Lucht zuiveren werkplaats

twdi

Post veel
15 jul 2019
750
122
Sterksel
Mogelijk ga ik in onze garage een kleine werkplaats maken. De garage heeft een deur naar de woonkamer. Het zal niet echt gewaardeerd worden wanneer er steeds fijnstof huiskamer in dwarrelt.

Heeft iemand ervaring met een luchtreiniger zoals deze: ?

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.854
839
Antwerpen
zo’n filter kan het fijnstof reduceren maar dat duurt altijd wel even (reken op minuten), dus de enigste oplossing is om je deur te kunnen sealen (bv tochtstrip rondom) en fijnstof aan de bron zo veel mogelijk te reduceren of af te zuigen

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
192
113
Ik heb deze gebouwd, staat ook op het forum. Werkt prima.

• Leuk
Waarderingen: kiesvoorhout

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.817
1.203
Riemst
De enige echt goede oplossing is die deur helemaal dicht laten en via een berging of dergelijke naar binnen gaan. Overal en schoenen liefst buiten uittrekken. Maar dat is niet voor iedereen mogelijk.Hout bewerken is nu eenmaal een stoffige aangelegenheid.

• Leuk
Waarderingen: twdi

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.921
1.100
Omgeving Eindhoven
Ik heb de werkplaats in het verlengde van de bijkeuken zitten, met een normale binnendeur ertussen. Zou ik het opnieuw doen, dan zou daar een buitendeur in komen (maar dan gewoon uit vuren eventueel), dus met rubber strips erin. Dat houdt natuurlijk ook niet alles tegen, want iedere keer dat je erdoor gaat neem je ook stof en/of zaagsel mee het huis in.
Ik sluit me daarbij aan bij de voorgangers, hoe minder stof/zaagsel je direct met loopbewegingen mee neemt scheelt al een hoop, en verder scheelt een stofdichte deur dus heel veel, maar wel zolang deze dicht zit.

• Leuk
Waarderingen: twdi

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.310
3.445
Gaanderen
Ik kan je de box van kiesvoorminderfijnstof aanbevelen. Werkt bij mij prima. Ik heb hem nu op automatisch staan. Die elektronica gaf mij wel een heel ander inzicht over fijnstof. Ik schuur wel eens op mijn draaibank met een 30 cm schijf. Er zat tot voor kort geen stofafzuiging op. De hele ruimte in het stof. Meter slaat uit tot wel 1000. Nu stabiliseer ik ook hout zo af en toe. Dat doe ik met een vacuumpomp. Wat mij verbaasde was dat je nauwelijks zag dat uit de pomp stof/rook? komt. De meter stond ver over de 4000. Stof en fijnstof zijn verschillende dingen. Beide wil je niet in je woonkamer.

• Leuk
Waarderingen: jaap, rinus en twdi

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.211
1.156
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat doe ik met een vacuumpomp. Wat mij verbaasde was dat je nauwelijks zag dat uit de pomp stof/rook? komt.
Mist. Zeer fijn verdeelde oliedruppeltjes, eventueel gemengd met verbrande olie als je pomp te heet wordt - maar meestal heb je die mist alleen in het begin van het pompen, omdat je dan nog significante hoeveelheden lucht afzuigt. als de pomp alleen nog maar het vacuum op peil moet houden zou het misten ook veel minder moeten zijn.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.310
3.445
Gaanderen
Mist. Zeer fijn verdeelde oliedruppeltjes, eventueel gemengd met verbrande olie als je pomp te heet wordt - maar meestal heb je die mist alleen in het begin van het pompen, omdat je dan nog significante hoeveelheden lucht afzuigt. als de pomp alleen nog maar het vacuum op peil moet houden zou het misten ook veel minder moeten zijn.
Klopt helemaal. Is na "korte tijd" weg. Bij het afbakken van de houtjes gebeurt hetzelfde. De lucht is gewoon niet prettig. Ik ga dan ook mijn werkplaats uit. Moet ik er toch zijn dan heb ik een goed masker op.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.817
1.203
Riemst
Ik kan je de box van kiesvoorminderfijnstof aanbevelen. Werkt bij mij prima. Ik heb hem nu op automatisch staan. Die elektronica gaf mij wel een heel ander inzicht over fijnstof. Ik schuur wel eens op mijn draaibank met een 30 cm schijf. Er zat tot voor kort geen stofafzuiging op. De hele ruimte in het stof. Meter slaat uit tot wel 1000. Nu stabiliseer ik ook hout zo af en toe. Dat doe ik met een vacuumpomp. Wat mij verbaasde was dat je nauwelijks zag dat uit de pomp stof/rook? komt. De meter stond ver over de 4000. Stof en fijnstof zijn verschillende dingen. Beide wil je niet in je woonkamer.
De meetunit een dag meenemen zal waarschijnlijk een onprettige waarheid gaan opleveren. Dat je (en dat is iedereen) vaak bent op plekken waar fijn stof piekt. En dat de werkplaats zeker niet het ergste is.

• Haha
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en twdi

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.