Live edge riviertafel

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Super gaaf.
Ik ben al langer van dit soort filmpjes aan het bestuderen.
Ik wil (in eerste instantie een kleiner project) dit in de nabije toekomst ook gaan proberen.

Vraagje..
Die onderplaat die je gebruikt, is dat scrap als je klaar bent? of kun je dat hergebruiken voor een volgend project?

Het viel me ook op dat je een spray gebruikte om de belletjes uit de opervlakte te krijgen?
Wat gebruik je daarvoor? want in eerdere filmpjes zag ik dat ze dat met een brander doen?

En mag ik vragen hoeveel epoxy (qua kosten) je hebt gebruikt voor dit project?
En hoe bereken je hoeveel epoxy je nodig hebt?

Groetjes
Danny
 

Fennah Woodworking

Actieve deelnemer
4 jun 2020
46
14
Super gaaf.
Ik ben al langer van dit soort filmpjes aan het bestuderen.
Ik wil (in eerste instantie een kleiner project) dit in de nabije toekomst ook gaan proberen.

Vraagje..
Die onderplaat die je gebruikt, is dat scrap als je klaar bent? of kun je dat hergebruiken voor een volgend project?

Het viel me ook op dat je een spray gebruikte om de belletjes uit de opervlakte te krijgen?
Wat gebruik je daarvoor? want in eerdere filmpjes zag ik dat ze dat met een brander doen?

En mag ik vragen hoeveel epoxy (qua kosten) je hebt gebruikt voor dit project?
En hoe bereken je hoeveel epoxy je nodig hebt?

Groetjes
Danny
Hoi Danny!

Thanks! Moet je zeker doen! Die onderplaat is gewoon underlayment die ik eventueel zou kunnen hergebruiken. Ik bedek deze met verpakkingstape zodat de epoxy er niet aan hecht. In dit project (zie je niet in het filmpje) heb ik het hout er op gelegd en rondom afgekit. Een optie is ook om een bak te maken die je bedekt met tape waar je het hout in legt. Dit is vooral fijn als je een vierkante tafel maakt in plaats van live edge.

De spray die ik in het filmpje gebruik is 'bubbles away' spray van Mrboat.nl. Ik gebruik evenvaak de brander als deze spray, net waar ik zin in heb, het voordeel van de spray is dat de epoxy niet opwarmt door de brander (hierdoor kan een exothermisch effect ontstaan waardoor de epoxy lelijk uithard of breekt). Het nadeel van de spray is dat hij duurder is dan een brandertje.

In dit project heb ik ongeveer een liter of 10-12 gebruikt. Dus ongeveer 199 euro aan epoxy als je het in die hoeveelheid wilt kopen. Ik maak deze tafels dagelijks dus ik koop groot in waardoor je veel betere prijzen krijgt. (Ik koop meestal de 54kg voor 599 van mrboat.nl). Er zijn verschillende manieren hoe je kunt berekenen hoeveel epoxy je nodig hebt. Een daarvan is het (globaal) meten van de afmetingen van de rivier en dit omzetten in liters (let wel op, de meeste epoxy's worden geleverd in gewicht, niet in liters! Een liter epoxy is zwaarder dan een liter water). Wat ik meestal doe is emmers (grote maatbekers) van 4-5 kg vullen en schatten hoeveel je nodig hebt. Hierdoor heb je wel vaker wat epoxy over, maar ik doe meestal meerdere projecten tegelijk dus ik vind dat niet erg. Ik kan me wel voorstellen dat als je één tafel maakt het zonde is als je epoxy 'verspilt'.

Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb! Ik hoop dat je mijn filmpjes leuk vindt op YouTube en zou het ook leuk vinden als je jezelf abboneert natuurlijk;)

Succes met het maken van je tafel en als je vragen hebt, hoor ik het graag!
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Duidelijke uitleg, waarvoor dank.

Het tafel project zal nog wel even duren hoor......moet eerst nog een huis afbouwen/afwerken :giggle:

Maar zo'n soort project staat zeker op m'n wannadoo lijst.

Grt.
Danny
 
  • Leuk
Waarderingen: Fennah Woodworking

Fennah Woodworking

Actieve deelnemer
4 jun 2020
46
14
Een prima voorbeeld dat je ook met einhell en bosch groen prima meubels kunt maken.
Heb je al de machines voor de prijs van 1 festool invalzaag ;)
Denken in mogelijkheden, niet in beperkingen.
Thanks!! De invalzaag van bosch is prima. De frees van Einhell Professional op zich ook wel maar begint inmiddels uit elkaar te vallen! Heb wel wat festool (stofzuiger en domino) en die werken wel heeeerlijk... maar duur inderdaad!
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Bedankt, tof filmpje. Ik heb me ook geabonneerd, benieuwd naar je andere filmpjes.

Ik vroeg me nog af hoe je kijkt naar de werking van het hout. Je gebruikt behoorlijk brede planken zonder compensatie voor krimp en uitzet. Wat is je geheim om zulke tafels vlak te houden?
 
  • Leuk
Waarderingen: Fennah Woodworking

Fennah Woodworking

Actieve deelnemer
4 jun 2020
46
14
Bedankt, tof filmpje. Ik heb me ook geabonneerd, benieuwd naar je andere filmpjes.

Ik vroeg me nog af hoe je kijkt naar de werking van het hout. Je gebruikt behoorlijk brede planken zonder compensatie voor krimp en uitzet. Wat is je geheim om zulke tafels vlak te houden?
Hoi Ronald! Thanks!! Ik gebruik u profielen tegen het kromtrekken. Het hout is droog dus werkt niet meer zoveel. In de metalen plaatjes op de houten x poten (heb ik ook n filmpje van hoe ik deze maak, zal deze zo posten!) zitten grotere gaten zodat het hout kan werken!! Verder altijd lak, wax of olie aan beide zijden aanbrengen, anders heb je ook meer kans op kromtrekken!

bedankt dat je je hebt geabonneerd!!
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Super gaaf.
Ik ben al langer van dit soort filmpjes aan het bestuderen.
Ik wil (in eerste instantie een kleiner project) dit in de nabije toekomst ook gaan proberen.

Vraagje..
Die onderplaat die je gebruikt, is dat scrap als je klaar bent? of kun je dat hergebruiken voor een volgend project?

Het viel me ook op dat je een spray gebruikte om de belletjes uit de opervlakte te krijgen?
Wat gebruik je daarvoor? want in eerdere filmpjes zag ik dat ze dat met een brander doen?

En mag ik vragen hoeveel epoxy (qua kosten) je hebt gebruikt voor dit project?
En hoe bereken je hoeveel epoxy je nodig hebt?

Groetjes
Danny
Als "mal" kan je gemakkelijk melamineplaat gebruiken, die je dan inspuit met lossingsspray. Is niet direct duurder dan de methode in het filmpje, maar minder werk (al dat tape plakken...) en geeft en iets mooier resultaat (met tape krijg je toch wat heel fijne lijntjes bij het overlappen van de stukken tape).

Wat volume berekenen betreft is het eigenlijk vrij eenvoudig: het is op zich een balk, dus het volume = lengte * breedte * hoogte.

De lengte van je tafel is snel gemeten, net zoals de dikte van je plaat. Voor de breedte moet je eigenlijk gewoon het gemiddelde hebben. Dus meet de breedte van je rivier om de 10 cm, tel al die breedtes op en deel door het aantal meetpunten.

Bijv bij een tafel van 1.5m lang en 4cm dik, meet je op 10 plaatsen de breedte van je rivier. Die tel je samen en deel je door 10. Krijg je bijvoorbeeld 15.4cm.
Dan is bijgevolg je benodigd volume (1.5 * 0.04 * 0.154) * 1000 = 9.25L
Daar tel je dan nog wat verlies bij (morsen, overblijfsel in de emmer, overloop, ...) à ~5-10%

Zoals Fennah al aangaaf moet je uiteraard wel rekening houden met L vs KG, de meeste epoxy is ongeveer 1.1kg/L , dus als je 9.25L nodig hebt, + 5% reserve = 9.75L = 10.75kg


@Fennah Woodworking waar haal je die U-frames die je gebruikt? Ik heb ze nog niet meteen ergens gevonden in België...
Mooie tafel verder, je krijgt er een abonnee bij :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Puff

boobinga

Actieve deelnemer
20 apr 2018
64
14
de verre zuiden
om de volume te berekenen kun je ook de volgende trucje doen:
Knip de kontour van de "rivier(en)" uit papier.
Meet de gewicht daarvan.
Je weet hoeveeel je papier normaal weegt bijv. 80g/vierkante meter.
Heb je 10 gram gemeten, dan heb je 1/8 vierkante meter =0.125 m2 "rivieroppervlak".
Met een tafelblad dikte van zeg 10cm = de diepte van je rivier, heb je dus 0.125 x 0.1 kubieke meter = 0.0125.
Als je dit op wil vullen met epoxy dan heb je 0.0125 x 1000 liter nodig = 12.5 liters.

Ja je hebt dan een nauwkeurige weegschaal nodig:D

edit: dit neemt aan dat je "rivierkontour" in de diepterichting redelijk uniform is. Heb je een sterk aflopende diepte in de richting van de "kust" zoals een echte rivier dan werkt dit niet. Is het een amsterdamse gracht profiel dan werkt het uitstekend.

Je kan altijd eerst je rivier met fijn zand opvullen en dan die volume meten.
 

Fennah Woodworking

Actieve deelnemer
4 jun 2020
46
14
Als "mal" kan je gemakkelijk melamineplaat gebruiken, die je dan inspuit met lossingsspray. Is niet direct duurder dan de methode in het filmpje, maar minder werk (al dat tape plakken...) en geeft en iets mooier resultaat (met tape krijg je toch wat heel fijne lijntjes bij het overlappen van de stukken tape).

Wat volume berekenen betreft is het eigenlijk vrij eenvoudig: het is op zich een balk, dus het volume = lengte * breedte * hoogte.

De lengte van je tafel is snel gemeten, net zoals de dikte van je plaat. Voor de breedte moet je eigenlijk gewoon het gemiddelde hebben. Dus meet de breedte van je rivier om de 10 cm, tel al die breedtes op en deel door het aantal meetpunten.

Bijv bij een tafel van 1.5m lang en 4cm dik, meet je op 10 plaatsen de breedte van je rivier. Die tel je samen en deel je door 10. Krijg je bijvoorbeeld 15.4cm.
Dan is bijgevolg je benodigd volume (1.5 * 0.04 * 0.154) * 1000 = 9.25L
Daar tel je dan nog wat verlies bij (morsen, overblijfsel in de emmer, overloop, ...) à ~5-10%

Zoals Fennah al aangaaf moet je uiteraard wel rekening houden met L vs KG, de meeste epoxy is ongeveer 1.1kg/L , dus als je 9.25L nodig hebt, + 5% reserve = 9.75L = 10.75kg


@Fennah Woodworking waar haal je die U-frames die je gebruikt? Ik heb ze nog niet meteen ergens gevonden in België...
Mooie tafel verder, je krijgt er een abonnee bij :)
Dank voor je extra uitleg! Als je zoekt op 'U-profielen kopen' dan kom je ze tegen. Ik zelf haal ze bij de lokale ijzerboer.

Heb even naar je kanaal gekeken! Vooral de ringen zijn erg mooi! Misschien binnenkort een keer shoppen op je site! En ik heb me gelijk maar geabonneerd ben benieuwd naar je filmpjes!
 
  • Leuk
Waarderingen: massis

Fennah Woodworking

Actieve deelnemer
4 jun 2020
46
14
om de volume te berekenen kun je ook de volgende trucje doen:
Knip de kontour van de "rivier(en)" uit papier.
Meet de gewicht daarvan.
Je weet hoeveeel je papier normaal weegt bijv. 80g/vierkante meter.
Heb je 10 gram gemeten, dan heb je 1/8 vierkante meter =0.125 m2 "rivieroppervlak".
Met een tafelblad dikte van zeg 10cm = de diepte van je rivier, heb je dus 0.125 x 0.1 kubieke meter = 0.0125.
Als je dit op wil vullen met epoxy dan heb je 0.0125 x 1000 liter nodig = 12.5 liters.

Ja je hebt dan een nauwkeurige weegschaal nodig:D

edit: dit neemt aan dat je "rivierkontour" in de diepterichting redelijk uniform is. Heb je een sterk aflopende diepte in de richting van de "kust" zoals een echte rivier dan werkt dit niet. Is het een amsterdamse gracht profiel dan werkt het uitstekend.

Je kan altijd eerst je rivier met fijn zand opvullen en dan die volume meten.
Slim! Dat is inderdaad ook een optie waar ik nog niet over nagedacht heb. Vooral met zand is op zich wel te doen maar niet handig als je een tafel hebt van 3 meter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.