LN rodmakers plane

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.147
1.091
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Maar ook tapers van vlieghengels zoals de Parabolic-reeks van Paul Young vissen erg fijn als klassieke hengel, vind ik.
Ja en daar ben ik het dan weer niet mee eens ;-) Ik vind klassieke parabolische hengels (zeker die van Pezon&Michel) draken. De lichte spinhengels van P&M zijn dan weer helemaal top ... Zo ook de Perfectionist van Paul Young (da's dan wel weer een vliegenhengel).

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
101
16
Oost-Vlaanderen
De Perfectionist hebben we ook gebouwd en die is inderdaad top!
Een P&M staat nog op het lijstje maar hun catalogus is nogal overweldigend door alle modellen en gradaties.
Supreme, Luxe, Super,.. Eentje van Ritz dan maar uit liefde voor de historiek?

De oude parabolische hengels zijn inderdaad een kwestie van smaak :)

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.111
3.331
Gaanderen
Het is net zoals met vrouwen, hebben we ook niet allemaal dezelfde smaak. Alle andere smaken vermeld ik maar even niet.
Ik vind hele harde vlieghengels niet alles.

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
101
16
Oost-Vlaanderen
Haha, goeie analogie. Verscheidenheid in smaak geeft kleur.
Dat gezegd zijnde is Walker's MkIV een natuurlijke schoonheid die de meesten wel zal bekoren. :)

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.147
1.091
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het is net zoals met vrouwen, hebben we ook niet allemaal dezelfde smaak. Alle andere smaken vermeld ik maar even niet.
Ik vind hele harde vlieghengels niet alles.
Zacht en parabolisch is niet hetzelfde ;-)

Heel, heel kort door de bocht heeft een parabolische hengel (en dan moet je niet denken aan de volstrekt misplaatste definitie die Jan Schreiner de wereld in heeft geholpen - die had het gewoon over progressief buigende hengels) een butt, soms zelfs van de bus tot aan het handvat, die geen verloop heeft - dus met 1 enkele diameter van bus tot handvat. Je kunt wel raden wat een actie dat oplevert. Veel P&M hengels, vrijwel alle 'paraboliques', en sommige PPPs ('super-parabolique') hebben die actie. Nog erger zijn de twee Frank Sawyer nymph hengels. Ik heb veel waardering voor Frank, maar zijn smaak in hengels, zeker voor het nimfvissen, daar begrijp ik helemaal niks van...

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
101
16
Oost-Vlaanderen
Zacht en parabolisch is niet hetzelfde ;-)

Heel, heel kort door de bocht heeft een parabolische hengel (en dan moet je niet denken aan de volstrekt misplaatste definitie die Jan Schreiner de wereld in heeft geholpen - die had het gewoon over progressief buigende hengels) een butt, soms zelfs van de bus tot aan het handvat, die geen verloop heeft - dus met 1 enkele diameter van bus tot handvat. Je kunt wel raden wat een actie dat oplevert. Veel P&M hengels, vrijwel alle 'paraboliques', en sommige PPPs ('super-parabolique') hebben die actie. Nog erger zijn de twee Frank Sawyer nymph hengels. Ik heb veel waardering voor Frank, maar zijn smaak in hengels, zeker voor het nimfvissen, daar begrijp ik helemaal niks van...
Wat wij hier een "slappe" hengel noemen. Geef mij maar de progressief buigende; een snel gevoelig topje en dan de rest van de hengel die slechts progressief steeds iets verder begint mee te buigen naarmate hij meer belast wordt. Een parabolische die zich al meteen helemaal geeft voet nogal flauw aan.

Heb jij een favoriet onder de spinhengels van P&M, Henk?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.