Low-cost werkbank

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
50
29
47
Wespelaar (Haacht)
Het verhaal van mijn nieuwe werkbank.
Met foto's. (klik op de link)
Nadat ik mijn Kity machines op afzonderlijke stands heb gezet, had ik het dikke eiken blad over waarop de machines origineel stonden.
Dit zou een perfect blad vormen voor een werkbank. (en vooral niks kosten, want ik had het al :cool:)
Eerst wel nog even het losse stuk vast lijmen.
Daarna hout uitzoeken voor het frame. Hiervoor heb ik palen gebruikt van de oude schutting van de oprit. Na deze even door de schaafmachine te duwen, zagen ze er weer tiptop uit. (weer gratis ;))
Nadat de hoekverbindingen uitgezaagd waren, kon de frame verlijmd worden. De zijkanten kregen een multiplex paneel. (ook deze heb ik niet moeten kopen, meegenomen bij de opruim van het werkhuis van de grootvader van mijn vrouw. :))
Het blad bevestigd op het frame en er wieltjes onder geplaatst die kunnen opgeklapt worden. (wieltjes van de Actions, dus ook low-cost, weet alleen nog niet hoe lang ze gaan meegaan, want de tafel wordt zwaarder en zwaarder en er zit dan nog niets in ! 🫣)
Dan tijd voor de schuiven op houten lopers. De schuiven zijn "full extension" omdat deze glijden op een frame dat op zijn beurt in de bank schuift. (afgekeken van een oud bureautje dat ik heb.) Maar het werkt wel goed.
Het hout voor de schuiven heb ik gekocht, constructie planken uit de Hubo. (denk dat ik hiervoor een €80 heb betaald.)
Als laatste ben ik nu nog bezig met de fronten voor de schuiven, de helft is al gemaakt. En ook een handvatje voor elke schuif mag niet ontbreken. Voor de frontjes gebruik ik betonplex van 12mm. (Deze heb ik ook moeten kopen, dus nog eens een €60 er bij)

Al bij al niet te veel uit gegeven, veel constructie plezier gehad en nu hopelijk nog jaren geniet.🤞

1715085264341.png

P.S. Foto's van de volledig afgewerkt bank volgen nog.
 
Laatst bewerkt:

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
50
29
47
Wespelaar (Haacht)
Opbouw van de schuiven :
Aan de zijkanten zitten de laden geleiders, gefreesd in houten latten.
1715150875311.png

In deze geleiders loopt een houten kader .
1715150957870.png
En op deze houten kader rust de schuif.
1715151000115.png
Dit zorgt er voor dat je de schuif helemaal kan openen, zonder dat deze er uit valt.
Aan de onderkant van de schuif zit een stuk hout dat er voor zorgt dat de kader meegenomen wordt met de beweging van de schuif.
1715151095080.png

Hopelijk is dit wat duidelijk. Zoals gezegd heb ik dit afgekeken van een oud bureautje dat ik heb.
 
  • Geweldig
Waarderingen: mink en ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
ingenieus, man !
de kader loopt in de geleiders ?
in theorie kan je die te ver uittrekken
maar normaal stop je van zodra de schuif helemaal uit de kast is
de schuif loopt op de kader ?
het stuk hout aan de onderkant van de schuif is ongeveer zo breed als de opening van de kader, zodat de schuif redelijk recht schuift en blijft zitten ?
 
  • Leuk
Waarderingen: jartoos

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
50
29
47
Wespelaar (Haacht)
ingenieus, man !
Dank je, maar zoals gezegd, ik heb het niet zelf bedacht.
de kader loopt in de geleiders ?
Klopt.
in theorie kan je die te ver uittrekken
maar normaal stop je van zodra de schuif helemaal uit de kast is
Bij het origineel, het bureautje, zit hier een stop op de kaders. Maar mijn kaders zijn te kort, (of mijn schuiven te lang) om dit er nog op te plaatsen. Ik heb ondertussen wel bedacht dat ik een stevig touwtje kan vastmaken aan de achterkant van de kader naar de kader aan de andere kant, zodat deze er niet volledig kan worden uitgetrokken. De schuiven kunnen immers niet in de bank getrokken worden door het front dat er op zit.
de schuif loopt op de kader ?
Yep. Voor de onderkant van de schuiven heb ik een overschot laminaat gebruikt, dit glijdt erg goed op de karders.
het stuk hout aan de onderkant van de schuif is ongeveer zo breed als de opening van de kader, zodat de schuif redelijk recht schuift en blijft zitten ?
Ja, is iets smaller dan de opening, dit zorg er idd voor dat de schuif niet scheef gaat wanneer hij er ver uitgetrokken wordt.
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
50
29
47
Wespelaar (Haacht)
Time will tell.
Maar de vochtigheidsgraad in mijn garage is vrij constant.
Moest het zijn dat het toch problemen geeft, de onderdelen die problemen geven vervangen door wat beter materiaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
@jartoos
je schrijft 'schuiven', dus gok ik dat je in vl woont
zonder schrik te hebben dat we met zijn allen bij jou een pint komen drinken, kan je je omgeving of woonplaats in je profiel zetten
altijd handig
is een tip die voor iedereen geldt
 

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
50
29
47
Wespelaar (Haacht)
@jartoos
je schrijft 'schuiven', dus gok ik dat je in vl woont
zonder schrik te hebben dat we met zijn allen bij jou een pint komen drinken, kan je je omgeving of woonplaats in je profiel zetten
altijd handig
is een tip die voor iedereen geldt
Klopt, voor de Nederlanders onder ons, ik had het dus over lades. ;)
Ter info, ik woon in Wespelaar (Haacht), dat is in Vlaams-Brabant tussen Leuven en Mechelen.
(profiel geupdate)
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
322
139
55
Luzy Saint Martin
Tof project zeg! 👌🏻
Maar wel stalen neuzen aan als de wieltjes er eenmaal onderzitten hè!!

Er is een Turks gezegde dat luidt:
“Gratis azijn smaakt zoeter dan honing” 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: jartoos

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
50
29
47
Wespelaar (Haacht)
Ter info, de wieltjes heffen de bank maar iets minder dan 1cm van de grond. Dus geen gevaar voor de voeten, maar voor elektriciteitskabels moet ik wel uitkijken, die kunnen er net onder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.