luchtreiniging in mijn geval van toegevoegde waarde, of geld verspilling?

Drugarth

Actieve deelnemer
4 aug 2020
30
11
groningen
Verschrikkelijk netjes deze mooie kleine werkplaats.
Thanks!.....na het klussen is het echt wel wat meer een zootje hoor :), maar ben er tevreden mee, en de meeste gereedschappen zijn voor handen, enige wat ontbreekt zijn een zaagtafel en vlak-van dikte bank, helaas is daar geen ruimte meer voor .....toch eens een andere lokatie voor die fietsen zien te vinden....maar geloof dat de vrouw daar anders over denkt :) ....
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Een AC-400, Jet of andere luchtreinigers in diezelfde prijscategorie halen onvoldoende fijnstof uit de lucht.
De gebruikte filters zijn maximaal klasse F7, ongeveer ePM1-50 % en laten dus de helft van alle fijnstof door.
Tevens raken de fijnfilters in deze unit snel vol, omdat het filteroppervlak relatief klein is. Jaarlijks zul je moeten vervangen.
Als je zelf bouwt met de juiste filters (en ventilator), waarin ik graag adviseer, dan heb je een veel betere effiency en een langere standtijd.
Van alle forumleden en andere houtbewerkers (+/- 800) die 'mijn' unit/ontwerp hebben gebouwd in de afgelopen 10 jaar heeft nog niemand een nieuw fijnfilter nodig gehad.
De compacte AP-2.1 heb ik nog onvoldoende info van om te zeggen hoelang of die meegaan, maar minimaal 3 jaar is zeker.
Ik schrijf dit alles niet om reclame te maken, maar te helpen om met de juiste spullen een luchtreiniger te bouwen die (hobby) houtbewerkers werkelijk beschermd tegen fijnstof.
Metingen met professionele apparatuur laten zien dat e.e.a. werkt.
Momenteel draait mijn eigen installatie sensor gestuurd, deeltjes van 1 micron worden gemeten.
Bij >40 microgram/m3 schakelt de unit in en bij <20 microgram schakelt hij weer uit.
Ik heb o.a. Recordpower al aangeschreven en op de feiten gewezen maar daar wordt niet op gereageerd.
Ook verkopers van deze apparaten weten dat ze niet goed genoeg presteren.
Het vervelende is, dat je fijnstof <3 micron niet kan zien. De lucht lijkt dan wel schoon, maar is het niet.

Groet, Kor
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus, Drugarth en Taab

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.968
868
Oss
Nou inderdaad! Die van mij ziet er na het opruimen zelfs niet zo uit. 😅
Ik begin maar niet meer teveel aan opruimen, is toch van de ene naar de andere kant verhuizen.
Ik heb afgelopen week wel,even wat stof geruimd! Deuren open en een soort blaasgeval en naar buiten met die handel :p
De overbuurvrouw vroeg zich af wat er aan de hand was, zijndacht dat er rook naar buiten kwam😇
 

Drugarth

Actieve deelnemer
4 aug 2020
30
11
groningen
kleine update: ik heb vanwege kosten overweging toch de AC400 gekozen, en ik moet zeggen dat hij , gezien de hoeveelheid stof in de filters, best veel afvangt....zal inderdaad niet de beste oplossing zijn die er te koop is, maar lijkt igg wel al een hoop te schelen.

was nog wel even lastig een plekje voor te vinden maar is gelukt (zie links helemaal achter in ....)

 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Ik begrijp de overweging m.b.t. kosten, maar je bent op termijn duurder uit.
Aanschaf natuurlijk niet, maar die filters gaan niet zolang mee.
En je bent minder beschermd tegen fijnstof.
De plek die je hebt gekozen is niet optimaal, de unit zou eigenlijk midden in de ruimte moeten hangen om een goede recirculatie te bewerkstelligen.
Nu blaast de 'schone' lucht tegen de deur. Het werkt wel maar het duurt veel langer voor de lucht door de hele ruimte is gegaan.
Verder moet ik zeggen, dat je een keurige werkruimte hebt!

Groet, Kor
 
  • Leuk
Waarderingen: Drugarth

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.