Lintzaag

Strait

Nieuw lid
23 apr 2025
1
0
Schoonoord
Hallo allemaal,
Aangezien ik vaker thuis ben dan ooit gepland heb de mooi hobby van prutsen met hout opgepakt. Nu is mij min of meer gevraagd om twee hekken van rond de 3 meter lang te maken van hardhout. Ik ben van plan om balken van 60x60 naar 1 van 40 en 1 van 20 mm te zagen om zo naar benodigd hout voor de hekken te komen. Nu de grote vraag;
Welke/wat voor soort lintzaag.
Budget is 6/700 € graag uw input.

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.492
778
Moordrecht
Een tafelzaag geeft een mooier zaagbeeld. Als de lintzaag niet goed is afgesteld, krijg je drift en dat resulteert in oneven dikte. Een lintzaag is niet geschikt om fijn of precies zaagwerk te verrichten. Voor 700 euro heb je een prima tafelzaag, koop er een extra goed zaagblad bij en je hebt mooie delen voor je hek

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.813
1.202
Riemst
Uit een balk van 60 houdt je na het verzagen geen 40 en 20 mm over. Hardhout (welk soort?) van 60 mm schulpen vraagt wel wat vermogen. Je gaat de planken ook nog moeten schaven. Mogelijk trekt het hout tijdens het verzagen zo krom als een banaan door spanningen in het hout. Kortom, niet zo simpel als het er uit ziet.

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.778
1.054
Emst
Ik heb pasgeleden een zaagtafel gekocht voor €600
Bijpassende afzuiger voor €50
Die zaagt probleemloos 125mm in de lengte door.
Wel krachtstroom.
Misschien is dat een idee?

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.536
1.146
Omgeving Leiden
Kan je een schets laten zien wat het ongeveer moet worden? 3 meter is trouwens een heel eind. Hoe hoog worden de hekken? Zijn het vaste hekken of vormen ze samen een poort, zodat ze moeten kunnen draaien?
Je vraagstelling doet vermoeden dat je al balken van 60x60 hebt. Is dat zo? Hoe lang zijn ze? En wat voor hout? Eiken, azobe?

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
105
48
Wezep
Bij 6x6x300 hardhout moet ik direct denken aan die azobe tuinpalen…

Voor een eenmalig project kun je misschien beter iemand zoeken die het voor je kan zagen en ervaring heeft met het herzagen van dit soort hout.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.