekelijkse vraag " welke zaag tafel kan ik het beste kopen voor 30 euro" heb ik inmiddels vaak genoeg gezien, en de "is Festool beter dan x" mag van mij ook weggefilterd worden maar die topics kan ik prima zelf negeren. Op sommige dagen is de helft van de nieuwe topics " ik ben Martijn, 33,6 jaar en ik bewerk hout", ik kan daar niks mee maar veel anderen plakken die info blijkbaar graag in hun dagboek, daar heb ik vrede mee. Genoeg nuttige content om het forum voor mij relevant te houden!
 

Tarkin

Actieve deelnemer
20 dec 2020
41
21
Oost-vlaanderen
Imho zouden sommige weerkerende vragen perfect gebundeld kunnen worden in grotere topic starts. Een beetje het principe van op tweakerd.

Bv alle info over welke tafelzaag moet ik aankopen + de laagdrempelige vervolgvragen in 1 topic. Wil je het niet lezen, dan skip je dat topic. Maar voor alle beginners kunnen zo een topic razend interessant zijn.
Ik heb me zo vooral op dit forum gebaseerd om een deftige keuze te maken qua zaagtafel en haal nog heel veel inspiratie uit dat soort vragen.

Verder is het een weerkerend iets, je moet voldoende van dat soort vragen hebben voor je nieuwe leden. Maar voor oldtimers lijkt het al heel snel dat er niet veel andere zaken meer online komen. Ook daar kunnen we zelf iets aan doen, meer projecten zelf posten!
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.241
535
Eanske
ingoogni.nl
Imho zouden sommige weerkerende vragen perfect gebundeld kunnen worden in grotere topic starts. Een beetje het principe van op tweakerd.
Vroeger, in de dagen van USENET, hadden we de FAQ. Er is zelfs een heel archief van. Die FAQ werd dan iedere 14 dagen of maand gepost. Maar USENET is dood en er is niemand meer die nog bereid is een FAQ bij te houden.

Een WIKI dan? Zelfde probleem, wie houdt het bij. Bijkomend "probleem" is dat de wiki van origine niet als encyclopedie bedoeld is, maar als een traag communicatiemedium. Langzamer nog dan een forum/BBS.

Er zijn alternatieven maar dat vraagt veel programmeerwerk om te implementeren. Je kunt bots schrijven die een opdracht "zet in wiki" begrijpen. Er zijn een aantal IRC kanalen en andere chat systemen die dit soort opties hebben.

Maar met alle tech, je moet nog steeds lezers er naar toe verwijzen en dat is nu net wat er als probleem gezien wordt.
 

Tarkin

Actieve deelnemer
20 dec 2020
41
21
Oost-vlaanderen
Openingsposts kan eenmalig zijn en af en toe (jaarlijks?) Te updaten, zoveel verandert er niet in veel van die domeinen. Maar het kan wel een gemakkelijke plaats van herkenning zijn voor beginners.

Het hoeft uiteraard niet, maar bv op tweakers werkt dat wel vrij goed imho
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.118
2.616
In mijn optiek, ben je afhankelijk van fora als je nuttige informatie zoekt. Daar worden kennis en ervaringen gedeeld, zonder dat ze je wat willen verkopen. Als je iets googled kan je meestal de eerste 20 bladzijden overslaan, dat is gesponsorde content. En er komen elk jaar weer nieuwe machines en gereedschappen op de markt, dus de keuze veranderd mee. En gelukkig komen er ook elk jaar weer nieuwe mensen op het forum, die weer met nieuwe projecten starten. Daardoor blijft een forum ook interessant als geheel. Er zitten mensen die hun eerste stappen in het werken met hout zetten, tot mensen die er hun brood mee verdienen en een complete machinale tot hun beschikking hebben. Reageer op de vragen waar je wat kan bij dragen en sla de discussies die je niet boeien over. Wat jouw nauwelijks van belang lijkt, kan iemand anders slapeloze nachten bezorgen. Ik wordt nog altijd blij, als ik zie hoeveel hulp forumleden elkaar aanbieden.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.