losse pen gat met 30mm beuken rondhout

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Heel langzaam begint de garage leeg te raken. Ondertussen hier en daar wat eiken tafels verzameld om met beperkte middelen een werkbank te improviseren.

Een van de dingen waar ik op zit te broeden is om vierkante salontafeltjes op elkaar te bevestigen. Daar heb ik er een aantal van. Bij een aantal tafeltjes kunnen de poten los, bij anderen weer niet. Het idee is om beuken rondhout 30 mm als lange deuvel te gebruiken om twee tafels op elkaar te monteren. De deuvel zou denk ik 100mm in elke poot moeten steken. Daar komt dan nog de bladdikte, 40mm, bij. De poten zijn ca 360mm lang 70x70mm of 90x90mm.

Ik heb zoiets wel eens in zachthout gedaan, nooit in hardhout en ook niet met deze diameter. Dus, vragen,

1. Haalbaar? (mijn "angst" is dat ik de deuvel er niet tot het einde in krijg)
2. Waarmee boren? Speedboor in eiken? Houtspiraalboor? Handomslag voor slangenboor heb ik niet meer. "Forstner" lijkt me niets, misschien wel wat ze in Duitsland een "Kunstbohrer" (cylinderkopboor?) noemen?
3. Lijm? Gerelateerd aan 1, iets een overmaat boren/deuvel schuren?
4. Tips?

(achtergrond, het idee is om met vier salontafels twee torens (600x600 en 650x650mm) te bouwen en die als poten voor een eiken blad 650x1900mm te gebruiken. De totale bladdikte komt dan op ca.7 cm na vlakken. Natuurlijk e.a. met de nodige verstevigingen.)
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Volgens mij kan dat prima, zeker omdat je waarschijnlijk in kops hout boort. In de (buiten)houtbouw worden volgens mij ook wel pennen van die dikte gebruikt. Ik heb zelf een keer 30mm ingeboord (in eiken), met een slangenboor gaat dat uitstekend. De pen goed afronden en misschien iets verjongen aan het einde. En ik zou er zeker lijm bij doen. Als je geen slangenboor hebt, zou ik zelf kiezen voor een spiraalboor en niet voor een speedboor.

Je zou ook een iets kleinere pen (qua diameter) kunnen nemen en met epoxy kunnen verlijmen/opvullen. Ik heb er hier zelf geen ervaring mee.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Dat moest ik wel een paar keer lezen, maar ik denk dat ik het volgende begrijp:
1 je hebt een aantal eiken tafeltjes met poten.
2 bij sommige tafeltjes kunnen de poten er af, bij andere niet.
3 je hebt 4 tafeltjes uitgekozen.
4 je zet twee keer twee tafels op elkaar; 1 torentje links, 1 torentje rechts als poten voor een werkblad
5 je wilt daarom de twee tafeltjes die op elkaar staan stevig verbinden door in de poten van het bovenste tafeltje een fikse deuvel te steken die je in de onderste tafel vastzet.

Ok, dat heb je vast geschreven, maar ik zet het voor mezelf op een rijtje.

Ook al gebruik je dikke deuvels, het blijft een wiebelig geheel.
Ik zou twee tafeltjes op elkaar zetten en die dan links, achter en rechts aan elkaar verbinden met een plaat mdf van 9 mm of zoiets, zodat je een stevige doos constructie krijgt. Platen ook vast schroeven op de poten.
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
het blijft een wiebelig geheel.
Waarom?

Bijgaand een ruwe schets van de bank, er zitten op diverse plaatsen verstevigingen om op de juiste plaatsen het krachtenspel op te vangen. Staan niet allemaal in de schets. De rare X in het midden bijvoorbeeld is een poot van een "kloostertafel" die de torens verbind. Daarnaast staat de bank tegen een muur en kan ik die twee verbinden.
Ik ben me b.v. bewust van de zwakke punten als ik de bank naar links duw. Het pootdeel linksboven wil dan schuin naar links staan. In dat bovenste deel wil ik een plank, 40 x ~100 mm plaatsen die dat scharnieren stopt. E.a. hangt van de keuze van de bankschroef af. De plank kon maar zo een balk van 90x90mm worden.

Maar het ging me niet om de bank op zich maar meer om de verbinding. Hoe die goed te maken. Als die goed is heb ik wel vertrouwen in het geheel voor mijn doel. Ook het bovenblad wil ik met dergelijke deuvels aan de poten verbinden.
 

Bijlagen

  • bank.png
    bank.png
    6,5 KB · Weergaven: 24

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Ik zou twee tafeltjes op elkaar zetten en die dan links, achter en rechts aan elkaar verbinden met een plaat mdf van 9 mm of zoiets, zodat je een stevige doos constructie krijgt.
Zit hier over na te denken, ik heb nog een aantal stroken eiken parket en zou daarmee pootdelen kruislings kunnen verbinden. Het wordt dan wel geen doos maar geeft wel het "space" frame idee.

Dank je.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Waarom?

Bijgaand een ruwe schets van de bank, er zitten op diverse plaatsen verstevigingen om op de juiste plaatsen het krachtenspel op te vangen. Staan niet allemaal in de schets. De rare X in het midden bijvoorbeeld is een poot van een "kloostertafel" die de torens verbind. Daarnaast staat de bank tegen een muur en kan ik die twee verbinden.
Ik ben me b.v. bewust van de zwakke punten als ik de bank naar links duw. Het pootdeel linksboven wil dan schuin naar links staan. In dat bovenste deel wil ik een plank, 40 x ~100 mm plaatsen die dat scharnieren stopt. E.a. hangt van de keuze van de bankschroef af. De plank kon maar zo een balk van 90x90mm worden.

Maar het ging me niet om de bank op zich maar meer om de verbinding. Hoe die goed te maken. Als die goed is heb ik wel vertrouwen in het geheel voor mijn doel. Ook het bovenblad wil ik met dergelijke deuvels aan de poten verbinden.
Tja die informatie miste ik natuurlijk, ha, ha. Dat komt dan prima in orde. Maar dan heb je ook niet van die dikke deuvels nodig. Het is dan alleen om te zorgen dat de tafels niet gaan schuiven toch?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Tja die informatie miste ik natuurlijk, ha, ha. Dat komt dan prima in orde. Maar dan heb je ook niet van die dikke deuvels nodig. Het is dan alleen om te zorgen dat de tafels niet gaan schuiven toch?

Heb net drie van de tafeltjes een poot uitgedraaid. In die bladen zit al een gat voorgeboord van 25 mm. Dus, inderdaad, wat dunnere deuvels kan ook :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.