luchtreiniging in mijn geval van toegevoegde waarde, of geld verspilling?

Drugarth

Actieve deelnemer
4 aug 2020
30
11
groningen
Hallo,

Ik heb mijn houten garage van circa 1 jaar oud omgebouwd tot een werkplaats waarin ik en mijn vrouw wat knutselen met hout.
Ik maak voornamelijk kastjes en andere meubeltjes, mijn vrouw doet aan figuurzaag projectjes.

Nu zit ik er aan te denken een luchtreinigingssysteem (vanwege betaalbaarheid de Record AC400) aan te schaffen, want er komt met figuurzagen, frezen, schuren, gebruik van de dremel etc. toch wel wat stof vrij.

Echter: we zijn nou ook weer niet zo vaak hiermee bezig, ik denk dat we zo een middagje in de 1 a 2 weken aan het knutselen zijn.
Tevens is het een houten garage welke zeker niet lucht dicht is, er is niet een hele sterke maar toch wel merkbare tocht stroom.

Dus ik vraag me af of in deze situatie een luchtreiniger nog wel toegevoegde waarde heeft, of dat ik beter een leuk stuk gereedschap kan kopen van het geld :)

Veiligheid vind ik wel van belang, dus als dit gaat helpen het stof nivo omlaag te krijgen gaat hij er zeker komen, echter ik kan lastig inschatten in hoeverre dit beter werkt dan de natuurlijke tocht die al aanwezig is, en hoe schadelijk wat stof echt is als je slechts hobby matig af en toe met hout werkt.(daarbij draag ik bij werkzaamheden die echt veel stof veroorzaken zoals schuren een halfgelaatsmasker).

Jullie input hierover zou gewaardeerd worden...
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.726
755
Antwerpen
afzuigen aan de bron, daar waar mogelijk, is het beste. En aangezien je met niet-verspanende tools werkt, is een stofzuiger waarschijnlijk al voldoende.
Investeer wat tijd om een afzuigtrechter (dremel) en schuurbak (zo iets met gaten waar je stofzuiger op aansluit en werkstuk oplegt) te maken en voorzie je van de juiste koppelstukken om stofzuiger direct aan te sluiten (schuurmachine, frees, ...)

frees is verspanend ik weet het maar vlg mij kunnen die spanen gemakkelijk met stofzuiger opgezogen worden
 
  • Leuk
Waarderingen: KaleIwan en Drugarth

Drugarth

Actieve deelnemer
4 aug 2020
30
11
groningen
dank voor je input!
Ik gebruik inderdaad, waar mogelijk, zoals bij de freestafel (hierbij zelfs afzuiging op 2 punten), afkortzaag en invalzaag, ook altijd een stofzuiger bij de bron. Grote spaanders ben ik minder bezorgd om, dit wordt voor het leeuwendeel door de stofzuigers opgevangen, het gaat me vooral om het fijnstof dat vrijkomt....als ik in de schuur kijk ligt er na de werkzaamheden toch wel een fijn laagje stof op de spullen/werkplek...

Ik zal me ook eens verdiepen in de extra methodes die je noemt, thanks!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.407
2.942
Gaanderen
Heb je al eens gekeken de fijnstofafzuigingen van ons forum lid kor fijnstofunit 2.0
Ik heb hem aan mijn plafond hangen en dat ding werkt. Eerst afzuigen bij de bron dan een luchtreiniger die je een paar uur laat nalopen. Vooral bij mdf merk ik het verschil heel goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Drugarth

Actieve deelnemer
4 aug 2020
30
11
groningen
Heb je al eens gekeken de fijnstofafzuigingen van ons forum lid kor fijnstofunit 2.0
Ik heb hem aan mijn plafond hangen en dat ding werkt. Eerst afzuigen bij de bron dan een luchtreiniger die je een paar uur laat nalopen. Vooral bij mdf merk ik het verschil heel goed.
Ja goede tip! die is nu ook in de picture, wordt of de ac400 of deze van Kor.

Ik heb 2 l klasse stofzuigers (makita vc2512l), een m klasse leek me voor een hobbiest wat overkill.

Ik twijfel vooral of een dergelijke afzuiging voldoende winst qua stof in de werkplaats oplevert om de investering het waard te maken. Het zit er een beetje in dat ik het lastig vind in te schatten hoe sterk iers dergelijks daadwerkelijk afzuigt tov de natuurlijke tocht.
En hoe groot het risico uberhaupt is als je níet dagelijks/wekelijks zaagsel zit te maken.

Ik zal nog een flink wat youtube reviews gaan zoeken van dergelijke apparaten om het effect wat beter te kunnen inschatten
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.407
2.942
Gaanderen
Hoe groot is het risico als je af en toe in het zaagsel zit. Ja daar is voor jouw geval geen antwoord op te geven.
Wel voor de grotere getallen. Dan zijn er altijd mensen die er last van krijgen. Risico's nemen we allemaal. We rijden in een auto werken met gereedschap. Etc.etc. Er zijn zelfs mensen die het risico dat ze trombose krijgen van een inenting niet willen nemen. Dat is grofweg 1 op de miljoen.
Ik kan je vertellen als drs. in de weet- niet- kunde (gezond hollands verstand) dat de kans dat iemand last krijgt van stof veel groter is dan dat trombose risico. De afzuiging van kor haalt heel veel schadelijk stof uit de lucht.
Dus afzuigen bij de bron, PBM's en dan de stof uit de lucht met zo'n filter. Je kunt natuurlijk ook met een goed gelaatsmasker blijven lopen. Als je jong bent heb je er meestal nog geen last van. Word je wat ouder dan word de kans al weer wat groter.
Succes en veel wijsheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost Kok

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Lang heb ik net als jij getwijfeld over de aanschaf van een filterunit omdat ik niet meteen de toegevoegde waarde zag ten opzichte van de kosten. Maar wat ben ik blij dat ik van Kor de onderdelen heb gekocht voor een filterunit. De onderdelen heb ik zelf bij Kor opgehaald en toen ik zijn werkruimte binnenstapte wist ik meteen dat ik een goede keuze had gemaakt, super fijn klimaat zonder een kriebelende neus.

Met name bij het schuren merk ik een groot verschil, de wolken stof zijn na een half uur verdwenen. En wanneer ik mijn halfgelaatsmasker afzet kan ik weer vrij ademen. Maar ik merk het ook aan het gestel van mijn neus na een 'klussessie'. Op basis hiervan kan ik het iedereen adviseren om zo'n unit op te hangen.

Ik weet niet waar je woont (staat niet in je profiel) maar je bent altijd vrij om bij mij te komen kijken in de omgeving Apeldoorn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drugarth en Wim Kluck

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.726
755
Antwerpen
Hallo,
Echter: we zijn nou ook weer niet zo vaak hiermee bezig, ik denk dat we zo een middagje in de 1 a 2 weken aan het knutselen zijn.

Dus ik vraag me af of in deze situatie een luchtreiniger nog wel toegevoegde waarde heeft, of dat ik beter een leuk stuk gereedschap kan kopen van het geld :)
In jou situatie lijkt het me toch een beetje overkill, ik zou gaan voor een mooi stukje nieuw gereedschap
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.162
921
Omgeving Leiden
De effecten van fijnstof merk je pas als het te laat is. Natuurlijk sta je niet hele dagen in enorme stofwolken en dat is precies waar je door gaat twijfelen.
Frezen en schuren geven stof. Je hebt twee goede stofzuigers, maar die blazen het opgezogen fijnstof van bijvoorbeeld je frees, op een andere plek weer de ruimte in.
De verleiding is groot om je geld uit te geven aan een stuk gereedschap of te vertrouwen op de tocht in je werkplaats.
Niet doen, koop een fijnstoffilter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab en Petrolhead

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
koop een fijnstoffilter
fijn stof is inderdaad een probleem dat je pas op langere termijn ondervindt
longen zijn heel kwetsbaar (sorry voor de gevoelige lezers, maar als hobby-kippenslachter weet ik maar al te goed hoe broos longweefsel is)
zelf doe ik het al jaren met een stofafzuiging met onderaan een plastiekzak en bovenaan een kunststofzak, dus zelfs nog geen papieren filter
@thomasz, hebben we hier reeds een draadje over de efficientie, prijzen, enz van de verschillende stofafzuigsystemen ?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.162
921
Omgeving Leiden
fijn stof is inderdaad een probleem dat je pas op langere termijn ondervindt
longen zijn heel kwetsbaar (sorry voor de gevoelige lezers, maar als hobby-kippenslachter weet ik maar al te goed hoe broos longweefsel is)
zelf doe ik het al jaren met een stofafzuiging met onderaan een plastiekzak en bovenaan een kunststofzak, dus zelfs nog geen papieren filter
@thomasz, hebben we hier reeds een draadje over de efficientie, prijzen, enz van de verschillende stofafzuigsystemen ?
Hoi ZotVanHout,
Een draadje met zulke gegevens bestaat naar mijn weten niet. Het probleem is namelijk dat je op de een of andere manier moet kunnen meten hoeveel fijnstof er op een bepaald moment in de lucht hangt.
Daarvoor is geavanceerde, dus dure, apparatuur nodig en, nog veel belangrijker, kennis van zaken.
Voorzover mij bekend heeft Kor over beide beschikking, zodat ik de door hem ontworpen ( en getestte!) filters helemaal vertrouw. Zelfs meer dan de commerciele filters. Commercieel = winst en niet noodzakelijkerwijs een goed product dus.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Taab en ZotVanHout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.407
2.942
Gaanderen
Volgens mij is er wel een draadje. Ik geloof niet dat daar vergelijkingen in staan met andere systemen.
Waar is die gebleven.
 

Drugarth

Actieve deelnemer
4 aug 2020
30
11
groningen
Dank voor alle input...de ervaringsdeskundigen geven aan dat ze zeker er voordeel bij merken, en dit haal ik ook een beetje uit de rest van mijn internet zoektocht, dus denk toch dat ik het zekere voor het onzekere neem en me er een ga aanschaffen.....
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en Marijn

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
221
87
Voor TS ; ruimte filteren. Zeker doen. Met de spullen van kor bouw je goedkoop gewoon een goed filter. Als me goed herinner zelfs beter dan de record.

Dan voor Ts maar ook voor alle andere die bij de aanschaf vooral blindstaren op de klasse van de stofzuiger.

De de klasse waarin een stofzuiger valt heeft niet alleen te maken met de patroon filter die er in zit. Sterker nog in veel L klasse stofzuigers zit gewoon een M klasse filter.

Zo ook in stifzuiger van TS.
Zie ook dit draadje Iemand ervaring met de Makita VC3012L of VC3012M shopvac? Beiden gebruiken dacht ik hetzelfde filterpatroon als van ts. Tocj is de ene een L klasse en de andere een M klasse stofzuiger.

Je stofzuigers voldoen dus prima.
 
Laatst bewerkt:

Drugarth

Actieve deelnemer
4 aug 2020
30
11
groningen
gezondheid heeft geen prijs
longen zijn moeilijk te vervangen
tenzij er een 'made in prc'-alternatief in onze bus valt
@Drugarth
je hebt de Record AC400 voor ogen ?
over welke prijs schrijven we dan ?

inderdaad de AC400, die is 200 euro bij Baptist....ik twijfel tussen die of het alternatief van Kor, die lijkt betere filters te hebben en is 100 euro duurder indien ik zelf de ombouw ga knutselen, ook weer een leuk projectje natuurlijk....het wordt een van deze 2.

Ik moet nog wel even naar de omvang van de apparaten kijken want mijn plafond hangt vol met hout, en al mijn wanden zijn ook redelijk bezet...dus een plekje vinden is nog wel een ding :)

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.407
2.942
Gaanderen
inderdaad de AC400, die is 200 euro bij Baptist....ik twijfel tussen die of het alternatief van Kor, die lijkt betere filters te hebben en is 100 euro duurder indien ik zelf de ombouw ga knutselen, ook weer een leuk projectje natuurlijk....het wordt een van deze 2.

Ik moet nog wel even naar de omvang van de apparaten kijken want mijn plafond hangt vol met hout, en al mijn wanden zijn ook redelijk bezet...dus een plekje vinden is nog wel een ding :)

Verschrikkelijk netjes deze mooie kleine werkplaats.
 
  • Leuk
Waarderingen: ewoudk en Drugarth

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.