Looizuur vlekken in eiken, gewoon geduld hebben?

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
66
30
Brabantse Kempen
Hallo,
Het heeft even geduurd, maar inmiddels is mijn afdak in eiken klaar🥳. Vorig jaar heb ik de constructie gemaakt, in de winter niets gedaan en nu in de vakantie het dak dicht gemaakt. In de winter is het looizuur uiteraard flink aan de slag gegaan, met de zwarte vlekken tot gevolg. Weet iemand of deze zwarte vlekken vanzelf verdwijnen, zeg binnen een jaar? Het verschil is nu wel dat er (hopelijk ;-)) GEEN water en zon meer bij komt, ik weet niet of dat effect heeft op dit proces? Anders ga ik misschien toch maar aan de slag met ontweringswater… Heeft iemand hier ervaring mee?
 

Bijlagen

  • image2.jpeg
    image2.jpeg
    159,3 KB · Weergaven: 50
  • image1.jpeg
    image1.jpeg
    211,7 KB · Weergaven: 47
  • image0.jpeg
    image0.jpeg
    178,1 KB · Weergaven: 47
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.190
359
Etten-Leur
Hallo,
Het heeft even geduurd, maar inmiddels is mijn afdak in eiken klaar🥳. Vorig jaar heb ik de constructie gemaakt, in de winter niets gedaan en nu in de vakantie het dak dicht gemaakt. In de winter is het looizuur uiteraard flink aan de slag gegaan, met de zwarte vlekken tot gevolg. Weet iemand of deze zwarte vlekken vanzelf verdwijnen, zeg binnen een jaar? Het verschil is nu wel dat er (hopelijk ;-)) GEEN water en zon meer bij komt, ik weet niet of dat effect heeft op dit proces? Anders ga ik misschien toch maar aan de slag met ontweringswater… Heeft iemand hier ervaring mee?
Interessant, het lijkt mij ongebruikelijk dat eiken zwart kleurt zonder dat er ijzer in de buurt is geweest, schimmel? Misschien dat ontweringswater / oxaalzuur helpt om de zwarting te verminderen
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.307
2.676
Is volgens mij een natuurlijk proces. Als je hout onbehandeld buiten gebruikt , verkleurd het altijd zo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
66
30
Brabantse Kempen
Interessant, het lijkt mij ongebruikelijk dat eiken zwart kleurt zonder dat er ijzer in de buurt is geweest, schimmel? Misschien dat ontweringswater / oxaalzuur helpt om de zwarting te verminderen
Door de regen verschijnen ook de zwarte vlekken, dat is normaal.Het is mij echter niet duidelijk of deze vanzelf weg gaan als er geen regen meer op komt. Als er regen op blijft staan, dan verdwijnen ze wel, maar omdat het afdak dicht is, is er geen blootstelling meer aan regen en zon, de vraag is of de vlekken dan toch nog vanzelf verdwijnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.