Natuurlijk begrijp ik dat er veel afhankelijkheden zijn (zoals beschikbare ruimte, apparatuur, soort werkzaamheden etc. etc.) maar desondanks heb ik het gevoel dat de indeling van een "volwaardige" werkplaats wel een zekere vaste logica in zich zou moeten hebben.
Volgens mijn ideale werkplaats (en daar streef ik naar in mijn upgrade) zitten alle grote stationaire machines, met afzuiging van 100mm gebundeld in een centraal eiland van de werkplaats met grote afzuiging.
Voordelen hiervan:
- korte afzuigingsbuizen > beter afzuiging
- machines van alle kanten bedienbaar
- grote planken/latten/platen gemakkelijk te bewerken
- vlotte 'workflow'
Alle andere elementen (werkbanken, kolomboor, handtools, etc) zijn allemaal langs een muur gesitueerd omwille van het veelvoudig gebruik van stopcontacten, verplaatsen van werkstukken om te lijmen, behandelen, aanpassen, vijzen, etc...)
Houtopslag altijd vooraan de werkplaats, en indien mogelijk (wanneer je in een lus kan werken) de afwerking ook vooraan (ifv verluchting en het snel naar buiten brengen van de werkstukken)
In het geval van Oceans zou dit bv zoiets kunnen zijn (los van afmetingen en verhoudingen, enkel principe)
Laatst bewerkt: