{longterm-project]Vragen mbt veranda/buitenkamer-aanbouw aan huis

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Het detail met de eiken balk is niet correct. Je kan volgens mij niet dakbedekking meteen daarop branden.

Ik ben het met Bijtel eens. De hoeken waarover het EPDM gevouwen moet worden zijn in ieder geval al te scherp. Beter is dat het hoogte verschil uit te vullen met een lat die onder een hoek over de lengte is doogezaagd of geschaafd. Zo'n lat heet ook wel een mastiekhoek. verder moet je bij verlijmen op hout wel opletten of het hout wel allemaal dezelfde kant uit werkt anders krijg je wellicht uite elkaar lopende bewegingen (dubbele grote ruimte) die door de flexibiliteit van lijm en EPDM niet opgevangen kunnen worden. Door het dakbeschot te scheiden van die balk oftwel het dakbeschot niet door laat lopen over die balk loop je zo'n risico.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Epdm kan je prima haaksom plakken, misschien hoek wat afronden/afschuinen. Je eiken balk, de hoofddrager van je constructie zit volgens de schets wel volop in het weer, is ie verrot (op den duur) wordt het een hele toer , als het al lukt, hem te vervangen. Daarom zou ik er voor kiezen het dakbeschot door te laten lopen en een boei toe te passen.
En zoals in de schets de trim getekend is, zou ik de eiken balk scheef maken van boven, zodat het water op het platte dak loopt.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Dank jullie wel voor de bijdragen.

Bijtel, Tuoh,

ik ben me inmiddels even opnieuw aan het bezinnen op de liggers om de overspanning van 4 meter te omzeilen zodat ik uitkom met minder hoge gordingen in mijn balkenlaag.

zuma en bjorn bedankt voor de tips, het EPDM in de schets is maar eben schematisch, ik zal op jullie aanraden de hoeken afronden.
Mocht ik inderdaad gaan voor een boei oplossing dan heb ik ook weer wat extra hoogte voor meer afschot.

Ik zal even in elk geval een nieuwe tekening maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.