LN rodmakers plane

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.111
3.331
Gaanderen
Voor de liefhebber, Baptist heeft een schaaf voor hengelbouwers. Wie wel eens op de Opendag hout is geweest, heeft daar misschien wel #henkverhaar aan het werk gezien.
Ik dacht dat deze schaaf uit het assortiment was bij LN. Dus niet (meer). Voor iedereen die er niets van weet: je schaaft de delen voor een splitcane hengel (bamboe) in taps toe lopende driehoekige vorm. Deze delen zitten in een stalen mal. Om nu te voorkomen dat de schaaf het staal raakt zit er een groef in deze schaaf van 25 mm. Ook het kleinste schaafje van Bridge City Toolswork kan hetzelfde.
Meer info Schroedinger splitcane

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.111
3.331
Gaanderen
Ik kijk er toch nog steeds een beetje commercieel na, zie ik als ik mijn bericht opnieuw bekijk.:ROFLMAO:
Hoe krijg ik traffic op mijn site.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.111
3.331
Gaanderen
Henk er staat een klein foutje in de tekst op jouw site. bepert percentage uit boron (beperkt).
Ik ben toch zeer tevreden met mijn 2 winston boron hengels.
PM naar henk lukt niet.

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
101
16
Oost-Vlaanderen
Zijn er hengelbouwers op dit forum die ervaring hebben met deze schaaf?
Ik vind het ergens een beetje verbazend dat ze hier hiervoor van een low angleschaaf vertrekken, terwijl ik zou denken dat een hogere hoek voor het schaven van bamboevezels -in theorie- iets geschikter zou zijn.
Je maakt er natuurlijk vlot een klassieke hoek van door de beitel stomper te slijpen, maar toch.
Veelzijdigheid primeert, neem ik aan?

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.147
1.091
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Er wordt in de US veel gebruik gemaakt van low-angle blokschaven - maar ik ben het met je eens dat dat niet heel adequaat is ;-) Mijn bamboeschaven staan standaard op 55 graden (ongeveer, de HP8X is een low angle schaaf, daarvan slijp ik het beiteltje op 45 graden, wat samen met de 12 graden van het bed een schaafhoek van 57 graden oplevert).

• Leuk
Waarderingen: AKarel

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
101
16
Oost-Vlaanderen
Zo doe ik het ook, en heb zelfs een reservebeitel van 50° op mijn Veritas low-angle.

Die Lie Nielsen is wel een juweeltje natuurlijk..

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
101
16
Oost-Vlaanderen
Onze eerste hengels waren vlieghengels; een eendelige #3 en tweedelige #4.
De voorkeur gaat echter uit naar het vissen met de centrepin dus het bouwen is als snel die richting uit gegaan.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.111
3.331
Gaanderen
Centerpinhengel in splitcane? Als ik het goed heb is dat een vrij lange hengel met een soort reel/molen die veel moet kunnen vrijlopen? Die maak je van bamboe?
Verder heb ik het niet zo op eendelige en tweedelige hengels. Ik heb een eendelige verticaal hengel en mijn eerste vlieghengel is 2 delig. Ik vind het vervoer lastig. Kan snel tussen de klep/deur komen.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.147
1.091
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja.meestal overeenkomend met de MkIV karperhengel van Dick Walker, of 1 van de vele Avon type dobberhengels. Meestal 2- soms 3-delig. Ik heb zelf een MkIV staan - volgens de taper die Walker zelf publiceerde in zijn rod building for amateurs, te gebruiken als werphengel (karper of barbeelhengel) of centrpinhengel (hoewel daar wat zwaar voor). Die stond overigens ook model voor de MkIV van BJames en later ook die van Hardy.

• Leuk
Waarderingen: AKarel

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.627
625
Heeft iemand een link nar zo'n LN schaaf?
Ik kan het niet vinden op de Baptist website

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.627
625
Dank je Wim.
Ik heb bij LN schaven gekeken, daar stond die blijkbaar nog niet bij.
Er moeten toch heel wat hengelbouwers zijn, opdat LN er een schaaf voor uitbracht.

groeten

Ornament

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.111
3.331
Gaanderen
Denk dat er in nederland 30 tot 50 zijn. In de usa/canada is het waarschijnlijk veel groter. Engeland hangt ook aan traditie. Henk Verhaar weet het waarschijnlijk beter hoeveel er zijn.

• Leuk
Waarderingen: ornament

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
101
16
Oost-Vlaanderen
Henk heeft helemaal gelijk. Het zijn inderdaad vooral Avonhengels die op en rond die MkIV gebaseerd zijn.
Maar ook tapers van vlieghengels zoals de Parabolic-reeks van Paul Young vissen erg fijn als klassieke hengel, vind ik.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.