Loont het om zelf een keuken te maken

twdi

Post veel
15 jul 2019
895
136
Sterksel
Een hersenspinsel vanwege ons 'nieuwe' oude huis.

Loont het om een keuken helemaal zelf te maken? Of is plaatmateriaal voor de particulier nu zo prijzig dat het niet echt meer loont?
Ik heb het gevoel dat het plaatmateriaal op maat laten zeggen online niet echt goedkoop is eigenlijk.

Iemand die hier op dit moment mee bezig is?

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.879
1.224
‘s-Hertogenbosch
Qua prijzen ben ik niet echt meer op de hoogte maar gevoelsmatig denk ik dat je bij de geel-blauwe imbussleutelaar uit Zweden niet verkeerd zit. Kast breedte is vrij eenvoudig aan te passen en de kwaliteit van het beslag is prijstechnisch ook verantwoord.
Fronten kun je alsnog zelf maken ….

• Leuk
Waarderingen: rinus

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
577
70
Groningen
In vergelijking met een ikea keuken die je snel in elkaar schroeft zal het niet veel uitmaken of duurder zijn, zeker als je je eigen tijd meerekent.

Bij mijn eigen keuken heb ik een dieper werkblad (75cm), maar standaard maat kasten omdat diepere kasten richting 1200 euro gingen (uit m'n hoofd, 5 jaar geleden). Nu ik meer tijd heb, zou ik ze zelf maken voor een fractie van die prijs.

Wel gaaf, je eigen keuken maken! Maar mocht je nog een heel huis moeten verbouwen...

twdi

Post veel
15 jul 2019
895
136
Sterksel
Qua prijzen ben ik niet echt meer op de hoogte maar gevoelsmatig denk ik dat je bij de geel-blauwe imbussleutelaar uit Zweden niet verkeerd zit. Kast breedte is vrij eenvoudig aan te passen en de kwaliteit van het beslag is prijstechnisch ook verantwoord.
Fronten kun je alsnog zelf maken ….
Dat is inderdaad ook nog een idee om zelf fronten van mooi Eik te maken....

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
611
296
Almen aan zee
Ik ben op dit moment bezig onze eigen keuken te bouwen.

Maak het helemaal op maat, precies zoals we het willen.
Zelfs uit schaaldelen aanrechtblad aan het zagen, frezen en verlijmen.

Is veel werk alles bij elkaar, kost een hoop tijd, ook het uitgepuzzel van hoe het te doen
zodat het wordt zoals bedoeld.
Maar vind het erg leuk om te doen (en "mindfull" ook)
En de factor eigenwijsheid speel hier ook zeker mee ;-)

Qua prijzen loont het niet direct veel.
(en als je je uren gaa rekenen wordt het een duure keuken...)
Je moet het doen omdat je het leuk vindt,
en omdat je bijvoorbeeld elke keer als je je bestekla opentrekt ziet dat het van berken gemaakt is
in plaats van beplakt mdf.

Maar zoals hierboven ook al genoemd:
Ikea kasten zijn ook echt oké,
en als je dan je eigen fronten erop maakt
heb je al een eigen keuken.

• Leuk
Waarderingen: klaas0639

twdi

Post veel
15 jul 2019
895
136
Sterksel

Is veel werk alles bij elkaar, kost een hoop tijd, ook het uitgepuzzel van hoe het te doen

en omdat je bijvoorbeeld elke keer als je je bestekla opentrekt ziet dat het van berken gemaakt is

Snap wel dat het veel voldoening geeft. Ben wel benieuwd naar wat je dan aan het maken bent.
Heb je wat foto's?

Als hobbyist tel je de uren niet maar een beetje keuken gaat al snel richting de 15k als je die laat zetten.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.455
1.230
Enschede
ingoogni.nl
Het enige voordeel van ook de corpussen zelf maken zie ik in de keuze van het materiaal. Wij hebben daar voor watervast verlijmd multiplex gekozen. De keuken zit zo'n 30 cm onder straat niveau en die straat lijkt wel een rivier als het goed regent. Gelukkig is het water nog maar een keer binnen gekomen, zonder noemenswaardige schade. Nog gelukkiger, voor ons dan, er is een grote parkeergarage onder het appartementencomplex hier tegenover. Een mooi nog lager punt, het water wil graag haaks rechts af die kelder in.

Anders, leef je uit op de fronten en koop de corpusssen in

• Leuk
Waarderingen: Charel09 en twdi

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
611
296
Almen aan zee
Nog een voordeel van zelf maken is dat je de maat van je corpussen zelf bepaalt.

In ons geval handig omdat we gezien de beschikbare ruimte met afwijkende maatvoering
echt fijner uitkomen.

Heb je wat foto's?
Heb geen foto's van maakproces, maar eerste element staat nu in de grondverf.
Ga het komende dagen afwerken en plaatsen, zal foto posten.

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
118
37
België, Limburg
Voor snel plaatmateriaal uit te tellen is een site zoals cutlistopimizer wel handig. Lades kan je eens naar Duitsland kijken eventueel.

Laatste Ikea wat ik in men handen had was 16mm licht geperste spaanplaat, geen idee of dat voor de keukenlijn nu ook zo is.

Het antwoord heb ik niet want zit met dezelfde vraag, maar na 1,5j verbouwen begint me de goesting (motivatie voor de NL'rs) wel eens te ontbreken en het ziet eruit dat het nog wel een paar maanden gaat duren voor ik aan kasten begin dus ik hoop dat dat Sinterklaas me wat goesting brengt.
Overweeg wel om de corpussen te kopen maar wat zijn daar goede bedrijven voor? Want wat ik zo snel vond vond leek me niet zo voordelig tov plaatmateriaal.

Langs de andere kant wou ik voor de keuken iets diepere kasten maken om optimaal de ruimte te benutten. Als ik dit plan met de andere kasten samen qua plaatmateriaal valt het misschien nog wel voordelig uit: denk een plaat van 1250 splitten in 680 voor keukenkast en nog 450 voor men dressing kasten. Onderstaand inbouwlengtes voor een binnenlade Blum Legrabox volgens onze vriend Skynet
  • NL 550 mm → Minimale kastdiepte: 564 mm
  • NL 600 mm → Minimale kastdiepte: 614 mm
  • NL 650 mm → Minimale kastdiepte: 664 mm

• Leuk
Waarderingen: twdi

AvdLinden

Post veel
30 apr 2014
833
221
Ik heb vorig jaar mijn derde keuken gebouwd op basis van ikea bodies. Mij beviel de vorige serie van ikea beter. Wat degelijker en handiger aan te passen. Wel heeft de nieuwe serie meer kastruimte door de lage plint. De prijs van de kale bodies kun je niet zelf tegen zagen.
Toevallig was ik van de week bij de nieuwe kopers van ons vorige huis (zijn we al 12 jaar weg) om mijn oude berken multi frontjes op te halen nu zij de keuken na 25 jaar afbreken. Mooi materiaal voor malletjes en andere kleine zaken. Die keuken had er nog wel 15 jaar kunnen staan hoor.

boertje125

Oud hout
17 okt 2013
2.653
664
De vorm en afmeting speelt een grote rol in het vergelijken van de kosten.

Ik heb met mijn keuken de beschikbare ruimte optimaal ingevuld.
als je dan de prijs afzet tegen een maatwerk keuken is het best wel aantrekkelijk om het zelf te doen.

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.430
163
Het is een beetje een algemene vraag waar je niet zomaar 1 antwoord op kan geven.
Dat ligt helemaal aan de wensen en de skills en gereedschappen.
Ook als consument kan je aan materialen komen die niet doorsnee zijn. En je kan niet alles met Ikea vergelijken.
Das net zoiets als appels en peren. Ikea levert een standaard kwalitatief goed product. Maar doorsnee.
Wil je jezelf meten aan meubelmakers kwaliteit, zoals speciaal keukenbedrijven die maatwerk leveren, dan zit je op een hoger niveau. Daar heb je wel kennis en gereedschappen voor nodig. Dan heb je ook nog de grote keukenboeren, maar die kopen weer alles bij de grote meubelfabrieken die 100de kasten per dag maken. Ook die kwaliteit is te kopieren.
Ja het loont, maar daarvoor moet je wel de kennis etc hebben om dat te kunnen.
Voor 1 keer een keuken bouwen is een leuk project, maar dat vergt een goede voorbereiding.

MvdB

Actieve deelnemer
13 mei 2018
30
10
Leuven (B)
5 jaar geleden bouwde ik onze keuken. Ik gebruikte IKEA onderdelen en mijn vrouw en kinderen hielpen om de corpussen te bouwen. Iedereen blij. Tot ik merkte dat ze de achterwanden niet haaks hadden gezet, en alle kasten nog een correctie nodig hadden. Met 26 kasten was dat een redelijk karwei.
Kwaliteit van het plaatmateriaal en hun ophangsysteem is prima (bovenkasten hangen aan stalen rails, waardoor het zijwaarts positioneren super simpel was) en de 25 jaar garantie ook.
Voor minder dan 15k een volledig ingerichte keuken, maximaal gevuld met lades - ik had er zelf maanden over gedaan en ben redelijk zeker dat ze niet zo strak zouden zijn. Absoluut een aanrader.

Rik Hendrikx

Actieve deelnemer
17 aug 2020
72
113
Ranst
Ik heb een paar maanden geleden medestudenten PAX kleerkasten zien op maat zagen voor hun dressing, jonge mensen bezig met hun nieuwbouw. Mijn hoofdhuid ging rechtopstaan (haar ben ik kwijt 😊). Dit is wat ik zag.
1786129135350.png

15 jaar geleden heb ik zelf nog een bergruimte ingericht met een stuk of 4 dubbele PAX kasten, en een hoekkast, die waren als knutselpakket loeizwaar, ik denk nog redelijke spaanplaat kwaliteit, maar toch niet te vergelijken met de vakhandel meubelplaat.

Ik zou de vergelijking maken op basis van het te besteden budget.
  1. Ikea corpussen, Ikea inbouwmateriaal (lades, rekjes etc) en echte fronten ( zelf maken).
  2. Ikea corpussen, professioneel inbouwmateriaal (Blum, Hettich, en aanverwanten), en zelf gemaakte fronten
  3. Corpussen laten uitzagen bij een houthandel (inclusief afplakken en rijgatboring) en zelf in elkaar zetten. Vervolgens kan je nog kiezen voor Ikea inbouwspul of professioneel inbouwspul.
Mijn voorkeur, als ik een keuken zelf zou maken, gaat naar optie c

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.879
3.221
Klein-Brabant, Vlaanderen
PAX kleerkasten zien op maat zagen voor hun dressing, jonge mensen bezig met hun nieuwbouw.
een klassieke + economische verantwoorde opbouw
net voldoende materiaal om de nodige stevigheid te hebben
die honinggraat doet wat hij moet doen
Ik zou de vergelijking maken op basis van het te besteden budget.
  1. Ikea corpussen, Ikea inbouwmateriaal (lades, rekjes etc) en echte fronten ( zelf maken).
  2. Ikea corpussen, professioneel inbouwmateriaal (Blum, Hettich, en aanverwanten), en zelf gemaakte fronten
  3. Corpussen laten uitzagen bij een houthandel (inclusief afplakken en rijgatboring) en zelf in elkaar zetten. Vervolgens kan je nog kiezen voor Ikea inbouwspul of professioneel inbouwspul.
Mijn voorkeur, als ik een keuken zelf zou maken, gaat naar optie c
c = 3 ?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.